Norske Dramatikeres Forbund har lyst ut to stipend à 250 000 i forbindelse med sin 75-årsfeiring, I helgen ble vinnerne offentligjgort: Det er Nina Ossawy og Marius Kolbenstvedt for Still in silence og Kim Atle Hansen for Sensurert.
Til neste år, i 2013, feirer Norske Dramatikeres Forbund 75 år, og i den anledning utlyste Forbundet i oktober i fjor to stipender på 250 000,- kroner hver. Hensikten var at to norske dramatikere skulle få sine tekster oppført på norske scener i jubileumsåret.
Juryen har bestått av Liv Heløe, Kjetil Bang-Hansen og Aslak Sira Myhre, og i helgen ble vinnernes navn offentliggjort: Kim Atle Hansen vinner med Sensurert og Marius Kolbenstvedt og Nina Ossawy for Still in silence. Kim Atle Hansens stykke blir oppført på Det Norske Teatret, mens Black Box Teater skal sette opp Still in silence. Vinnertekstene skal bidra til Dramatikerforbundets mål om å sette ytringsfriheten på dagsorden.
Kim Atle Hansen
Det blir spennende å se om Sensurert blir Kim Atle Hansens virkelige gjennombrudd. I 2001 ble han sammen med Liv Heløe og Gyrid Axe Øvsteng i 2001 valgt til å delta i det toårige pilotprosjektet Dramatikerutdanningen, og fikk oppført to enaktere på henholdsvis Nationaltheatret og Det Norske Teatret.
Kim Atle Hansen er opprinnelig fra Sola, og han hadde skuespillerbakgrunn fra Rogaland Teaters Barneteater. Det er kanskje derfor han etter endt dramatikerutdanning i 2006 tok bachelorgrad på Akademiet for Scenekunst i Fredrikstad.
Som skuespiller har han blant annet spilt i danske Kirsten Delholms Gengangere (Black Box 2006), og i Teater Jokers oppsetning av Jesper Halles Hundre værelser (Det Åpne Teater, 2007). Han var å en del av gruppen Fantastic Four som har laget tre oppsetninger bygget på Jens Bjørneboes Bestialitetens historie, den siste i samarbeid med Torshovteatret i 2008. På oppdrag av DUS – Den unge Scenen – skrev han den treffsikre samfunnssatiren Buy nothing Day som siden er blitt spilt både i England og i Italia.
I regi av Mette Brantzeg var hans Bedre enn sjokolade,en uvanlig tekst i du-form, et av stykkene i Norsk Dramatikkfestival 2007, og i 2008 både skrev og regisserte han Darshan på Black Box Teater, pluss at han spilte en av rollene. Jeg konkluderte min anmeldelse med at «Darshan er et originalt, selvstendig og meningsfylt forsøk. Kim Atle Hansen har noe annerledes å si. Han er ennå langt fra målet, scenisk halter det ofte, vekslingene mellom sang og tekst fungerer dårlig, og det er en del dødpunkter. Men Darshan har også et søkende og intenst alvor som kompenserer for svakhetene»,
Juryen skriver at «Sensurert henter inspirasjon fra saken mot Geert Wilders i Nederland, men er ikke en dramatisering av denne. Juryen berømmer Hansens prosjekt som en spennende utforskning av ytringsfrihetens relative betydning – hvordan tid og sted betyr mer for ytringsfrihetens begrensning, enn lovverk og konvensjoner. Gjennom et stramt handlingsforløp med original bruk av verfremdung, blir prosjektet en avansert lek med teatrets konvensjoner og muligheter. ”
Marius Kolbenstvedt og Nina Ossawy
Spesielt gledelig er det at det andre stipendet går til Marius Kolbenstvedt og Nina Ossawy. Selv om de har skrevet flere scenetekster som de deretter har satt opp, er de første og fremst kjent som er spennende del av det ikke-institusjonelle scenekunstmiljøet. Ossawy er utdannet skuespiller og regissør fra Rose Bruford College i England mens Kolbenstvedt har sin skuespillerutdannelse fra Nordisk Teaterskole i Århus, og er dessuten bachelor i kunst-, kultur- og idéhistorie fra UiO. har studert.
I 2004 dannet de gruppen Fabula Rasa som utmerket seg spesielt med barneforestillinger som Veras vinduer og Den hemmelige hagen. Som første frigruppe samarbeidet Kolbenstvedt og Ossawy i fjor høst med Nationaltheatret, om en barneforestilling. Resultatet var Istialia på Amfiscenen.
Men som de skrev på sin hjemmeside¸« for hvert prosjekt tar vi utgangspunkt i en tematikk vi er opptatt av og som oppleves som relevant i vår samtid». I 2010 var det dagens oljepolitikk og oljenasjonen Norge som opptok dem, og de valgte å drøfte norsk oljepolitikk gjennom en personlig tolkning av Bertolt Brechts lærestykke Unntak og regel.
Nå har Fabula Rasa tatt en pause, og Kolbenstvedt og Ossawy som nok har opplevd at teater for barn ikke er det som gir mest prestisje i dagens Norge, skal satse på et voksent publikum en stund, og driver nå Ossawy og Kolbenstvedt. .
Vinnerteksten deres har også et politisk utgangspunkt, går det fra av Dramatikerforbundets pressemelding: «Still in silence er et dokumentarbasert scenisk verk om en varsler knyttet til fenomenet Colony Collapse Disorder, en mystisk biesykdom som er på vei til å utrydde honningbiene, rapportert i USA og Europa. Fenomenet kan se ut til å ha sammenheng med bruken av et ekstremt giftig sprøytemiddel, godkjent mot eksperters råd. Hvilket ansvar har Norge og hvorfor lytter ikke ansvarlige instanser når man blir varslet?
Om teksten sier juryen: ”Still in silence baserer seg på intervjuer og annen dokumentasjon av biologen Baard Johannessens korrupsjonsvarsling i 1996. Johannessens beskjed til verden om bienes dramatiske situasjon kombinert med de høye omkostningene varslingen medførte for ham selv, skaper en spennende dynamikk i prosjektet. Juryen legger vekt på dramatikernes vilje til å bringe et komplekst og ikke åpenbart teatralt materiale til scenen. ”
Din kommentar:
Prisvinner
Monica Borracio, forbundsleder i Norsk Dramatikerforbund, Erik Ulfsby, teatersjef på Det Norske Teatret og prisvinner Kim Atle Hansen.
Foto Heiko Junge
Prisvinnere
Fra venstre forbundsleder Monica Boraccio, teatersjef Jon Refsdal Moe (Black Box Teater), Marius Kolbenstvedt og Nina Ossawy, begge prosvinnere.
Foto Heiko Junge