home

Heddaprisvinnerne 2010-2011

I år var Det Norske Teatret vertskap for utdelingen av årets Heddapriser. To konferansier'er ledet showet: Skuespiller,i dag teatersjef på Hålogaland Teater, Unn Iren Reppen og forfatter og kåsør Are Kalvø.

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE
Det er ikke mer enn elleve år siden Årets vinner fullførte en mangslungen femårig utdannelse, men hun har allerede rukket å være med i nærmere 20 oppsetninger, og i et stort flertall av dem har hun attpåtil spilt hovedrollen! Som skuespiller er hennes store styrke en usedvanlig allsidighet: Med glans tolker hun klassikere som William Shakespeare og samtidsdramatikere som Jon Fosse, samtidig som hun på enestående vis behersker en helt annen sjanger –musikkteatret. Årets vinner har, gjennom sin gripende, finstemte og dypt menneskelige tolkning av den bipolare amerikanske husmoren Diana i Next to Normal på Det Norske Teatret, gitt det definitive beviset på at musikkteater kan være stor scenekunst. Prisen for beste kvinnelige hovedrolle går derfor til Heidi GJermundsen Broch.
BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE
Årets vinner har spilt på forskjellige scener, medvirket i tv-serier, blitt prisbelønnet for sin filminnsats, og til og med selv skrevet to skuespill. Hans talent spenner vidt: Han ble tidligere Heddanominert for tolkningen av en karakter skapt av den samme dramatikeren som sikrer ham seieren i kveld. Den gangen spilte han en vanlig, velmenende og ganske anonym mann, i år vitner hans usikre og rådløst flakkende blikk fra første øyeblikk om at han balanserer på vanviddets rand, og når galskapen tar overhånd, får han i korte klarsynte glimt også vist mannen han engang var. I rollen som mesteren i Faderen av August Strindberg på Torshovteatret har han gitt oss en ny, teksttro og til minste detalj troverdig tolkning. Prisen for beste mannlige hoverolle går til Henrik Mestad.
BESTE KVINNELIGE BIROLLE
Årets vinner har gjennom mange år vært en særpreget og allsidig skuespiller, ikke bare på norske teaterscener der hun har tolket så ulike kvinneskikkelser som Romeos Julie og Julies egen mor, Anne Frank og Kameliadamen, Andromake og fru politimester Bastian, men også på film og i tv-serier, og ikke minst, som lydbok-oppleser. Hun får prisen for en gjennomført, mimisk briljant og tragikomisk presis tolkning av en absurd og hjerteskjærende barokk karakter, en nesten insektlignende middelaldrende kvinne som i fullkommen balanse mellom bevegelse og tilbakeholdt ro, livnærer seg på andres ulykke. Prisen går til Liv Bernhoft Osa for med skremmende realisme å ha gitt liv til Fru Fåttnok i Uskyld av Dea Loher på Nationaltheatret.
BESTE MANNLIGE BIROLLE
Årets vinner avsluttet sin utdannelse våren 2010, og samme høst debuterte han i en løssluppen komedie. Han kan derfor sies å tilhøre klassen «hittil forholdsvis ukjent ung skuespiller». Desto mer spennende at han allerede har klart å gi en ny og konsistent tolkning av en av vårt klassiske repertoars mest kjente karakterer, en original, fysisk ekspressiv tolkning som klart og tydelig får fram hvorfor Ibsen valgte å kalle sitt stykke Gengangere. I et tett og skjebnetungt samspill med Vivi Sundes fru Alving på Teatret Vårt i Molde, har årets prisvinner skapt en moderne, livslysten, temperamentsfull og utagerende, men også desperat og dødsdømt Osvald. Prisen for beste mannlige birolle går til Herman Bernhoft.
BESTE REGI
Årets vinner startet sin karriere med å begeistre publikum for en modernisert versjon av en kjent klassiker. Han får prisen for en oppsetning der han tilsynelatende lekende lett forener viktige egenskaper som kjennetegner en god regissør. På en og samme tid viser han lydhørhet overfor tekstens nyanser, og aktualiserer den slik at dramatikerens tidløse problemstillinger også griper oss i dag. Hans replikk- og personinstruksjon er så presis og forståelsesfull at skuespillerne under hans ledelse skaper en rekke særpregede og distinkte karakterer samtidig som de presterer et gjennomført ensemblespill på høyt nivå. Prisen for Beste regi går til Peer Perez Øian for regien av Sjuk ungdom av Ferdinand Bruckner på Det Norske Teatret.
BESTE VISUELL DESIGN
Prisvinnerne i denne kategorien viser hvilke fantastiske muligheter som ligger i et oppfinnsomt samarbeid mellom scenografi, videoprojeksjoner og lysdesign. Takket være deres magiske skaperevner dundrer Dovre-ekspressen over en av landets minste scener, motorsykler og lastebiler raser oppover smale fjellveier, og vi opplever både rosemalte storgårdsinteriører og NSB-kupeer mens skuespillerne elegant vandrer ut og inn av tidsriktige filmprojeksjoner. Det er helt umulig å skille den ene vinnerens innsats fra den andres – eller den tredjes: De er uløselig knyttet til hverandre. Prisen går derfor til John Kristian Alsaker, Torbjørn Ljunggren og Øyvind Wangensteen for henholdsvis scenografi, video og lys til Ti liv, på Torshovteatret.
ÅRETS FORESTILLING
Med utgangspunkt i en her hjemme forholdsvis lite kjent, men mangslungen fortelling om Menneskets forhold til Livets store spørsmål, har kunstnerne bak Årets forestilling skapt en tankevekkende mytisk oppsetning om et originalt tema. Dette er blitt en dramatisering der en vittig og illusjonsløs tekst framføres med intens innlevelse og med nøktern distanse, samtidig som uventede teatralske effekter stadig utvider det metafysiske perspektivet. Resultatet er blitt en meningsfylt og vittig filosofisk fabel, der kunstnerne stadig går nye veier, og får scenografi, lys og lyd til å smelte sammen til et utfordrende og spennende uttrykk. Prisen går til Verk Produksjoner for Det eviga leendet,, etter en fortelling av Pär Lagerkvist.
SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS
Det norske scenekunsttilbudet har aldri vært så rikt og variert som i dag. Men en nykommer på arenaen har hittil fått lite oppmerksomhet. Helt ufortjent, for ikke bare har prosjektet fine kunstneriske kvaliteter, det er også originalt og annerledes. Målbevisst og selektivt rettes fokus mot et område som iblant forsømmes på norske scener: utenlandsk samtidsdramatikk. Prosjektet har presentert hele 12 tekster av internasjonale dramatikere. Ikke oppsetninger i vanlig forstand, men iscenesatte lesninger der regissør og skuespillere med enkle midler sammen har skapt severdige forestillinger, og bevist at teksten også i dag er en viktig forutsetning for godt teater. Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til Oslo Internasjonale Teater ved Øystein Ulsberg Brager.


 

Publisert: 18.09.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Heidi GJermundsen Broch

Heidi GJermundsen Broch

for rollen som Diana i Next to Normal, regi Svein Sturla Hungnes, Det Norske Teatret

Foto Fredrik Arff

Henrik Mestad

Henrik Mestad

for rollen som Mesteren i Faderen, regi Victoria Meirik, Nationaltheatret

Foto Sigurd Fandango

Herman Bernhoft

Herman Bernhoft

for rollen som Osvald i Gjengangere, regi Uwe Cramer, Teatret Vårt

Peer Perez Øian

Peer Perez Øian

for regien av Sjuk ungdom av Ferdinand Brückner, Det Norske Teatret

Foto Dag Jenssen

Det eviga leendet

Det eviga leendet

Verk produksjoner i samarbeid med Black Box Teater

Foto Verk produksjoner

John Kristian Alsaker, Torbjørn Ljunggren og Øyvind Wangensteen

John Kristian Alsaker, Torbjørn Ljunggren og Øyvind Wangensteen

for scenografi, video og lys til Ti liv, manus og regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret

Foto Gisle Bjørneby

Oslo Internasjonale Teater

Oslo Internasjonale Teater

Huy Le Vo leser "Porselen"

Foto Michael Hallbäck Sciarrone