Det er Hanne Tømtas første Ibsenfestival, og hun har ventet lengre enn sine forgjengere med å presentere festivalprogrammet. Men nå er det altså klart. Eirik Stubø kommer med en gresk "Fruen fra havet", og Kina gjester festivalen for annen gang, i 1996 var det"En folkefiende", i år blir det "Byggmester Solness". Og Lars Øynos "Fjeldfuglen" er heldigvis også kommet med i programmet.
Den første av årets gjestespill-oppsetninger, John Gabriel Borkman, blir et gjensyn med Thomas Ostermeier fra Schaubühne am Lehniner Platz. Han gjestet Eirik Stubøs første samtidsfestival i 2001, med Jon Fosses Namnet. Siden har han kommet med sin versjon av Et dukkehjem, Nora, i 2004, og i 2006 gjestet han festivalen igjen, denne gangen med Hedda Gabler. Ifølge franske Le Monde innleder hans Borkman «et nytt kapittel i europeisk teaterhistorie» og forestillingen har vunnet den franske «Grand Prix de la Critique» for beste utenlandske regi.
Indiske Ibsen-oppsetninger har vi derimot ikke fått oppleve tidligere, men siden 2008 har Ibsen hatt sin egen festival i Delhi, og Chorus Repertory Theatre fra Manipur skal vise sin Når vi døde våkner på Amfiscenen. Nationaltheatret skriver at Chorus Repertory Theatres forestillinger «blir beskrevet som spektakulære gjennom sin utsøkte estetikk og bruk av virkemidler. I Når vi døde våkner blandes manipursk korsang med elementer av performance og store tablåer».
Hellas har ikke tidligere vært representert på Ibsenfestivalen, men den greske regissøren Yannis Houvardas viste sin Vakkert av Jon Fosse på Samtidsfestivalen 2005. I år kommer National Theatre of Greece med Fruen fra havet i regi av Eirik Stubø –og med Kari Gravklev som scenograf.
I 1996 ble en sterk kinesisk Folkefiende i regi av Wu Xiao Jiang vist på Amfiscenen, og i år kommer Lin Zhaohua Theatre Studio med Byggmester Solness. Nationaltheatrets hjemmeside skriver at «han regnes som en av Kinas mest fremtredende regissører og presenterer en forestilling med et europeisk-inspirert og sterkt samtidig uttrykk.»
Under den noe underlige tittel Todos los grandes gobiernos han evitado el teatro intimo (Alle innflytelsesrike regjeringer har tatt avstand fra det intime teatret) skjuler det seg en argentinsk versjon av Hedda Gabler, signert Daniel Veronese, ifølge Time Out New York «en av de beste regissørene akkurat nå».
En virkelig «dekonstruksjon» kommer fra Sverige: Teatr Weimar gjester festivalen med «en dragutgave av Gjengangere (...) en Ibsenparodi i trashversjon» der to mannlige skuespillere gestalter alle rollene, og spiller stykket på en time og femten minutter.
Nationaltheatret ga først Lars Øyno beskjed om at teatret ikke var interessert i at Fjeldfuglen skulle være en del av Ibsenfestivalen. Men teatret har kommet på bedre tanker, og oppsetningen vises to ganger i Grusomhetens Teaters egne lokaler. Det er derimot Vestre Gravlund som blir stedet når Røde Rom med «to svarte engler og en spøkelsesguide leder publikum gjennom en teaterforestilling (…) etter mørkets frembrudd», Når vi døde våkner?.
Ellers blir det Ibsenstafett-finale som vanlig. Ingunn Bjørnsgaard Prosjekt viser Sjøen, som bygger på Fruen fra havets Ellida, og Dramatikkens Hus deltar med DeSK, en iscenesatt lesning.
Din kommentar: