Ibsenfestivalen har behov for å fornyes, og bør underkastes en kritisk vurdering. Er det selvsagt at det bare skal være Ibsen å se på Nationaltheatret i de to ukene festivalen varer?
Det er snart gått to måneder siden Sebastian Hartmanns Matteuspasjon avsluttet Ibsenfestivalen. Årets, den ellevte i rekken, tilhører ikke de mest spennende. Én årsak kan være at det var Eirik Stubøs siste festival som teatersjef, og han har kanskje mistet noe av gløden. En annen årsak kan være at økonomien har vært usikker, slik at ambisjonsnivået måtte senkes: «Foreløpig», kalte Eirik Stubø festivalprogrammet han la fram i juni, og varslet et definitivt program i august, men det kom aldri. Eirik Stubø håpet i det lengste at Trond Giske allerede i år skulle sørge for støtte til festivalen, men det blir først aktuelt fra neste år av. En tredje årsak kan rett og slett være at det ikke var gått mer enn to år siden Ibsenåret. Det førte også internasjonalt til en fornyet interesse for Ibsens dramatikk, slik at det i 2006 nok var flere severdige gjestespill å velge mellom enn i 2008.
Det er altså slett ikke sikkert at de neste Ibsenfestivalene vil kunne by på større opplevelser enn årets. Det er derfor på sin plass å stille spørsmål ved selve festivalens innhold. Er det så innlysende at bare Ibsens dramatikk skal stå på programmet? Ellen Horn valgte å videreutvikle Ibsentradisjonen ved å invitere unge norske dramatikere til å skrive i Ibsens ånd: I 1996 Jon Fosse med Barnet, i 1998 Cecilie Løveid med Østerrike. Hun utvidet også festivalkonseptet ved å presentere internasjonalt kjente, nyskapende, og utfordrende regissører: canadiske Robert Lepage med Elsinore i 1996 og senere litauiske Eimuntas Necrošius med sin Hamlet-tolkning.
Hittil har begge disse festivalene eksistert på sponsorenes nåde. Fra og med 2009 har Trond Giske økt Nationaltheatrets tilskudd med «2 millioner kroner til teatrets alternerende festivaler, Ibsenfestivalen og Samtidsfestivalen», men disse to millionene skal også «dekke administrative kostnader knyttet til Ibsenprisen». Av departementets budsjett er det umulig å anslå størrelsen av disse administrative kostnadene, men det virker opplagt at de vil gjøre et betydelig innhugg i festival-millionene. Med andre ord risikerer de to festivalene også i fremtiden å måtte leve under trange kår, med de kunstneriske begrensninger det vil måtte medføre.
Ellen Horns vellykte forsøk på å sprenge festivalens snevre Ibsen-rammer både med nyskrevet norsk dramatikk og med spennende internasjonale, ikke bare tyske, teaternavn, burde problemfritt kunne integreres i et overordnet kunstnerisk prosjekt. Og finnes det ikke nok førsterangs utenlandske Ibsenoppsetninger å velge mellom, så kutt ut de middelmådige! Bedre med færre tilbud som alle er førsteklasses.
Din kommentar:
Eirik Stubø: Fortiden
Til tross at han har signert for enkelte uhyre velregisserte Ibsen-oppsetninger, er det nok ingen tvil om at Ibsenfestivalen ikke var den som sto hans hjerte nærmest.
Hanne Tømta: Fremtiden
Om knappe to år skal Hanne Tømta presentere sin første Ibenfestival.Hun kommer ikke til å mangle utfordringer. an