Hanne Tømta holder ord: Russiske dramatikere setter sitt preg på høstens repertoar på Nationaltheatret. Tre av høstens totalt ni premierer er skrevet av henholdsvis Maxim Gorkij, Anton Tsjekhov og Vassilij Sigarev.
Nationaltheatrets første høstpremiere finner sted på Hovedscenen 27. august der Oskaras Korsunovas skal ha regi og scenografi på Gorkijs Nattherberget som denne gangen har fått tittelen På Bunnen. Forestillingen åpner også Samtidsfestivalen. Dagen etter, på Amfiscenen, er det premiere på Vassilij Sigarevs Plastilina i regi av Ynge Sundvor. Det Norske Teatret har tidligere spilt hans Svart Mjølk (2006) og i Bergen har Bergen Prosjektteater i samarbeid med Den Nationale Scene hatt Norgespremierer på Guds ku (2007) og Plastilina (2008). Det blir første gangen Vassilij Sigarev settes opp på Nationaltheatret.
Det går slag i slag, med ny premiere allerede 29. august med svenske Sara Stridsbergs Valerie Jean Solanas skal bli president i Amerika på Torshovteatret . En nesten «ren» kvinneoppsetning: Regien er ved Kjersti Horn, scenografi og kostymer ved Tine Schwab, lysdesigner er Susanna Hedin mens dramaturg er Mari Moen, og skuespillerne er Monna Tandberg, Trine Wiggen, Mariann Hole, Tone Danielsen og Marte Engebrigtsen. Eneste mann på laget blir lyddesigner Erik Hedin. Noen dager senere en urpremiere, fremdeles på Torshov, Chet spiller ikke her, en tekst som Lars Saabye Christensen har skrevet med utgangspunkt i et forslag fra Thorbjørn Harr som framfører monologen sammen med jazztrioen Aslak Hartberg, Kim Ofstad og Jørn Øien.
Samtidsfestivalen
Fra Festspillene i Bergen, der den har premiere 28. mai, kommer Elephant Stories med tekster av Elfriede Jelinek og Tore Vagn Lid, og musikk av Johan Sebastian Bach. Elephant Stories er et samarbeid mellom Festspillene i Bergen, Transiteatret og Nationaltheatret, og Tore Vagn Lid har ansvaret både for regien og for det audiovisuelle konseptet.
Alle disse forestillingene, også Gorkijs klassiske På bunnen, inngår i Samtidsfestivalen som avsluttes med lesning av fire nye scenetekster av Johan Harstad, Nationaltheatrets første «hus»dramatiker. Mette Brantzæg har regien.
Samtidsfestivalens definitive program skal offentliggjøres i slutten av mai, men det virker allerede som festivalen blir noe mindre omfattende enn tidligere, iallfall hva gjestespill angår. Som tidligere samarbeider Nationaltheatret med både Det Åpne Teater og Black Box Teater, men ikke med Det Norske Teater, til tross for at kulturministeren i stortingsmeldingen Bak kulissene la til grunn for økte bevigninger at «teatrene fortsetter med og utvikler slikt samarbeid».
Black Box Teater bidrar med Verk Produksjoners tre Iunker-tolkninger, Ifigeneia, Dealing with Helen og The Answering Machine. Dessuten to gjestespill: Nederlandske Wunderbaum kommer med Kamp Jezus og belgiske TgSTAN med Of/Niet. Det Åpne Teater har to forestillinger for barn: Teater Joker har premiere på Baron von Münchausens sanseløse bønnestengelmåneklatring og andre halsbrekkende sannheter, mens Janne Langaas har urpremiere på sin Først kom ingenting, så kom ingenting, «den norrøne skapelsesmyten i en koffert». En sko full av hendelser (vær snill ikke å bevege deg), en tekst av Basem Sharaf er oversatt og gjendiktet til norsk av Wetle Holtan og Jan Juchelka. Det blir lesning 5. september. Ellisiv Lindkvists Du tror det er slik, men så er det egentlig slik, et samarbeid mellom Propellen Teater og Høgskolen i Nord-Trøndelag, spilles på Det Åpne Teater fra 16. september.
En coproduksjon mellom Deutsches Theater og Berliner Festspiele, Das Pulverfass, tekst Dejan Dikowski og regi Dimiter Gotscheff, gjester Nationaltheatrets Hovedscene 1. september, mens Nature Theatre of Oklahoma kommer til Amfiscenen med Rambo Solo, regi Pavol Liska og Kelly Copper, og Per Olav Sørensens kompani spiller Drapene i Aalst på Malersalen/Torshov fra 4. september. I Vestibylen viser Kate Pendry Det blinde teater av Ståle Stensli, mens Berlin Holoscene står for installasjonen #4Moscow på Teaterplassen fra 13. september.
Enda tre premierer
3. oktober blir det Hovedscenepremiere på en helt ny og modernisert dramatisering av Carlo Collodis klassiske fortelling om tredukken Pinocchio. Hanne Tømta setter i scene, og Bernhard Arnø spiller tittelrollen. Også her holder Hanne Tømta ord: Det blir en annerledes barne/familieforestilling i år, og vi får en kjærkommen pause fra Reisen til julestjernen, Folk og røvere og Hakkebakkeskogen.
Nationaltheatret blir det første teater i verden som presenterer en sceneversjon av Ingmar Bergmans Fanny og Alexander, regien blir ved Kjetil Bang-Hansen. Rollebesetningen er ennå ikke klar, det eneste som er bestemt er at Kjersti Holmen skal spille rollen som skuespillerinnen Emilie Ekdahl.
Høstsesongen avsluttes med Anton Tsjekhovs Måken i regi av svenske Sofia Jupither. Lise Fjeldstad får en travel høst: Hun skal både spille Arkadina i Måken og ha en sentral rolle i Høstsonaten på Oslo Nye Teater.
Din kommentar:
Ny logo
Nationaltheatrets logo trengte til fornyelse, mente Hanne Tømta, og det prisbelønte designbyrået Bleed ved Svein H. Lia og Astrid Feldner har stått for den nye utformingen.
To nye skuespillere
begynner på Nationaltheatret i høstsesongen: Mattis Herman Nyquist kommer fra Det Norske Teatret mens Christian Rudbeck mest har jobbet i film og TV.
Pinocchio
Hanne Tømta presenterer en ny og modernisert versjon av Collodis fortelling om tredukken som opplever at nesen vokser hver gang han lyver