home

Eget nettidsskrift for kunst beregnet på barn og unge

periskop.no

Tirsdag ble nettidsskriftet periskop.no lansert på Kunstnernes Hus i Oslo. periskop.no skal være tverrfaglig og redaksjonelt uavhengig, og skal gjennom artikler, kommentarer og anmeldelser drøfte kunstuttrykk i alle sjangere beregnet på barn, unge og unge voksne. En viktig begivenhet, men mediene har valgt å forbigå den i taushet.

Nestleder i Norsk Kulturråd, skuespiller Asta Busingye Lydersen, som også er leder for Rådets fagutvalg for barne-og ungdomskultur, understreket under lanseringen at Rådets håper og tror at nettstedet både ville stimulere den offentlige kritikken og øke dens kvalitet, mens forfatter Tor Åge Bringsværd holdt et engasjert foredrag om temaet.
Et periskop
Ifølge norsk Wikipedia er et periskop «et instrument for observasjon fra en skjult posisjon…[og] virker som en avansert kikkert». Til scenekunst.no forklarer redaktør Ingvild Bræin hva redaksjonsrådet har ment med navnet «Det peker mot at vi vil komme oss rundt, oppsøke og undersøke, og stille inn når vi kommer over noe vi vil se nærmere på. Vi ønsker både å gå i dybden og ha overblikk. Det gir mulighet til litt selvironi som kritiker også: Vi er de som ligger på lur og venter på noen å kaste oss over. Men det viktigste er assosiasjonene til instrumentet og hvordan det fungerer: Noe vi kan se og orientere oss med, fange opp ting».
Det startet med at Kulturrådet lyste ut midler til «å etablere et nytt tverrfaglig nettsted som skulle styrke den faglige og offentlige samtalen rundt kunst for barn og unge». De allerede eksisterende kritikknettstedene, scenekunst.no. barnebokkritikk.no. kunstkritikk.no og ballade.no tente på tanken. De søkte om midlene til et nettidsskrift med det mål «å utvikle kritikk og refleksjon rundt profesjonell kunstproduksjon for barn og unge» innenfor «alle kunstneriske fagfelt: musikk, litteratur, billedkunst, scenekunst og tilgrensende kunstuttrykk».
Ingvild Bræin ble ansatt som redaktør, med «ansvaret for oppbygning av nettstedet og utvikling av nettidsskriftets redaksjonelle profil i dialog og samarbeid» med de fire eksisterende nettstedene. Det er opprettet en egen forening  hvor Ingvild Bræin er daglig leder og Hedevig Anker styreleder, mens redaktørene for de fire nettstedene fungerer som redaksjonsråd.
eriskop.no skal gi plass til nyheter, til anmeldelser, artikler, intervjuer og kommentarer. Allerede på åpningsdagen forelå tre grundige kommentarer dreier seg om den viktigste offentlige satsing på barnekultur noensinne, Den kulturelle skolesekken (DKS). Ordningen som ble innført i 2001, hører av en eller annen grunn til de mest forsømte feltene innenfor norsk kulturjournalistikk. På anmodning fra departementet gjennomførte Uni-Rokkansentret og Høgskolen i Bergen fra 2010 til 2013 et forskningsprosjekt om DKS, og det er dette prosjektets resultater som danner utgangspunktet for periskop-kommentarene som er skrevet av Jan H. Landro, Anne Helgesen og Sidsel Graffer. Nettstedet byr også på et par tankevekkende anmeldelser. Det er anledning for leserne til å komme med sine kommentarer. Sist jeg sjekket siden, hadde det ennå ikke kommet noen, men man får håpe periskop.no med tiden vil føre til viktige debatter.
Kritikkens betydning
I sin innledning kom redaktør Ingvild Bræin inn på kritikkens betydning, og beklaget at mediene stadig nedprioriterer kunstkritikken. Hun minnet om at det er vanskelig nok å få plass til seriøse anmeldelser av kunst for voksne, og at de fleste mediene overhodet ikke opptatt av kunst for barn, ettersom barn ikke leser kunstkritikker, Men kritikken av kunst for barn og unge retter seg ikke mot målgruppen for kunsten, men mot foreldre, foresatte, lærere og pedagoger.

I sitt foredrag tok Tor Åge Bringsværd blant annet opp den generelle nedvurderingen av barnelitteratur i særdeleshet, og kunst for barn i sin alminnelighet. Han fortalte hvordan han, etter å ha utgitt en billedbok for barn, stadig blir spurt om han «ikke kommer med en ordentlig bok snart?». Han minnet om at en god barnebok er en god for alle, uansett alder, iallfall hvis voksne opprettholder kontakten med barnet som alltid vil finnes i oss.
― Jeg håper at seriøse anmeldelser vil bidra til at barnebøker endelig aksepteres som fullverdige medlemmer av bokverdenen.
Han fortalte videre at ettersom det fremdeles ser ut til at kvinner er mest opptatt av barn, begynte han å undersøke damebladene ganske systematisk. Her måtte det vel være anmeldelser av barnebøker? Men nei, også her var barneboka fullstendig uinteressant.
Han konstaterte at de voksne er en bremsekloss når det gjelder utviklingen av barnekultur.
― De voksne ― foreldre, besteforeldre, onkler og tanter, kjøper og gir bort de bøkene de selv leste som barn, skaffer billetter til de forestillingene de selv så. Dette til tross for at langt fra alle klassikere fortjener stjernestatus.
Kanskje ikke så uventet, men lanseringen av dette nye nettstedet er ikke engang blitt funnet verdig omtale i mediene. Et retrieversøk på periakop.no gir et treff: scenekunst.nos forhåndsomtale av lanseringen.
― Hadde dere invitert mediene til lanseringen, Ingvild Bræin?
― Jeg inviterte de fleste store avisene, men vet ikke om noen kom.
Alt tyder på at de ikke fant det bryet verdt.

Publisert: 19.09.13 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Ingvild Bræin

Ingvild Bræin

Asta Busingye Lydersen

Asta Busingye Lydersen

Tor Åge Bringsværd

Tor Åge Bringsværd