home

Heddapris-vinnerne

Ærespris i år

Heddas Ærespris er ingen årlig foreteelse. Den deles bare ut når "juryen ikke kan la være". Og i år var den helt nødt.

Stavanger: I år fant Heddaprisutdelingen sted på Rogaland Teater. Et lykkelig sammentreff: Hele tre priser gikk til nettopp Rogaland Teater: Beste kvinnelige hovedrolle, Årets teaterprosjekt og Æresprisen.

Heddajuryen har i år bestått av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt og Kristian Lykkeslet Strømskag. Kristian Lykkeslet Strømskag har for øvrig ikke deltatt i nominasjonsprosessen for prisene for Beste kvinnelige hovedrolle og for Årets Teaterprosjekt.

 

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE
Årets unge vinner har allerede arbeidet ved tre teatre, og er en begavet, allsidig skuespiller som tar ulike utfordringer på strak arm. Prisen får hun for sin fremstilling av en ung kvinne som langsomt og nærmest mot sin vilje gjenfinner kvinneligheten og livsgleden hun var blitt tvunget til å undertrykke. Hun tolker rollen stillferdig, men med en dirrende intensitet, betar med sin kloke replikkføring, sitt talende kroppsspråk og sin totale innlevelse. En sceneprestasjon som ikke er lett å glemme. Prisen for beste kvinnelige hovedrolle går til KJERSTI SANDAL for hennes gripende tolkning av Anna i Karl og Anna av Leonhard Frank på Rogaland Teater høsten 2007.

De to andre nominerte i denne klassen var
Heidi Gjermundsen Broch for rollen som An-Magritt i An-Magritt fritt etter Johan Falkbergets Nattens Brød, regi Hilde Andersen, Det Norske Teatret
Grethe Nordberg i Vildanden av Henrik Ibsen, regi Anne Karin Hytten , Trøndelag Teater

 

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE
Årets vinner er en ung skuespiller som ikke bare har gjort seg bemerket på teaterscenen, men også på filmlerretet. Han har allerede vunnet flere høythengende priser, og Heddaprisen får han for sin tolkning av en av teatrets store klassiske helter. Han tar oss med på en moderne reise inn i sinnet til en ung mann som brått opplever at hans verden raser sammen. Fjernt fra all utvendig teatralitet, med dyp forståelse for teksten, og med den energien og kraften som er hans kjennetegn, får han de velkjente replikkene til å overvelde oss med ny aktualitet. Prisen for beste mannlige hovedrolle går til ANDERS BAASMO CHRISTIANSEN fordi han på Riksteatret høsten 2007 skapte en Hamlet av i dag.

 

De to andre nominerte i denne klassen var
Gard B. Eidsvold for rollen som Kleggen i Verdiløse menn, regi Anders T. Andersen, Torshov
Cato Skimten Storengen  som Frank N. Furter i Rocky Horror Show, regi Kim Sørensen, Nordland Teater

 

BESTE KVINNELIGE BIROLLE
I over 30 år har hun vært en viktig del ikke bare av norsk teater, men av norsk kulturliv. Hun har tolket klassiske kvinneroller, men også gledet og moret et stort publikum med sin elegante innsats i revyer og musikaler. Hun har laget soloforestillinger, både for barn og voksne, hun har gitt ut bøker og CDer, og medvirket i filmer. Hun får prisen for en glimrende karakterkomposisjon der hun med nådeløs selvironi, sylskarpt vidd og menneskelig patos skildrer en halvgammel kvinne på forfengelighetens marked. Prisen for beste kvinnelige birolle går til MARI MAURSTAD for rollen som Miss Lamont i Singin’ in the rain på Oslo Nye Teater våren 2008.

 

De to andre nominerte i denne klassen var
Gisken Armand i Volpone  av Ben Jonson, regi Runar Hodne, Nationaltheatret, Teatret på Torshov
Marianne Krogh i Få meg på, for faen av Olaug Nilssen, regi Marit Moum Aune, Det Norske Teatret

 

BESTE MANNLIGE BIROLLE
Et glitrende ensemblespill over hele linjen, en rekke sterke skuespillerprestasjoner. Men så er det en spesiell tolkning som fester seg i minnet, og nærmest blir til symbolet for hele forestilling. Og ikke en hovedrolle, en birolle, rett og slett. Slik er det med årets vinner som med overdådig vidd og humor, en utsøkt evne til å formidle sine replikker paret med et presist kroppsspråk og en levende mimikk, klarte å bryte ned skillet mellom fantasi og virkelighet, i en suveren lek med teaterillusjonen. Prisen for beste mannlige birolle går til MORTEN ESPELAND for rollen som Peter Karpati – alias mannen i cognacflasken - i Den arabiske natta høsten 2007 på Det Norske Teatret.

De to andre nominerte i denne klassen var
Petter Width Kristiansen i Kirsebærhaven av Anton Tsjekhov, regi Yngve Sundvor, Den Nationale Scene
Christian Greger Strøm i Volpone av Ben Jonson, regi Runar Hodne, Nationaltheatret, Torshovteatret

 

 

 

BESTE REGI
Årets vinner har lang fartstid i norsk teater, og debuterte som regissør for snart 30 år siden. Vinneren har også skrevet, bearbeidet, oversatt og dramatisert teatertekster både for store og små. I disse regiteatertider - ikke ett ondt ord om dem! - er årets oppsetning det beste bevis på at klassikere kan fornyes og nytolkes helt uten spektakulære ytre virkemidler: En regissør som med hjerte og hjerne lytter til dramatikeren, setter originalteksten i fokus, og vet å formidle sin innsikt til skuespillerne. Mer skal det ikke til. Årets regipris går til ANNE-KAREN HYTTEN for en lysende og kvinnelig nylesning av Ibsens Vildanden  på Trøndelag Teater høsten 2007.

De to andre nominerte i denne klassen var
Melanie Mederlind for Ulrike Maria Stuart av Elfriede Jelinek, Nationaltheatret
Jon Tombre for Den arabiske natta av Roland Schimmelpfennig, Det Norske Teatret


ÅRETS TEATERPROSJEKT
Årets teaterprosjekt skal selvfølgelig holde et høyt kunstnerisk nivå. Men prosjektet skal også være en begivenhet i seg selv, det skal være aktuelt, og ha en original form. Årets forestilling oppfyller alle disse kravene, for regissøren har maktet å forene institusjonsteatrets klassiske profesjonalitet med de frie gruppenes modernitet og nytenkning. Resultatet er en virtuos scenelek der et overdådig komisk lydbilde, en fantasieggende installasjon, glimrende videobruk og sterke skuespillerprestasjoner går sammen om å filleriste det klassiske teatrets virkelighetsillusjon. Årets teaterprosjekt er MANN=MANN, et samarbeid mellom Rogaland Teater og Transiteatret i regi av Tore Vagn Lid.
De to andre nominerte i denne klassen var
Himmelske lyster av Terje Nordby, regi Lennart Lidström, Hedmark Teater
Verdiløse menn av Christopher Nielsen, regi Anders T. Andersen, Nationaltheatret, Teatret på Torshov


BESTE SCENOGRAFI/KOSTYMER/LYSDESIGN
Et fruktbart og inspirerende samarbeid er nøkkelen til en vellykket forestilling. Naturligvis har så vel dramatiker som regissør og skuespillere en stor del av æren for at nettopp denne produksjonen ble så unik og fascinerende som den ble, og de skal også berømmes. Men Heddajuryen har altså valgt å gi prisen til kunstneren som med et sprudlende oppkomme av fantasi, en treffsikker presisjon og en masse humor forvandlet en gørrkjedelig moderne høyblokk til et grenseløst og magisk univers der alt kunne skje, og skjedde. Prisen går til INGRID TØNDER for det visuelle konseptet til Den arabiske natta på Det Norske Teatret høsten 2007.

De to andre nominerte i denne klassen var
Kari Gravklev for scenografien til Eg er vinden, Nationaltheatret
Per Kristian Solbakken for scenografien til Et juleeventyr av Charles Dickens, Trøndelag Teater


ÅRETS BARNE- OG UNGDOMSFORESTILLING
U
te i verden skrives, og spilles, det mye ny og spennende dramatikk for barn. Men institusjonsteatrene her hjemme følger ikke med tiden, og tilbyr helst bare nye oppsetninger av de eviggrønne barneklassikerne til Egner og Lindgren. Desto gledeligere at ett av våre teatre friskt og freidig og med glimrende kunstnerisk resultat har satset på nyskrevet dramatikk for barn. Prisvinneren er noe så sjeldent som en morsom, vittig og vakker forestilling, som med originale, sjarmerende og effektive virkemidler uttrykker noe både viktig og vesentlig for aldersgruppen den henvender seg til. Vinneren er Vinterdvale av nederlandske Heleen Verburg på Teatret Vårt våren 2007.

De to andre nominerte i denne klassen var
Et juleeventyr av Charles Dickens på Trøndelag Teater
Polyfonia av Tore Vagn Lid, Transiteatret

 

ÅRETS DEBUTANT
Det er bare i teatrets verden at årets vinner kan sies å være en nykommer. På iallfall to andre områder er han er erfaren kunstner som nyter stor anerkjennelse. I vår har han debutert med en teatertekst som skriver seg vekk fra den tradisjonelle måten å tenke teater på, noe så sjeldent som en antidramatisk tekst. Her er situasjoner, men ingen handling og nesten ingen fremdrift. Til gjengjeld en miljøskildring så realistisk at den nærmest blir mytisk, og sterke, desperate karakterer som skildres uten sentimentalisering, men også uten lettvint ironi. Årets debutant er CHRISTOPHER NIELSEN for teksten til Verdiløse menn på Torshovteatret våren 2007.

I denne klassen foretar juryen ingen nominasjoner


SÆRLIG FAGLIG INNSATS
Mange gode og solide kunstneriske satsinger til tross, i det store og hele har teateråret 2007/2008 nok holdt seg på det jevne. Men året preges også av annerledes forestillingene som varsler en fornyelse av norsk teater. Årets vinner er en dyktig representant for denne nye vinden. Han har gitt en overbevisende, visuell framstilling av kjærligheten i cyberspace, og maktet å skape en fantasieggende scenografi som ikke nøyer seg med å smelte sammen med dansen men også fremhever den. TORMOD LINDGREN får prisen for særlig faglig innsats for sin bokstavelig talt strålende scenografi til @lice, et nyskapende samarbeid mellom Riksteatret og Rikskonsertene.

I denne klassen foretar juryen ingen nominasjoner

 

Publisert: 17.08.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share
Kjersti Sandal i KARL OG ANNA

Kjersti Sandal i KARL OG ANNA

Anders Baasmo Chrisitiansen

Anders Baasmo Chrisitiansen

Her i Hamlets berømte monolog med Yoricks hodeskalle

Foto Jo Michael

Mari Maurstad

Mari Maurstad

her som Miss Lamont i SINGIN' IN THE RAIN

foto Leif Gabrielsen

Morten Espeland

Morten Espeland

i rollen som Peter Karpati i DEN ARABISKE NATTA

Foto Marit-Anna Evanger

Anne Karen Hytten

Anne Karen Hytten

VILDANDEN i hennes regi gikk på Trøndelag Teater høsten 2007. Her Gullhild Sundli, Pål Christian Eggen og Grethe Nordberg.

Foto Vegard Eggen

Mann=Mann

Mann=Mann

er et samarbeid mellom Rogaland Teater og Transiteatret

Foto Emile Ashley

Verdiløse menn

Verdiløse menn

hadde urpremiere på Torshovteatret, men måtte flyttes til Nationaltheatrets Hovedscene

Foto Kristine Jakobsen