home

Heddanominasjonen for sesongen 2010/2011

Heddanominasjonene ble offentliggjort i går, samme dag som Norsk teater og orkesterforening avholdt sitt årsmøte.

Juryen mener at sesongen 2010/2011 neppe vil bli husket som en av de store, men har funnet sterke og gode priskandidater i alle klasser, bortsett fra kategorien Beste barne- og ungdomsforestilling.

NOMINASJONER TIL HEDDAPRISENE FOR SESONGEN 2010/2011
Alle nominasjoner rangert i alfabetisk rekkefølge

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE (3 nominasjoner)
F
RØYDIS ARMAND for rollen som Huma i Alt om min mor, regi Bjarte Hjelmeland, Den Nationale Scene
Frøydis Armand er født i 1949, og som datter av Eiliv Armand, og søster av Merete og Gisken Armand, tilhører hun en sterk skuespillerfamilie. Hun debuterte i 1972 i rollen som Regine i Gjengangere på Nationaltheatret, og har siden den tid gitt scenisk liv til omtrent samtlige Ibsen-kvinner. Men hun har også vært Othellos Desdemona, Lucy Brown i Brecht Tolvskillingsopera, Mary Tyrone i Lang dags ferd mot natt, og hun har tolket moderne dramatikere som Jon Fosse. Dessuten har hun vært Bjørn, Ugle og Kone på gården i Hakkebakkeskogen, og Baker i Kardemomme By. Hun spenner med andre ord over et vidt register. Hun har også spilt i en rekke filmer, og medvirket i flere tv-serier. Hun er blitt tildelt Gösta Ekmans ærespris, Per Aabels ærespris og Aase Byes legat.

HEIDI GJERMUNDSEN BROCH for rollen som Diana i Next to Normal, regi Svein Sturla Hungnes, Det Norske Teatret
Heidi Gjermundsen Broch er født i 1975, og etter å ha gått i to år på Paul McCartneys Liverpool Institute of Performing Arts (1995-1997), begynte hun på Statens Teaterhøgskole. Da hun var ferdig der i 2000, gikk veien rett til Det Norske Teatret der har hun vært siden. Hun startet med å spille hovedrollen i to musikaler, Keisaren av Portugalia og Ronja Røverdatter, og tolket deretter tittelrollene i Piaf og i An-Magritt. For denne siste rollen ble hun Heddanominert i kategorien Beste kvinnelige hovedrolle. Hun har også sjarmert publikum som Donna i Mamma Mia på Folketatret, og som My Fair Ladys Eliza på Oslo Nye. Men Heidi Gjermundsen Broch er ikke bare en musikalstjerne, hun er også rett og slett en god skuespiller – hvilket hun har bevist ved sine rolletolkninger i skuespill av Shakespeare og Jon Fosse.

KIRSTEN HOFSETH for rollen som Alice i Tilbaketoget fra Moskva, regi Carl Jørgen Kiønig, Den Nationale Scene
Kirsten Hofseth er født i 1944, og hun hospiterte på Statens Teaterhøgskole fra 1967 til 1969. Da ble hun tilknyttet Trøndelag Teater, der hun var fram til 1972, og blant annet var Helena i En Midtsommernattsdrøm og Ismene i Antigone. Så var hun med på å starte Teatret Vårt, og i fem år medvirket hun i alle teatrets oppsetninger som Tvillingene, Ordet og Edvard Hoems Kvinnene langs fjorden. I 1977 ble hun freelancer, og var blant annet med i Grenseland, den første norske TV-serien. Hun kom for første gang til Rogaland Teater i 1978, og var der i Kjetil Bang-Hansens to siste år som teatersjef. Fra 1980 til 1982 var hun medlem av Fjernsynsteatrets faste ensemble, og i 1982 vendte hun tilbake til Stavanger der hun var til hun i  2005 flyttet over til Den Nationale Scene der hun har hatt mange roller, både store og små. I 2006 ble hun Heddanominert i kategorien Beste kvinnelige birolle for sin tolkning av Magdelone i Holbergs Den stundesløse.
BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE (3 nominasjoner)
PÅL CHRISTIAN EGGEN for rollen som Ulv i Rock’n Wolf, regi Tyra Tønnesen, Trøndelag Teater
Pål Christian Eggen er født i 1976, og da han i 2005 var ferdig på Statens Teaterhøgskole, begynte han med en gang på Trøndelag Teater der han har vært siden. Han debuterte på Trøndelag Teater i rollen som Simon Darre i Kristin Lavransdatter. Han er en allsidig skuespiller som like gjerne tolker klassikere som samtidsdramatikere: Han har vært broder Lorenzo i Romeo og Julie, Leander i Den stundesløse, Gregers Werle i Vildanden, Ejlert Løvborg i Hedda Gabler, og i år har han både spilt Torvald Helmer mot Ane Skumsvolls Nora, og Ulv i rockemusikalen Men han har også spilt i Steinbecks Om mus og menn, tolket nye dramatikere som Tale Næss og Frode Sander Øien i Trondheim Open, og vært med i musikalene Chicago og Spring Awakening. Han har også lest inn et par titler for Lydbokforlaget.
HENRIK MESTAD for rollen som Mesteren i Faderen, regi Victoria Meirik, Nationaltheatret
Henrik Mestad er født i 1964. Han var ferdig på Teaterskolen i 1991. Samme år debuterte han i Hærmennene fra Helgeland på Nationaltheatret der han gjennom årene har tolket over 50 ulike roller, og er like fortrolig med klassikerne med samtidsdramatikken. På Oslo Nye Teater har han spilt Johannes i Victoria (2004), mens han på Teatret Vårt var Ask Burlefot i Morten Borgersens dramatisering av Mykles Lasso rundt fru Luna (1996). Han er også dramatiker, og har skrevet Lik meg når jeg er teit (1993) og Nansens sønn (2002) som han også har spilt. Han har medvirket i TV-serier som Vestavind og i flere filmer, som Tatt av kvinnen og En ganske snill mann.  For rollen som Kurt i August Strindbergs Dødsdansen ble han Heddanominert for Beste mannlige birolle, og han vant Amandaprisen og Kanonprisen for beste birolle i filmen Sønner i 2007.
JAN GUNNAR RØISE for rollene som Bastian i Herr Kolpert, regi Sofia Jupither, Joakim i Endelig skjer det noe, regi Thomas Seeberg Torjussen, og for ulike roller i Ti liv, regiKjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret
Jan Gunnar Røise er født i 1975, og gikk ut av Teaterhøgskolen i 2000. Samme år begynte han på Nationaltheatret, og i sin tid på teatret har han vært med i over 20 oppsetninger. Han har blant annet spilt Tommy i Folk og røvere (2001), Benjamin i Strindbergs Påske (2002), Cherubin i Figaros byllup (2004), Herr Nilsson i Pippi Langstrømpe (2005), Hjalmar Ekdal i Vildanden (begge 2006), Jim i Glassmenasjeriet (2007), Garcin i For lukkede dører og Fisken og Greshoppen i Pinocchio (2009). Han har medvirket i filmer som Oslo-Hawaii, Svein og rotta og Gymnaslærer Pedersen.  Fra høsten 2010 har han sammen med Mariann Hole og Thorbjørn Harr stått sentralt i Torshovteatrets nye Komilab-prosjekt.
BESTE KVINNELIGE BIROLLE (3 nominasjoner)
STINE MARI FYRILEIV for rollen som Ifigenia i Ifigenia i Aulis regi Eirik Stubø, Nationaltheatret
Stine Mari Fyrileiv er født i 1982, og er utdannet på Kunsthøgskolen i Oslo fra 2003 til 2007. I 2007 debuterte hun som Julie i den russiske regissøren Jurij Butusovs Romeo og Julie på Hålogaland Teater der hun også spilte i Sarah Kanes Sprengt. Deretter var hun på Det Norske Teatret der hun var Antigone i Jon Fosses gjendiktning av Døden i Theben (2008), og Kleone i Racines Andromake (2009), mens hun på Den Nationale Scene medvirket i den dokumentariske oppsetningen Døden i 2010. Rollen som Ifigenia i Eirik Stubøs minimalistiske tolkning av den greske tragedien var hennes debut på Nationaltheatret der hun våren 2011 blant annet har spilt i Fanny og Alexander og Foreldremøte.
LIV BERNHOFT OSA for rollen som Fru Fåttnok i Uskyld, regi Victoria Meirik, Nationaltheatret
Liv Bernhoft Osa er født i 1957, og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. I 1979 debuterte hun på Nationaltheatret der hun har vært ansatt siden, men hun har også hatt oppgaver ved en rekke andre teatre. På Det Norske Teatret har hun spilt Julie i Shakespeares Romeo og Julie, på Oslo Nye Ariel i Stormen, på Den Nationale Scene tittelrollen i Kameliadamen, mens hun i 2007 var Mai i dramatiseringen av Linn Ullmanns Nåde på Riksteatret. Hun har også vært med i en rekke filmer som Uno og Svein og rotta, og i TV-serier som Vestavind. Blant de over 75 rollene hun har tolket på Nationaltheatret kan nevnes Anne Frank i Anne Franks dagbok, Anja i Kirsebærhaven, Sonja i Forbrytelse og straff, Fru Solness i Bygmester Solness, Moren i Vinterforvaring, Den middelaldrende kvinna i Svevn og Sonja i Onkel Vanja, 
HILDEGUNN RIISE for rollen son søster Aloysius i Tvil, regi Hans Petter Moland, Det Norske Teatret
Hildegunn Riise er født i 1958, og ble ferdig med Teaterskolen i 1986. Samme år begynte hun på Det Norske Teatret der hun har vært siden. I de senere år har hun spilt klassiske roller som dronning Klytaimnestra i Ifigeneia i Aulis, og Arkadina i Tsjekhovs Måken (2003), men også moderne kvinneskikkelser i samtidsdramatikken som Kvinna i Jon Fosses Vakkert (2001) og Anna i Angerhøi (2005). Hun ble kjent over hele landet da hun spilte gjennomgangsskikkelsen Agnes i TV-serien Vestavind, og hun har også medvirket i en rekke filmer. For sin innsats i Søndagsengler ble hun kåret som beste kvinnelige filmskuespiller på Den internasjonale filmfestivalen i Tokyo i 1996, og i 2001 fikk hun Amanda som beste kvinnelige skuespiller for sin rolle i Detektor. Hun ble Heddanominert for Beste kvinnelige birolle for sin tolkning av bestemoren i Tvillingar.
BESTE MANNLIGE BIROLLE (3 nominasjoner)
HERMAN BERNHOFT for rollen som Osvald i Gjengangere, regi Uwe Cramer, Teatret Vårt
I 2010 Herman Bernhoft er født i 1981, og i 2010 avsluttet han sin fireårige utdannelse på Teaterhøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han debuterte høsten 2010 på Teatret Vårt i Hele Norges Bennus! og våren 2011 spilte han Osvald i tyske Uwe Cramers tolkning av Ibsens Gjengangere. Sammen med Per Emil Grimstad som også er skuespiller på Teatret Vårt, søkte Herman Bernhoft rollen som sjef for teatret. Om søknaden var sendt i spøk eller alvor, vites ikke. Men den vant ikke frem.
ANDERS BAASMO CHRISTIANSEN for rollen som James i Lang dags ferd mot natt, regi Stein Winge, Riksteatret
Anders Baasmo Christiansen er født i 1976, og kom inn på Teaterhøgskolen i 1997. I 2000 startet han sin karriere på Trøndelag Teater der han allerede i 2001 mottok Teatrets Venners Kunstneriske pris, og Adresseavisas pris for «Årets scenegjennombrudd» for sin tolkning av Mozart i Peter Shaffers Amadeus. I 2002 kom han til Det Norske Teatret der han blant mange andre roller i 2006 spilte Christopher Mahon i Helten på den grøne øya. I 2003 var han Kongen i Spelet om Heilag-Olav på Stiklestad. Han er også filmskuespiller, og i 2004 mottok han Amanda for årets mannlige skuespiller for sin rolle i Buddy, Han har fått Gullruten for beste mannlige skuespiller to ganger, i 2007 for rollen som Henrik Ibsen i NRKs En udødelig mann, og i 2010 for sin rolle i TV2s serie Dag. Hans Hamlet-tolkning på Riksteatret i 2008 ga ham Heddaprisen for Beste mannlige hovedrolle.
GEIR KVARME for rollen som Roger de Bris i The Producers, regi Anders Aldgård, Oslo Nye Teater
Geir Kvarme er født i 1963, og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Han begynte sin karriere på Nationaltheatret og mottok Bjørnstjerne Bjørnson-prisen i 1989 for debutrollen Ellard Simms i Utlendingen. På Nationaltheatret spilte han en rekke og større og mindre roller, blant andre Orlando i As you like it og Charley i En handelsreisendes død  fram til han i 1997 ble ansatt på Oslo Nye Teater. Der har han tolket den gjerrige Harpagon i Molières komedie Den gjerrige, og han har medvirket i nærmere 30 oppsetninger, blant andre Juleoratoriet (1998), Det gode mennesket fra Sezuan (2003), En handelsreisendes død (2005) og Les Misérables (2009). Han har også gjestet Det Norske Teatret der han spilte Baloo i Jungelboka (2008) og Den Nationale Scene hvor han tolket den dobbelte hovedrollen som Jerry/Daphne i musikalen Sugar i 2004.
BESTE REGI (3 nominasjoner)
VICTORIA MEIRIK for regien av Faderen av August Strindberg,  Nationaltheatret
Victoria Meirik er født i Norge i 1970, men hun har vært bosatt i Kuwait, Portugal, Frankrike og Nederland. Hun har studert drama ved Skrivekunstakademiet i Hordaland, teatervitenskap ved UiO og er utdannet instruktør fra regilinjen ved Amsterdam Kunsthøgskole. Hun har vært regissør i Nederland der hun blant annet hadde ansvaret for den nederlandske premieren av Jon Fosses Mor og barn i 2001. Hennes første regioppgave i Norge var Ivanov på Hålogaland Teater (2004). I Norge har hun blant annet satt opp Hedda Gabler på Den Nationale Scene (2009), Tsjekhovs Onkel Vanja på Rogaland Teater (2009) og Jon Fosses Natta lyser sitt mørke på Tegnspråkteatret Manu (2008). Hun ble nominert i klassen Beste regi for Blackbird på Nationaltheatret i 2006, og i 2010 fikk hun Heddaprisen i denne kategorien for Antigone på Trøndelag Teater (2009) Siden Hanne Tømta i 2009 overtok som sjef for Nationaltheatret, har Victoria Meirik vært teatrets faste regissør.
JONAS CORELL PETERSEN for regien av Den unge Werthers lidingar av Johan Wolfgang von Goethe, nydramatisert av Andrea Koschwitz/Jan Bosse, Det Norske Teatret
Jonas Corell Petersen er født i København i 1979, og har studert teatervitenskap, kunsthistorie og filosofi ved Københavns Universitet. Han har femårig regiutdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Statens Teaterhøgskole. Mens han studerte i Oslo tok han også kurs ved det amerikanske SITI Company som Anne Bogart grunnla i 1992 for «å revitalisere og redefinere» USAs samtidsteater. Han har skrevet dramaet Døde skygger som han selv har satt opp, og i studietiden regisserte han Georg Büchners Woyzeck og en dramatisering av Kirsten Thorups debutroman Baby. Den unge Werthers lidingar på Det Norske Teatret høsten 2010 var hans diplomoppgave. Våren 2011 satte han opp von Horvaths Tro, håp og kjærlighet på Trøndelag Teater.
PEER PEREZ ØIAN for regien av Sjuk ungdom av Ferdinand Brückner, Det Norske Teatret
Peer Perez Øian er født i 1980. Han er utdannet bachelor innen performing arts ved Emerson College, USA (1999-03), og har femårig regiutdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Statens Teaterhøgskole (2005-10). Perez Øian har deltatt på workshops med blant andre Robert Wilson og Anne Bogart i USA, og han har vært hospitant hos Peter Sellars, Esa-Pekka Salonen og Bill Viola ved Opéra National de Paris – Opéra Bastille, Frankrike. Han har tidligere hatt regien på Finn Iunkers Ifigeneia på Teaterhögskolen i Helsinki, og hadde også ansvaret for en iscenesatt lesning av Washingtin  av Johan Harstad på Litteraturhuset (2010). Høsten 2010 hadde hans diplomoppgave, Hedda Gabler, premiere på Nationaltheatrets Malersal, men ble så etterspurt at den ble flyttet til Amfi, og til høsten overtar den selveste Hovedscenen. Sjuk ungdom er hans første regiarbeid etter endt utdannelse.
ÅRETS FORESTILLING (5 nominasjoner)
DET EVIGA LEENDET, Verk produksjoner i samarbeid med Black Box Teater
Tekst: Pär Lagerkvist, Dramaturgisk input: Anders Paulin, Regi: Fredrik Hannestad, Scenografi: Signe Becker, Lys: Tilo Hahn, Lyd: Per Platou
På scenen: Saila Hyttinen, Anders Mossling, Håkon Mathias Vassvik og Solveig Laland Mohn m.fl.
FADEREN, Teatret på Torshov, Nationaltheatret
Tekst: August Strindberg, Oversatt av Per Qvale, Bearbeiding og regi: Victoria Meirik, Scenografi: Dagny Drage Kleiva, Kostymer: Ane Aasheim, Lys: Ryan Bourne, Koreografisk assistanse: Ingun Bjørnsgaard, Maskør: Hege Ramstad, Dramaturg: Kristian Lykkeslet Strømskag
På scenen: Henrik Mestad, Andrine Sæther, Karine Dokken Halsebø, Anders Mordal, Tone Danielsen, Endre Hellestveit, Sigurd Myhre og Anne Krigsvoll
LANG DAGS FERD MOT NATT, Riksteatret
Tekst: Eugene O’Neill, Oversatt av Svein Selvig, Bearbeiding: Bibbi Moslet, Regi: Stein Winge, Scenografi/kostymedesign: John Kristian Alsaker, Lys: Morten Reinan, Lyd: Lars Årdal, Maskedesign: Helge Bjørnå, Regiassistent: Thomas Seeberg Torjussen
På scenen: Liv Ullmann, Bjørn Sundquist, Anders Baasmo Christiansen, Pål Sverre Valheim Hagen, Viktoria Winge
NEXT TO NORMAL, Det Norske Teatret
Musikk: Tom Kitts, Manus og songtekstar: Brian Yorkey, Omsetjing: Odd W. Suén. Bearbeiding: Ola E. Bø i samarbeid med ensemblet, Regi: Svein Sturla Hungnes, Regiassistent: Marianne Skovli Aamodt, Scenografi: Even Børsum, Kostyme: Unni Walstad, Maske: Nina Bloch, Lys: Ola Bråten, Lyd: Tore Gustavsen, Musikalsk ansvar :Atle Halstensen, Kapellmeister: Svenn Erik Kristoffersen
På scenen: Heidi Gjermundsen Broch, Jon Bleiklie Devik, Frank Kjosås, Charlotte Frogner, Thomas Bye, Lasse Kolsrud
RABINOWITZ, Scenekraft i samarbeid med Haugesund Teater, Festiviteten i Haugesund, Det Norske Teatret
Tekst: Marius Leknes Snekkevåg, Musikk:Halvor Lillesund/Vegard Fossum, Regi: Audny Chris Holsen, Koreografi: Sigrid Edvardsson, Fagkonsulent: Arne Vestbø, Scenografi: Bjørn Tumyr, Lysdesign: Trygve Andersen
På scenen: Sigurd Sele, Elsa Aanensen, Linn Løvvik, Knut Gjelle Angell, Nina Sele og Håkon Karoliussen, samt Dina Lande i rollen som lille Edith.
BESTE BARN- OG UNGDOMSFORESTILLING (3 nominasjoner)
Ingen nominasjoner for sesongen 2010/2011
BESTE VISUELL DESIGN (3 nominasjoner)
JOHN KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for scenografi, video og lys til Ti liv, manus og regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret
John-Kristian Alsaker, født 1949, er er en av landets mest brukte - og kjente - frilansscenografer, med en lang og fremgangsrik karriere både nasjonalt og internasjonalt. Han er utdannet i England, og arbeidet i flere år ved Royal National Theatre og Old Vic. Han har vært scenograf for en eller flere oppsetninger ved de fleste av landets teatre, og det var han som sto bak scenografien for åpnings- og avslutningsseremonien under OL-94. Han er to ganger blitt nominert i klassen Beste visuell design, i 1999 for scenografien til Pinocchio og i 2006 for Alice i eventyrland. I 2002 fikk han prisen for scenografien til.Antons villfaring
Torbjørn Ljunggren, født 1972, har sin utdannelse fra Fri konst & nya media, Göteborg. Han arbeider med videoprojeksjoner for teater, forestillinger og konserter, samt grafikk for TV. Han har bl.a. samarbeidet med John-Kristian Alsaker om Alice i eventyrland (2006) på Den Nationale Scene, Singin’in the rain på Oslo Nye Teater i 2009 og Pinocchio på Teater Manu (2010), og med Susanne Münzner om Leonce og Lena på Nationaltheatret i 2008.
Øyvind Wangensteen er født i 1969, og startet sitt engasjement ved Nationaltheatret i 1988. Han er nå ansatt som teatrets faste lysdesigner. Han har vært lysdesigner for over seksti produksjoner. Blant hans oppdrag på Nationaltheatret kan nevnes Flammefjes, Sluttspill, Til Damaskus, Peer Gynt, Gengangere, Brødrene Karamasov, Flaggermusen, På bunnen, Hustyrannen, Fanny og Alexander, Blodig Alvor og Galileo. Han har også hatt lysdesign ved bl.a. Oslo Nye Teater, Rogaland Teater, Den Norske Opera & Ballett, og Det Norske Teatret.
SERGE VON ARX for scenografien til Ifigeneia av Finn Iunker, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater
Serge von Arx er født i Sveits i 1971, og utdannet arkitekt ved ETH i Zürich i 1971. Han arbeider som uavhengig arkitekt, scenograf og designer, og startet sin profesjonelle karriere i teatret som assistent for Rolf Glitterberg i Hamburg. I 1998 begynte han et langvarig samarbeid med Robert Wilson om scenografi, utstillinger og installasjoner over hele verden. Siden 2003 har han vært mentor og arkitekturkonsulent ved Watermill-sentret på Long Island i New York, og han er arkitekturkritiker i Neue Züricher Zeitung. Han har vært kunstnerisk leder for scenografilinjen ved Akademi for scenekunst i Fredrikstad, og i 2010 ble han utnevnt til professor i scenografi. I vår var han scenograf for Othello på Nationaltheatret.
GILLES BERGER for scenografien til Blå jakt av Liv Heløe, regi Ivar Tindberg, Den Nationale Scene
Gilles Berger er født i 1957 i Frankrike og er utdannet ved École des beaux arts de Nancy (1976-1979) og ved Conservatoire National des Arts du Mime et du Cirque i Paris, under ledelse av Gérard Lebreton. Sammen med Anne Marit Sæther driver han Cirka Teater i Trondheim, som de to grunnla i 1984, og der Jorunn Dugstad har vært produsent og daglig leder siden 1996. De har laget over 20 oppsetninger, og i 1997 mottok Cirka Teater Trondheim kommunes kulturpris, Midt-Nordisk kulturpris og Danse-og teatersentrums jubileumspris for forestillingen Poste restante som de spilte fra 1995 til 1998, og som var åpningsforestillingen da Gardermoen Lufthavn ble innviet. Cirka Teater har også samarbeidet med institusjonsteatre, for eksempel om Kurt koker hodet på Trøndelag Teater i 2002, og på Oslo Nye Teater i 2010.
SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS (5 nominasjoner)
ENSEMBLET I BANKERÅTT av Trine Wisbech og Petra Søe,regi Petra Søe, Amfiscenen, Nationaltheatret
Skuespillerne: Eindride Eidsvold, Mattis Herman Nyquist, Erlend Samnøen, Kjersti Botn Sandal, Mariken Enstad
ENSEMBLET I SJUK UNGDOM av Ferdinand Brückner, omsetjar Marit Tusvik, regi Peer Perez Øian, Scene 3,Det Norske Teatret
Skuespillerne: Frank Kjosås, Marie Blokhus, Ane Dahl Torp, Morten Espeland, Ingeborg S. Raustøl, Sigurd Myhre, Kaia Varjord
ENSEMBLET I TI LIV, manus og regi: Kjetil Bang-Hansen, Komilab nr. 3, Torshovteatret, Nationaltheatret
Skuespillerne: Mariann Hole, Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr, Anders Mordal og Ket Lødemel
OSLO INTERNASJONALE TEATER
«Oslo Internasjonale Teater oversetter internasjonal samtidsdramatikk som ikke tidligere har vært spilt i Norge, og framfører på jevnlig basis disse stykkene som iscenesatte lesninger. Oslo Internasjonale Teater (OIT) er et samarbeid mellom Imploding Fictions og Teatersirkus, og ble startet av Øystein Ulsberg Brager, Michael H. Sciarrone og Philip Thorne i 2009. Philip Thorne er OITs dramaturg, Michael Hallbäck Sciarrone og Teatersirkus er ansvarlig for inspisientoppgaver og drift fra lesning til lesing, og Øystein Ulsberg Brager er prosjektets administrative og kunstneriske leder samt har regien på de fleste lesningene.» Lesninger i sesongen 2010/2011: Sort dyr sorg av Anja Hilling (Tyskland), Her står tittelen til dramaet om Ante av Ivo Martinić (Kroatia), De onde av Niklas Rådström (Sverige), Porselen av Chay Yew (Singapore), Nattblind av Darja Stocker (Sveits), Medea av Sara Stridsberg (Sverige), Hodefotingen av Ester Gerritsen(Nederland).  Fram til januar 2010 fant lesningene sted på Vardeteatret i Oslo, men i 2011 ble de flyttet til Dramatikkens Hus.
VISJONER TEATER ved Juni Dahr
Juni Dahr opprettet Stiftelsen Visjoner Teater 8. mars 1988. Stiftelsen skal være «et åpent kunstnerisk verksted, der ulike kunstnere kan utvikle samspill og nye uttrykk». Visjoner Teater skaper fleksible forestillinger for utradisjonelle scenerom som låver (Markens Grøde), leiligheter (Et dukkehjem), hotellrom (Den sykdommen som heter døden) for på den måten å skape et nært forhold til publikum. I Visjoner Teaters oppsetninger står teksten i sentrum, hvilket kommer sterkt til uttrykk i de to produksjonene i «Ibsen tett på», Et dukkehjem som hadde premiere i Wesselsgate 15 på Norsk folkemuseum , og siden har turnert i både inn- og utland, og Hedda Gabler som i vår ble spilt på Sæterhytten på Bygdøy.
 
Årets jury
Årets jury har – i alfabetisk rekkefølge – bestått av
Anette Therese Pettersen, Astrid Sletbakk, IdaLou Larsen, Keld Hyldig, Kristian Lykkeslet Strømskag, Petter Rosenlund og Thoralf Berg
 
 
 
Publisert: 16.06.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Frøydis Armand

Frøydis Armand

for rollen som Huma i Alt om min mor, regi Bjarte Hjelmeland, Den Nationale Scene

Foto Fredrik Arff

Heidi Gjermundsen Broch

Heidi Gjermundsen Broch

for rollen som Diana i Next to Normal, regi Svein Sturla Hungnes, Det Norske Teatret

Foto Fredrik Arff

Kristen Hofseth

Kristen Hofseth

for rollen som Alice i Tilbaketoget fra Moskva, regi Carl Jørgen Kiønig, Den Nationale Scene

Foto Nicolaas A Klippenbroek

Pål Christian Eggen

Pål Christian Eggen

for rollen som Ulv i Rock’n Wolf, regi Tyra Tønnesen, Trøndelag Teater

Foto G T Nergaard

Henrik Mestad

Henrik Mestad

for rollen som Mesteren i Faderen, regi Victoria Meirik, Nationaltheatret

Foto Sigurd Fandango

Jan Gunnar Røise

Jan Gunnar Røise

blant annet for rollen som Joakim i Endelig skjer det noe, regi Thomas Seeberg Torjussen

Foto Gisle Bjørneby

Hildegrun Riise

Hildegrun Riise

for rollen son søster Aloysius i Tvil, regi Hans Petter Moland, Det Norske Teatret

Foto Dag Jenssen

Herman Bernhoft

Herman Bernhoft

for rollen som Osvald i Gjengangere, regi Uwe Cramer, Teatret Vårt

Geir Kvarme

Geir Kvarme

for rollen som Roger de Bris i The Producers, regi Anders Aldgård, Oslo Nye Teater

Foto Dag Jenssen

Victoria Meirik

Victoria Meirik

for regien av Faderen av August Strindberg, Nationaltheatret

Foto Sigurd Fandango

Jonas Corell Petersen

Jonas Corell Petersen

for regien av Den unge Werthers lidingar av Johan Wolfgang von Goethe, nydramatisert av Andrea Koschwitz/Jan Bosse, Det Norske Teatret

Foto Chris Erlbeck

Peer Perez Øian

Peer Perez Øian

for regien av Sjuk ungdom av Ferdinand Brückner, Det Norske Teatret

Foto Dag Jenssen

Det eviga leendet

Det eviga leendet

Verk produksjoner i samarbeid med Black Box Teater

Foto Verk produksjoner

Lang dags ferd mot natt

Lang dags ferd mot natt

Riksteatret

Foto Leif Gabrielsen

Next to normal

Next to normal

Det Norske Teatret

Foto Fredrik Arff

Rabinowitz

Rabinowitz

Scenekraft i samarbeid med Haugesund Teater, Festiviteten i Haugesund, Det Norske Teatret

Foto Scenekraft

John Kristian Alsaker, Torbjørn Ljunggren og Øyvind Wangensteen

John Kristian Alsaker, Torbjørn Ljunggren og Øyvind Wangensteen

for scenografi, video og lys til Ti liv, manus og regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret

Foto Gisle Bjørneby

Serge von Arx

Serge von Arx

for scenografien til Ifigeneia av Finn Iunker, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater

Foto G T Nergaard

Gilles Berger

Gilles Berger

for scenografien til Blå jakt av Liv Heløe, regi Ivar Tindberg, Den Nationale Scene

Foto Fredrik Arff