home

Vãstanå Teater, Berãttarladen "En Midsommernattsdrõm"

Magisk nordisk sommernatt

Av William Shakespeare Regi og bearbeidelse: Leif Stinnerbom Scenografi: Bo Jonzon Musikk Magnus Stinnerbom Kostymer: Inger Hallström Stinnerbom Med blant mange andre: Jakob Hultcrantz Hansson, Hanna Kulle, Rune Temte, Bjõrn Sõderbãck, Per Sõrberg

Med sin nytolkning av "En midtsommernattsdrøm" lykkes Leif Stinnerbom både i å utdype Shakespeares tekst - og i å bergta et stort publikum.

I sommer har både svensker og nordmenn strømmet til Berãttarladan i Sunne for å oppleve Leif Stinnerboms originale nytolkning av Shakespeares komedie om en eventyrlig sommernatt i skogen. Berãttarladen ved Rottneros Park med praktfull utsikt mot Fryken var en gang Vãrmlands største låve. Nå er den gamle trebygningen blitt Vãstanå Teaters sommerscene.
Sunne er Selma Lagerlõfs hjemsted, og Vãstanå Teater har gledet mange med sine Lagerlõf-tolkninger. Men i år er det altså Shakespeare som trekker fulle hus.
Mens Shakespeare lar En midtsommernattsdrøm utspille seg i Aten, har Leif Stinnerbom tatt et dristig og vellykket grep: Han har flyttet handlingen til det han selv kaller «ett slags sagonordisk tusental, i brytningstiden mellom hedendom og kristendom». Tesevs er blitt til Kung Olof, amasonedronningen Hippolyta til den vakre skjoldmøyen Hervor, mens Hermias strenge far er Biskop Sigfrid, den kristne kirkens nådeløse representant. I skogen hersker hedenske Frey og Freya, og i motsetning til den kvinnefiendtlige, autoritære og trangsynte biskopen dyrker de sanseligheten, kjærligheten og begjæret.
Selv om dette nye perspektivet på En Midtsommernattsdrøm tilsynelatende står ganske fjernt fra Shakespeares forelegg, oppleves det likevel som en tydeliggjøring og en treffende aktualisering av teksten: Den dag i dag eksisterer konflikten mellom fri livsutfoldelse og streng moral. Shakespeares skildring av den seksuelle tenningen som selve forelskelsens forutsetning blir også i denne tolkningen en dyptloddende og overbevisende psykologisk iakttakelse.
Samtidig som Leif Stinnerbom gjenskaper en mytisk sagatid, tar han er annet dristig, og helt motsatt grep: en gjeng enfoldige håndverkere som forbereder forestillingen de skal spille under bryllupsfesten, står hos Shakespeare for de folkelige komiske innslagene. Stinnerbom lar dem rett og slett være moderne klovner med røde neser som ikke spiller teater i klassiske forstand, men rett og slett lager dagsaktuelle komiske stunts i åpent samspill med publikum. Nok et vellykket regigrep som på en og samme tid respekterer og viderefører elisabetansk tradisjon ved tilsynelatende å bryte med den. I enkelte scener skaper Per Sõrberg teaterkomikk av så høy klasse at man bærer over med at klovnegjengen ikke gir seg mens leken er best, men, sannsynligvis beruset av publikums begeistring, tværer ut slutten i det uendelige.

Leif Stinnerbom lykkes ikke alltid – han skuffet for eksempel nettopp med En midtsommernattsdrøm på Den Nationale Scene i Bergen for noen år siden – men de oppsetningene han lykkes med, kjennetegnes ved å være totalt teater der alle elementer – tekst, musikk, kostymer, scenografi og ikke minst skuespillernes presist koreograferte kroppsspråk – smelter sammen til en magisk og besnærende helhet. I denne versjonen av Midtommernattsdrømmen er skuespillernes kroppsspråk mer akrobatisk elegant enn jeg kan huske å ha sett det før, spesielt gjelder det de to unge parene. Fine skikkelser lager også Jakob Hultcrantz Hansson (Kong Olav og Frej), Hanne Kulle (Skjoldmøyen Hervor og Freja) og ikke minst Bjõrn Sõderbãck som den onde biskopen, mens norske Rune Temte er en fantastisk allestedsnærværende Puck med en overdådig mimikk som avslører alle hans sinnsstemninger.
Scenografien er enkel og stemningsskapende. Som alltid er Inger Hallstrõm Stinnerboms kostymer en fryd for øyet, fantastiske er de grønne flagrende gevantene til alvene som i Jimmy Meurlings suggestivt lekne koreografi bokstavelig talt blir til midtsommerskogens bakker og trær. Og Magnus Stinnerboms moderne folkemusikk har både rytmisk sug og melodisk sjarm.
Slik kan altså regiteater også være: Ingen postmodernistisk dekonstruksjon, men en oppmerksom og Shakespeare-tro nærlesing som lykkes både i å utdype og fornye teksten – og i å bergta et stort publikum.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen tirsdag 24. august
 

Publisert: 25.08.10 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (1):

thea@hotnok.no27.08.10 13:41
her ja
En midsommernattsdröm

En midsommernattsdröm

Frej (Jakob Hultcrantz Hansson) och Freja (Hanna Kulle)

Foto Lars Jacob Jacobsson

En midsommernattsdröm

En midsommernattsdröm

Puke (Rune Temte) och Frej (Jakob Hultcrantz Hansson)

Foto Lars Jacob Jacobsson

En midsommernattsdröm

En midsommernattsdröm

Ensemblebilde

Foto Lars Jacob Jacobsson

Klovner.. og håndverkere

Klovner.. og håndverkere

Fra venstre Claes Åström, Lydia Flores Garcia, Anna-Lena Efverman, Per Sörberg

Foto Lars Jacob Jacobsson