home

Europeisk teaterfeiring

I hele seks dager var det Europeiske Teaterpris-festival i St. Petersburg, og årets vinner av den 14. hovedprisen var tyske Peter Stein. Prisen New Theatrical Realities gikk til seks ulike vinnere i år.

I løpet av den knappe uka ble det vist 11 forestillinger signert prismottakerne, og tre russiske oppsetninger i kategorien Russian Accent. Pluss at det hver dag ble holdt konferanser og symposier om prisvinnerne. Det ble også tid til en presentasjon av «St.Petersburgs kulturpolitikk i europeisk kontekst», og Den europeiske teaterunionen, en av prisens viktige støttespillere, orienterte om sine prosjekter fram til 2012.
Årets prisvinner var den tyske regissøren Peter Stein, som har betydd meget for utviklingen av både tyskspråklig, og europeisk, teater. Han fikk sitt gjennombrudd i 1967 med en oppsetning av Edward Bonds Saved, og i 1970 ble han utnevnt til kunstnerisk leder for Schaubühne. Han ledet teatret fram til 1985, men satte samtidig opp på en rekke andre kjente scener, både i Europa og i USA. Skuespillerne står sentralt for Stein, og han legger også stor vekt på teksten. Blant hans siste oppsetninger er en 11-timerlang dramatisering av Dostojevskijs De besatte, tolket av italienske skuespillere (2009), Oidipos i Kolonos på Salzburg-festivalen i 2010, og Heinrich von Kleists samfunnskritiske komedie Den knuste krukken på Berliner-Ensemble i 2008.
Denne siste oppsetningen ble vist i St. Petersburg med Klaus-Maria Brandauer i rollen som den korrupte og amoralske dommer Adam. Det er vanskelig å yte en ekstremt tekstbasert oppsetning full rettferdighet når man er avhengig av å følge teksten på skjerm. Tekstingen var dessuten teknisk mangelfull, forøvrig et gjennomgående problem i samtlige av festivalens oppsetninger. Men gode skuespillerprestasjoner til tross, var Den knuste krukken i 2011 en gjennomført, men svært konvensjonell, nærmest gammelmodig tolkning av en skarp politisk komedie. Peter Stein burde kanskje fått prisen tidligere!
Festivalens største kunstneriske opplevelse var det tradisjonelle «Gjensynet» med en tidligere prisvinner, denne gangen russiske Lev Dodin og hans nye oppsetning av Tre søstre. I likhet med Den knuste krukken en klassisk, ekstremt teksttro forestilling. Men den ble aldri konvensjonell, og her betydde det lite at det ikke var lett å følge med i det som ble sagt: Takket instruksjonens finstemte og presise detaljer ga ensemblet gjennom mimikk, kroppsspråk og replikkføring ny innsikt i Tsjekhovs nyanserte skildring av den landlige russiske overklassens ensformige dagligliv i tiden før revolusjonen.
Russiske Andrei Moguchij, en av de seks vinnerne av årets New Theatrical Realities, sto for et annet høydepunkt, og et bemerkelsesverdig sådan, for såvidt vites er ikke en barneforestilling blitt presentert under festivalen tidligere. Han har både skrevet og regissert Happiness, der han med utgangspunkt i belgiske Maurice Maeterlincks klassiske barnestykke Den blå fuglen, tar opp en tidløs og aktuell problemstilling, barns ambivalente følelser overfor en ny bror eller søster. Oppsetningen både griper og morer, og visuelt er den et overflødighetshorn der realisme og fantasi, drøm og virkelighet, flyter over i hverandre: Et eklatant bevis på at godt barneteater også er godt voksenteater.
Et tredje høydepunkt var forestillingene til islandske Vesturport Theatre, også de vinnere av New Theatrical Realities. Kompaniet gjestet St. Petersburg med en gjennomført og treffsikker dramatisering av Kafkas novelle, Forvandlingen, og en oppfinnsom personlig fantasi over Goethes Faust, der noen overdådige scener utspilte seg på et nett som var spent over tilskuernes hoder. Vesturport Theatre er et levende bevis på at en kunstnerisk sammensveiset gruppe som deler lederens visjoner, kan skape mer sprelsk og levende scenekunst enn en trygt finansiert institusjon. Så er det bare å håpe at de blir invitert til Norge i nær framtid: Vesturport byr på samtidsteater det svinger av!

I en noe nedredigert utgave sto denne artikkelen som var slått sammen med "Dette er den europeiske teaterprisen" i Klassekampen 4. mai

Publisert: 05.05.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Peter Stein

Peter Stein

Leser her utdrag fra "Faust" i en soloforestilling som avsluttet festivalen.

Foto: Luciano Rossetti@Phocus Agency

Den knuste krukken

Den knuste krukken

Klaus Maria Brandauer som Dommer Adams

Foto: Luciano Rossetti@Phocus Agency

Happiness

Happiness

Den russiske barneforestillingen var fantastisk, både visuelt og innholdsmessig

Foto: Luciano Rossetti@Phocus Agency

Islandsk Faust

Islandsk Faust

Vesturport teater var den store begivenheten i klassen New Theatrical Realities. Her et bilde fra deres sprelske Faust-tolkning

Foto Grímur Bjarnason