home

Moroteater for alle pengene

Oslo Nye Teater, Hovedscenen: «The Producers»

Manus av Mel Brooks og Thomas Meehan Musikk og sangtekster: Mel Brooks Regi: Anders Aldgård Scenografi: Erik Fredriksson/Marcus Englesson Koreografi: Jonas Georg Digerud Musikalsk ansvarlig: Trond Lindheim Med Anders Hatlo, Jan Martin Johnsen, Hilde Louise Asbjørnsen, Geir S. Kvarme og mange mange flere

The Producers» frir hemningsløst til publikum, men er også en gjennomført Broadway-musikal

I 1968 laget Mel Brooks-filmen The Producers, som vant en Academy Award for beste manus, og ble en kultfilm, men ingen publikumssuksess. I 2001 ble Brooks oppmuntret til å lage musikal av filmen, og denne gangen ble

The Producers

med undertittel «Det våres for Hitler», en enorm publikumssuksess. Den er blitt kalt «verdens morsomste musikal», allerede i 2001 vant den tre Tony Awards – for beste musikal, beste manus og beste musikk – og den har vunnet enda flere priser siden.

 Den har gjort suksess i London, Tokyo, Aten, Rio, Budapest og Moskva, for bare å nevne noen av de over 30 byene der den er blitt satt opp, og nå er den altså kommet til Oslo, der den er vårens storsatsing for teatersjef Catrine Telle på Oslo Nye. Skal man dømme etter stemningen i salen på premieren torsdag, er suksessen sikret: Begeistringen var uvanlig spontan og ellevill.

 I Sverige har The Producers blitt spilt i Stockholm, Göteborg og Malmö, og Anders Aldgård, som har valgt å spesialisere seg på publikumsvennlig teater – komedier, musikaler og show av ulike typer – har hatt ansvaret for samtlige oppsetninger, og takket ja med en gang da Catrine Telle spurte om han kunne tenke seg å sette stykket opp igjen i Oslo.

Resultatet er godt gammeldags teater som frir hemningsløst, men altså med hell, til publikum. Men det er også en gjennomført Broadway-musikal. Blant forestillingens absolutte høydepunkter er de mange sang- og dansenumrene, elegant og vittig koreografert av Jonas Digerud, der ensemblet presterer på imponerende nivå.

The Producers er både en satire over, og en kjærlighetserklæring til et mytisk Broadway. Handlingen utspiller seg i slutten av 1950-årene. Den siste produksjonen til Max Bialystock, også kjent som Kongen av Broadway, er en gedigen flopp, og tas av plakaten etter en forestilling. Hva skal han gjøre? Revisoren hans, Leo Bloom, kommer på tanken at det kan være mer penger å tjene på en fiasko enn på en suksess.

Max Bialystock tenner på ideen, og sammen med Bloom, som selv lenge har drømt om å bli Broadway-produsent, begynner han jakten på et stykke som er så dårlig at det må bli en flop. Det blir Det våres for Hitler, en hyllest til diktatoren skrevet av en overbevist tysk nazist som nå bor i New York. Neste skritt er å finne den dårligst mulig instruktøren, og dermed skulle alt være duket for tidenes fiasko.

 I stedet blir Det våres for Hitler ­­en megasuksess: Stikk i strid med dramatikerens hensikt, er stykket blitt en distansert og ironisk satire over Hitler som morer publikum og fryder kritikerne. Og dermed tar musikalen brått en ny, litt sentimental vending, og vektlegger uventet både kjærligheten mellom Leo og en sexy svensk bimbo, og vennskapet mellom de to produsentene. Men det hele avsluttes med et feiende flott nummer fra Bialystock og Blooms nye musikal – om Sing Sing-fengslet der de har tilbrakt noen år for svindel.

 Som sagt – dette er moroteater for alle pengene, og pretenderer heller ikke å være noe annet. Med enorm energi lager Anders Hatlo en voldsomt karikert Max Bialystock, i utmerket samspill med en like outrert barnslig og vettskremt Leo Bloom (Jan Martin Johnsen). Teksten innbyr til teatralsk overspill, men Hatlos øredøvende stemmebruk gjør at replikkene mister en del nyanse

 Men Hilde Louise Asbjørnsen er befriende lavmælt vittig og morsom som svensk bimbo og sexbombe, og Geir S. Kvarme (instruktør Roger De Bris) og Bartek Kaminski (hans trofaste sekretær) er glimrende som jålete ekshibisjonistisk kjærestepar.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 5. februar

 

 

Publisert: 07.02.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (2):

IdaLou Larsen, redaktør for idalou.no12.02.11 10:54
Så hyggelig med en kommentar. Nesten to måneder siden sist, og begynte å frykte for at ingen var inne på siden lenger!
jan g. digerud10.02.11 10:14
Absolutt velfortjent kritikk. De aller største blomstene til deg Jonas, __for en stor aften i teateret. Pappa
The Producers

The Producers

Jan Martin Johnsen, Hilde Louise Asbjørnsen og Anders Hatlo

The Producers

The Producers

SingSing-finale

The Producers

The Producers

Det våres for Hitler