Av totalt 12 Heddapriser gikk i år ti stykker til tre teatre: Det Norske Teatret fikk seks priser hvorav hele tre gikk til «The Book of Mormon», mens Nationaltheatret og Trøndelag Teater fikk to hver!
Årets Heddajury valgte i år suksessmusikalen «The Book of Mormon» til «Årets forestilling». Broadway-premieren i 2011 fikk visstnok hele ti høythengende priser. Den etterfølgende London-oppsetningen vant Laurence Olivier-prisen i 2013, og spilles fremdeles! Her hjemme har «The Book of Mormon» etter premieren i januar stadig gått for fulle hus, og den skal nå spilles fram til februar neste år! Ikke så rart for Det Norske Teatrets oppsetning holder et høyt nivå. Som jeg skrev i min anmeldelse, «en musikal utenom det vanlige. En helt spesiell opplevelse».
Juryen forklarte at den var blitt valgt til «Årets forestilling» fordi «regien er tett og presis. Ensemblet er gnistrende, og både etablerte navn og talentfulle nykommere får rom for å utfolde seg og til å utmerke seg. Et samkjørt kunstnerisk lag har i alle ledd klart å sette sitt personlige preg på et grunnkonsept der nivåene fra før er mange og tolkningsmulighetene enda flere». Da denne delen av uttalelsen ble lest opp under prisutdelingen på Oslo Nye søndag, tenkte jeg øyeblikkelig at ja! «Engler i Amerika» har vunnet! Men så kom juryens konklusjon om at «alt dette har ført til en forestilling som er blitt «et fyrtårn, et fyrverkeri og en fest», og dermed var det opplagt at «The Book of Mormon» var årets vinner.
Hadde vi hatt en Heddapris for «beste musikkteater», ville «The Book of Mormon» vært en selvsagt vinner. Men kriteriene for «Årets forestilling» sier at den skal skilles seg fra andre av årets oppsetninger på grunn av «aktualitet, kontekst/begivenhet, kvalitet og egenart/originalitet». Og da må det være lov å spørre om ikke «Engler i Amerika» hadde oppfylt kriteriene bedre!
Men oppsetningen har tydeligvis vært Heddajuryens største opplevelse i 2017/2018 – den er den eneste som har mottatt hele tre priser! Det er tyve år siden Heddaprisene ble utdelt for første gang, men bare en gang tidligere har en musikal blir kåret til «Årets forestilling». Det var i 2004 da prisen gikk til Trøndelag Teaters «Purpur og gull», fortellingen om Inger og Kjells hverdagslige, men vanskelige ekteskap, en oppsetning som var norsk fra ende til annen. Hans Magnus Ystgaard bygget sitt manus på sanger og musikk av Åge Aleksandersen, og som juryen den gangen skrev i sin begrunnelse «nølte ikke musikalen med å gripe tak i noen av menneskelivets alvorligste utfordringer».
«The Book of Mormon» fikk også Heddaprisen for beste scenetekst, Are Kalvøs oversettelse av det amerikanske manuskriptet. Juryen skriver at «i vinnerarbeidet kombineres uttalt og underforstått satire i en språklig leken fest av en tekst» og «resultatet er beint ut makalaust». Vel og bra, men da jeg så forestillingen var det – som så ofte på Det Norskes Hovudscene – ikke lett å følge med i hva som ble sunget, «litt synd for manuskriptet avslører at sangtekstene inneholder mest av den vittige religiøse satiren, presist gjendiktet av Are Kalvø», skrev jeg den gangen. Men det var på premieren, juryens kåringer tyder på at framføringen antakelig ble bedre etter hvert. Uansett - selv om Are Kalvøs oversettelse er glimrende – synes nå ikke jeg at en oversettelse fortjener prisen for «beste scenetekst».
Men det er kanskje et pluss for Heddaprisen generelt at juryen har prioritert en publikumssuksess!
Det er ellers interessant å merke seg at av totalt nesten 20 institusjonsteatre er det i år tre stykker som har mottatt 10 av de totalt 12 Heddaprisene. Av de to resterende prisene har den ene gått til Hålogaland Teater i samarbeid med Rimfrost Produksjoner (Beste barneforestilling) og den andre til Cirkateatret i samarbeid med Turnéteatret (Beste scenografi). Men Det Norske Teatret alene har fått seks priser av 12, og Nationaltheatret og Trøndelag har begge fått to. Hva sier det oss om norsk teater i dag?
Årets Heddaprisvinnere
BESTE KVINNELIGE SKUESPILLER/HOVEDROLLE
Ragne Grande for rollen som Laura Wingfield i «Glassmenasjeriet»
Av Tennessee Williams, regi Johannes Holmen Dahl – Trøndelag Teater
BESTE MANNLIGE SKUESPILLER/HOVEDROLLE
Hermann Sabado for rollen som Prior Walter i «Engler i Amerika»
Av Tony Kushner, regi Marit Moum Aune – Nationaltheatret
BESTE KVINNELIGE SKUESPILLER/MEDSPILLER
Ågot Sendstad for flere roller i «Engler i Amerika»
Av Tony Kushner, regi Marit Moum Aune – Nationaltheatret
BESTE MANNLIGE SKUESPILLER/MEDSPILLER
Preben Hodneland for rollen som Eldste McKinley i «The Book of Mormon»
Av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, regi Vidar Magnussen – Det Norske Teatret i samarbeid med Kilden Teater og Konserthus
BESTE REGI
Johannes Holmen Dahl for «Glassmenasjeriet» Av Tennessee Williams – Trøndelag Teater
ÅRETS FORESTILLING
«The Book of Mormon»
Av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, regi Vidar Magnussen – Det Norske Teatret i samarbeid med Kilden Teater og Konserthus
BESTE BARNEFORESTILLING
«Tobias og dagen det smalt» Av Jenny Svensson, regi Morten Røsrud – Rimfrost Produksjoner og Hålogaland Teater
BESTE FORESTILLING FOR UNGDOM
«Utafor» Av Svein Tindberg i samarbeid med JustUnity, regi Svein Tindberg – Det Norske Teatret
BESTE SCENOGRAFI/KOSTYMEDESIGN - Gilles Berger for scenografi til «Garage»
Regi Espen Dekko – Cirka Teater og Turnéteatret i Trøndelag
BESTE AUDIOVISUELL DESIGN
Elisabeth Nesset for slagverk, Alf Lund Godbolt for komposisjon, Norunn Standal for lysdesign og Vibeke Blydt-Hansen for lyddesign til «Antigone» av Sofokles, regi Johannes Holmen Dahl, Det Norske Teatret
BESTE SCENETEKST
Are Kalvø for oversettelse av «The Book of Mormon» Av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, regi Vidar Magnussen – Det Norske Teatret i samarbeid med Kilden Teater og Konserthus
SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS
Svein Tindberg, Faten Mahdi-Al-Hussaini, Yousef Bartho Al-Nahi, Siri Marie Seim Sønstelie og Tor Itai Keilen for "Utafor", av Svein Tindberg i samarbeid med JustUnity, regi Svein Tindberg, Det Norske Teatret
HEDDAKOMITEENS ÆRESPRIS
Therese Bjørneboe
Din kommentar: