Scenograf Tormod Lindgren siste oppgave i Norge var "Fjeldfuglen" på Grusomhetens Teater. I Frankrike har han nylig vært scenograf for regissør Jean-Christophe Blondels oppsetning av "Le Partage de Midi" av Paul Claudel.
Scenograf Tormod Lindgren hadde ansvaret for den visuelle utformingen av Henrik Ibsens Fjeldfuglen på Grusomhetens Teater nylig. Det var også han som sto for scenografien til Riksteatrets @lice for vel ett år siden. den gangen skrev jeg at "scenograf Tormod Lindgren og videoanimatør Jean Marc Lepretre (...) har tidligere med hell samarbeidet om Riksteatrets Henrik og Emilie, og takket være dem, er @lice blitt en strålende visuell opplevelse der scenografien smelter sammen med dansen og fremhever den."
Tormod Lindgren har i elleve år nå vært bosatt i Frankrike, først i Paris, nå i Vitry, og har i Frankrike vært scenograf for tekster av Sergej Babel og David Mamet. Hans foreløpig siste franske scenografi har vært for Paul Claudels Le Partage de Midi. Handlingen i stykket utspiller seg delvis i Kina, og Paul Claudel skrev det mens han selv var fransk konsul i Tianjin. Jean-Christophe Blondel som har satt opp Le Partage de Midi er en anerkjent fransk regissør. Han har tidligere satt opp franskmannen Jean-Luc Lagarce, en dramatiker som merkelig nok aldri har vært spitl i Norge, men også klassikere som Maurice Maeterlinck og Henrik Ibsen (Byggmester Solness), og samtidsdramatikere som Thomas Bernard og Jon Fosse (Namnet).
Han samarbeider gjerne med musikere og dukkespillere, og i Le Partage de Midi bruker han tradisjonell kinesisk musikk. 16. april ble oppsetningen ble spilt i på det fremmedspråklige universitetet i Kanton (eller Guangzhou).
Tormod Lindgren sier selv at han har "oppdaget teksten" ved å arbeide med teater i Frankrike. Han "opplever at ordet spiller en helt annen rolle her enn i NFhorge", og legger til at til og med "en filosofofisk tekst blir kropp når den blir lagt i munnen på en god skuespiller".
Din kommentar: