home

Uenig med Heddajuryen

Opplevelsen av hva som er godt teater kan variere sterkt. Det er nok forklaringen på at jeg er uenig med flere av juryens nominasjoner til Heddaprisene. 

Søndag skal vi teaterinteresserte få vite hvem som går av med de 10 Heddaprisene. Prisutdelingen finner sted på Nationaltheatret som har fått nesten en tredjedel av samtlige nominasjoner, 11 av totalt 34.
Heddaprisen har 10 kategorier, og Nationaltheatret er nominert i samtlige bortsett fra Beste kvinnelige skuespiller og Årets barne/ungdomsforestilling. Til gjengjeld har teatret to av tre mulige nominasjoner i klassen Beste scenografi/kostymedesign, og to av fem i klassen Årets forestilling. Med andre ord: Ingen tvil om at juryen mener Nationaltheatret har  en særstilling i norsk teaterverden.
Norges nest beste teater er Trøndelag Teater som har 8 nominasjoner – de øvrige 15 er fordelt mellom frie grupper (7), Rogaland Teater (4), Oslo Nye Teater (1), Brageteatret (1), Riksteatret (1), og Hålogaland Teater (1). Interessant nok er ikke Den Nationale Scene funnet verdig en eneste nominasjon.
Juryen har bestått av følgende sju teatereksperter, fem menn og to kvinner: Amund Grimstad, teateranmelder i Klassekampen, Cliff Moustache, kunstnerisk leder for Nordic Black Theatre, Martin Nordvik, tidligere teateranmelder i Adresseavisen, Tora Optun, scenekunstskribent i NATT&DAG og teateranmelder i Morgenbladet,Vidar Sandem, skuespiller, dramatiker og tidligere sjef på Det Norske Teatret, Ragnhild Tronstad, seniorforsker ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og Andreas Wiese, daglig leder for Litteraturhuset i Oslo, tidligere teateranmelder og kommentator i Dagbladet.
Disse sju erfarne og innsiktsfulle jurymedlemmene har sikkert drøftet nominasjonene grundig, og er blitt enige om at dette er årets kunstneriske høydepunkter på norske teaterscener. Men jeg er selv teaterkritiker og tidligere medlem av Heddajuryen, og jeg er faktisk ganske uenig med juryen. Iallfall når det gjelder oppsetningene på Oslos scener, som er de eneste jeg har sett i år. Og jeg kan ikke motstå fristelsen. Her følger noen av mine vurderinger.
Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg leste at juryen har valgt «Til fyret», nummer to i Klassikere for kids, som en av årets fem beste produksjoner for barn og unge. Jeg opplevde nemlig sceneversjonen av Virginia Woolfs roman som det minst barnevennlige og mest uforståelige jeg noensinne har sett. Dessverre er barneteater et ganske forsømt felt på våre Oslo-teatre, så jeg har ingen kandidat å nominere i stedet.
Juryen er av den oppfatning at Bjarte Hjelmelands overspilte og anmassende Argan i «Hypokonderen» hører hjemme i kategorien «beste mannlige skuespiller». Det skjønner jeg ikke. Juryen har kanskje ønsket å framheve gode enkeltprestasjoner på Oslo Nye Teater, men da burde den heller ha valgt Linn Skåbers mangslungne, nyanserte og strålende utlevering av Marie i Astrid Saalbachs «Pietá».
En mannlig hovedrolle-innehaver som med fordel kunne erstattet Bjarte Hjelmeland er Hans Rønningen, den mest overbevisende Woyzeck jeg hittil har sett. Ganske underlig er det forresten at den litt hysterisk masete «Natten er dagens mor» er en av de fem utvalgte til prisen som «Årets forestilling». Juryen burde heller valgt «Woyzeck» og/eller «Kalvø» på Det Norske Teatret – men det virker som om jurymedlemmene har ønsket å holde avstand til den mer folkevennlige scenekunsten.
Desto mer underlig er det at disse intellektuelle og reflekterte jurymedlemmene er blitt enige om at Alexander Mørk-Eidems «bearbeidelse av Henrik Ibsens «Peer Gynt» fortjener å nomineres som en av årets tre «beste scenetekster». Til tross for en artig vri på Solveig–karakteren, var Mørk-Eidems ubehjelpelige og iblant ganske pinlige påfunn langt fra noen aktuell og morsom satire over dagens Norge
Men det som virkelig sjokkerer meg er at juryen overhodet ikke nevner «Morgon og kveld», Anne Marit Jacobsens minneverdige opplesning av Jon Fosses roman – den kunne jo ha blitt nominert i flere kategorier: for eksempel «Beste kvinnelige skuespiller». «Beste regi», «Årets forestilling» og «Beste audiodesign».
Så får jeg sette min lit til at jeg ikke vil være like uenig med juryenj om vinnerne som om de nominerte.

Publisert: 12.06.15 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (2):

Kristnn14.06.15 14:43
Ja ja Ida. Du er heldig du som aldri har sett noe så uforståelig som Til fyret. Jeg er ikke like heldig jeg bare 61 og har til gode å lese noe så rart som din kommentar her. Kanskje jeg er for ung til ikke å fatte hvor elendig til fyret er
Torstein Seim12.06.15 18:27
Klassikere for kids: Til fyret. Er helt ening med deg.
Morgon og kveld

Morgon og kveld

Anne Marit Jacobsen 

Foto Dag Jenssen