home

Ulven vender tilbake

Oslo Nye Teater, Hovedscenen: «Hvem er redd for Virginia Woolf?»

Av Edward Albee
Oversatt av Svein Sturla Hungnes
Regi: Kim Bjarke
Scenografi og kostymer: Milja Salovaara
I rollene: Linn Skåber, Sven Nordin, Ingvild Holtet Bygdnes, Eldar Skar

En sterk og gjennomført tolkning av Edward Albees klassiker

Edward Albee skrev sitt mest berømte stykke, «Hvem er redd for Virginia Woolf?» i 1962, og ekteskapskonflikten som skildres bærer preg av at personene hører til i 50-årene, en tid hvor kvinner flest ikke var yrkesaktive. I dag er dramaet likevel blitt en klassiker, og teatersjef Kim Bjarke, som også er kveldens regissør, har valgt det som sesongens hovedoppsetning fordi «Hvem er redd for Virginia Woolf?» er «et mesterverk om det Mysterium, den Glede og det Helvete det er å leve sammen med et annet menneske».
Når stykket begynner kommer en ganske beruset Martha (Linn Skåber) og hennes mer nøkterne ektemann George (Sven Nordin) hjem fra en fuktig fest hos Marthas far, rektor på universitetet der George er historieprofessor. Tonen mellom ektefellene er amper, og bedre blir den ikke når det viser seg at Martha har invitert Nick, den nye professoren på universitetet (Eldar Skar) og hans kone Honey (Ingvild Holtet Bygdnes) på nachspiel.
I timene som kommer drikker alle tett, og George og Martha avfyrer stadig infamt drepende replikker mot hverandre. Om og om igjen ydmyker Martha George som ikke har gjort den strålende karrieren hun drømte om, mens han krasst utleverer hennes svakheter. Bevisst og ondskapsfullt bruker de det unge paret til å tilspisse konflikten seg imellom.
Snart har Honey drukket så store mengder konjakk at hun blir syk, og må tilbringe en del av natten liggende på badegulvet. Nick beholder stort sett kontrollen intellektuelt, men mister potensen når han, som ledd i en av selskapslekene George arrangerer, skal «ligge med vertinnen». En annen lek går ut på å kle gjestene nakne, og her klarer George med velberegnet ondskap å avsløre sannheten om Nick og Honeys ekteskap – som ikke er særlig mer vellykket enn Georges og Marthas.
«Hvem er redd for Virginia Woolf?» er en underlig fortelling om kjærlighet og hat. Hatet er et dominerende trekk i det intense og sterke samspillet mellom Linn Skåber som en bråkete og utagerende Martha, og Sven Nordin som en stillfarende, men hissig og beregnende George. Samtidig får de to fram at under det ulmende hatet, hviler en slags kjærlighet: De er avhengige av hverandre, deres kamp på liv og død er en smertefull men nødvendig del av samlivet, og stykkets sluttreplikk der Martha endelig innrømmer at hun er redd for Virginia Woolf, gir på sett og vis et streif av håp: De to kommer til å fortsette å elske og hate hverandre, men kjærligheten vil kanskje få en større plass i samlivet, nå som George har hevnet seg på hennes fyllesnakk ved å ta livet av deres oppdiktede sønn.
Edward Albees replikker er ikke bare nådeløst ondskapsfulle, de har også en kynisk, nærmest desperat humor som de fire på scenen ivaretar fullt ut, både gjennom kroppsspråket – for eksempel en sprellende og hoppende Ingvild Holtet Bygdnes på vei ut av badet – og gjennom en suveren replikkføring. Skuespillernes tolkninger avgjør hvorvidt «Hvem er redd for Virginia Woolf?» er godt teater, og jeg har ikke opplevd at stykket er blitt bedre framført enn av ensemblet på Oslo Nye med Nordin og Skåber som bærende krefter.
En eneste lite innvending: Mon tro om ikke forestillingen ville tjent på at en aldri så liten nedkorting – iblant ble scenene vel ordrike. Men ikke så lett å si hvor kuttene skulle blitt tatt!

Anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 3. september

Publisert: 05.09.16 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (22):

IdaLou Larsenr23.10.16 22:26
Jeg tror ikke jeg så "Jacques Brel" på Det Norske, men Brel er, sammen med George Brassens og Leo Ferré, en av de franske sangerne jeg er gladest i.Jeg har omtrent alle sangene hans på plate. Den franske bakgrunnen min. "J'arrive" - "jeg kommer" ble spilt i begravelsen til lillebroren min i Frankrike onsdag der jeg også var....
Viktor22.10.16 06:57
Apropos forestillingen "Jacques Brel er her i kveld og bur bra i Paris", som nevnt i min kommentar nedenfor. Denne forestillingen hadde premiere på Det Norske Teatret i 1975, og ble således spilt på 70-tallet. Ikke på 80-tallet, som jeg kom i skade for å skrive. Det var en uforglemmelig forestilling! Det er mitt håp at Det Norske Teatret, med sitt eminente musikalske ensemble, kan velge forestillinger også av denne kategori for dagens teater-publikum.
Viktor14.09.16 23:24
Hei, Peer! Billettene til "Songfuglen" er allerede hentet og arkivert etter dato sammen med billetter til øvrige forestillinger jeg har planlagt å se i løpet av høsten. Det er faktisk første gang i mitt liv at en teater-regissør har tilbudt meg billetter på denne måten. Det er flott, og jeg er svært takknemlig! Samtidig skal det sies at hvis det ikke hadde vært for Idalou og hennes hjemmeside, så hadde ikke dette vært mulig. Jeg synes det er flott at hun har tilrettelagt sin hjemmeside på en slik måte at teater-publikumet kan komme til orde og ytre seg om aktuelle forestillinger. Samtidig vil jeg si at dere som er profesjonelle innenfor teaterets verden nå har en unik mulighet til å komme i kontakt med deres publikum, og "suge til dere" informasjon med hensyn til hva slags type teater vi ønsker at dere oppfører, osv. Selv har jeg etterlyst noen flere komedier. Alt dere oppfører MÅ ikke for en hver pris alltid være så veldig aktuellt. Samtidig er det selvsagt viktig og nødvendig at dere viser forestillinger som er aktuelle i den tid man lever i. Det skulle bare mangle! Selv ønsker jeg meg flere typer oppsetninger som omhandler kjente sangere, artister og idoler som for eksempel "Piaf". Som er vist på Det Norske tidligere. Jeg viser også til de unike forestillingene Jon Eikemo hadde på Det Norske for noen år siden. Om Jakob Sande og Per Sivle. Det finnes jo en rekke verdensberømte sangere, artister og forfattere det vil være mulig å lage teater om, skulle jeg tro. Eksempelvis: Om Johnny Cash, Jim Reeves, Marlene Dietrich, Cornelis Wreesvijk, Alf Prøysen, Evert Taube (jeg så den flotte forestillingen på Det Norske Teatret i 1979/80 med Lasse Kolstad, Rolf Just-Nilsen, Sølvi Wang m.fl.) Jeg ønsker meg flere teater-forestillinger av denne typen! Gjerne noen cabaret-forestillinger a-la "Jacques Brelles er her i kveld og bur bra i Paris" også, som ble spilt på 80-tallet. Det var en fantastisk forestilling, for øvrig! Kanskje du kunne høre med Ulfsby om det vil være mulig å sette opp denne type teater på Det Norske Teatret i årene som kommer? Til slutt, nok en gang: Tusen takk for billettene! Jeg gleder meg til å oppleve "Songfuglen"! For øvrig: Lykke til med din neste regi-oppgave, Inkognito! Det skal bli interessant å se hva du vil få ut av det stoffet! Ha en fin teater-høst!
Peer Perez Øian14.09.16 12:47
Hei Viktor, da ligger det to fribilletter i en konvolutt merket "Viktor" i billettluka på Det Norske. Dato 28.12, rad 1 plass 8+9. God fornøyelse!
Viktor14.09.16 11:26
Til Peer: Apropos mitt svar nedenfor hvor jeg skriver: "Nei, dette er ikke vanskelig i det hele tatt" osv. Jeg ønsker å presisere at denne bemerkningen var basert på at jeg oppfattet at du skrev: "Si fra dersom dette av en eller annen grunn skulle vise seg vanskelig". Jeg ser nå at jeg har feil-lest deg. Og ønsker i den anledning å tilføye følgende: "Hvis det viser seg at det blir vanskeligere å få ut disse billettene enn du først trodde, så er dette intet stort problem for meg. Det kan jeg fint leve videre med. Da har du i hvert fall gjort et tappert forsøk. Det er godt nok for meg."
Viktor13.09.16 23:59
Hei igjen, Peer! Jeg vil veldig gjerne se forestillingen som du har regissert, "Songfuglen"! Gleder meg allerede til å se den! Nei, dette er ikke vanskelig i det hele tatt. I hvert fall ikke for meg.. Hvis du har mulighet til å ta ut 2 fribilletter i ditt navn og legge dem i en konvolutt og skrive mitt navn "Viktor" på konvolutten, så kan jeg/ vi stikke innom billettluka på Det Norske Teatret og hente konvolutten når som helst. Hvis det er greit? Når jeg velger å vente til 28.desember med å se forestillingen, er det bl.a. fordi jeg har vært inne på hjemmesiden til Det Norske Teatret og registrert at de gode plassene i salen allerede er solgt på øvrige datoer i spille- perioden. Dessuten er det så hyggelig å komme innom Det Norske Teatret i jula. Da er det alltid pyntet så vakkert der med juletre osv. Jeg ser at det er mye ledige plasser til den 28.desember. Hvis du klarer å skaffe 2 billetter på rad 2 (rad 1) , for eksempel plass 8+9 eller 9+10, er jeg meget takknemlig! Jeg venter på tilbakemelding fra deg vedr. tidspunkt for avhenting av billettene. Takk!
Peer Perez Øian13.09.16 22:43
Hei Viktor, jeg skal ordne dette imorgen, onsdag, når jeg er innom teatret. Jeg skal prøve å få til 2 fribilletter! Sier fra dersom dette av en eller annen grunn skulle vise seg vanskelig. Og mange takk for hyggelige ord om tidligere forestillinger. Moro å høre at du likte "Tilnærma lik" da denne forestillingen var blant de som "forsvant" litt fort og som vi kanskje ikke klarte helt å nå ut med i så stor grad som Khemiris tekst hadde fortjent. Gøy å se at de nå spiller "Tilnærma lik" på Teatret Vårt i Molde. Men den får jeg nok dessverre ikke sett. Og takk til deg også IdaLou for hyggelige ord og for at du gjør anmeldelsene dine tilgjengelig på denne måten. Det hadde vært fint om flere av dine kolleger fulgte ditt eksempel! Hvem Viktor er vet jeg ikke, men trives greit med det :) Det jeg er sikker på, er at vi en eller annen gang har sittet i samme teatersal og mest sannsynlig kommer til å gjøre det igjen.
Viktor13.09.16 00:30
Til Peer Perez Øian: Tusen takk for det hyggelige tilbudet om å sponse en billett til "Songfuglen" på Det Norske Teatret! Hvis du har lyst til å sponse en billett, sier jeg altså: Tusen Takk! Jeg tar imot med åpne armer! Til din orientering prøver jeg å få med deg de fleste forestillinger som blir satt opp på byens teatere, hvis jeg føler at det er noe som interesserer meg, etter å ha lest anmeldelsen til Idalou og andre anmeldere. Hvis jeg velger bort en forestilling, har det ikke nødvendigvis noe med økonomi å gjøre. Men det er klart, jeg sier ikke "nei takk" til dette! For øvrig har jeg sett flere av dine forestillinger, bl.a: "Konstellasjoner", "Tjue tusen sider", "AntiChrist" og "Tilnærma lik". Jeg har satt pris på de fleste av dine forestillinger! Spesielt godt likte jeg "Tilnærma lik" på Det Norske Teatrets Scene 2. Det var en artig og "annerledes" forestilling. Jeg tenker fortsatt, fra tid til annen, på den forestillingen,faktisk. Veldig gode skuespiller-prestasjoner var det også! Takket være din gode person-instruksjon, kan jeg tenke meg. Hvis du vil forære meg en billett (eller to, jeg har oftest med meg en ledsager når jeg går i teateret) har jeg valgt flg. dato, nemlig: 28.desember, Rad 2,(Rad 1) Plass 8+9. Den andre billetten (til min ledsager) kan vi jo, eventuellt, betale for selv. Men det er fint om du kan legge av 2 billetter, så betaler vi for den ene. Kan du legge billettene i en konvolutt og skrive "Viktor" på konvolutten? Det er fint om du kan informere i kommentar- feltet ovenfor om: når billettene kan hentes i billettluka på Det Norske Teatret. Takk!
IdaLou Larsen13.09.16 00:08
Jeg mente naturligvis "En folkefiende"!
IdaLou Larsen12.09.16 23:20
Vi er nok ikke helt enige hva "En samfunnsfiende+Vildanden- Enemy of the duck" angår. Blir spennende å lese dine bemerkninger!
IdaLou Larsen12.09.16 23:18
Helt enig med deg, Peer Perez Øian! Victor bør absolutt se den! Hva pas-de deux angår, skulle jeg så gjerne visst hvem "Victor" er? Vet du det? Takk for mange fine opplevelser, fra "Sjuk ungdom" via "Hamlet", "Tjue tusen sider" og "Konstellasjoner" - du er en regissør det alltid er spennende å møte! Tusen takk!
Peer Perez Øian12.09.16 14:13
Viktor. Kom og se Songfuglen da vel. Skal alltids klare å sponse en billett. Artig å stikke innom her fra tid til annen og være flue på veggen til din og Idalous never-ending "pas des deux". Ekte kjærleik til teatret! Jeg bøyer meg i hatten. Si fra hvilken forestilling du vil se (gjerne gi meg et par alternativer, så skal jeg hente ut en bill. i ditt navn og legge den i en konvolutt i luka på Det Norske). Mvh regissøren
Viktor11.09.16 00:01
Da blir det helt sikkert, "Etterlyst-Jesus" på meg i løpet av høsten. Slik jeg oppfatter både deg, og andre anmeldere, er dette noe teater-interesserte bør få med seg. Er litt usikker på om jeg skal se "Songfuglen". Tiden vil vise, om jeg vil prioritere denne. I går, fredag, så jeg "Vildanden + En Folkefiende" på Nationaltheatret. Det var en forestilling som, i aller høyeste grad, falt i min smak. Jeg synes de islandske regissørene hadde laget en meget original, tankevekkende og morsom forestilling, basert på de to Ibsen-stykkene. Gode skuespiller-prestasjoner var det også! Ser frem til din anmeldelse av denne samt også av "Vrede" som jeg skal se om ca. en uke. Kommer begge anmeldelsene til uken, dvs. i løpet av uke 37?
IdaLou Larsen09.09.16 13:36
Antakelig "Etterlyst: Jesus" fordi den var morsom og tok opp et spørsmål som interesserer medg som agnostiker: Guds tro. Jeg ser "Enemy of the duck" imorgen, skulle egentlig anmeldt premieren for Klassekampen, men så ombestemte Therese seg, og jeg fikk "Vrede" i stedet. Skal anmelde "Enemy of the duck" til denne siden.
Viktor09.09.16 01:32
Jeg er enig med deg i at Folketeateret har vært, og er, meget dyktige med musikaler. Jeg har satt stor pris på samtlige musikal- oppsetninger jeg har sett der de siste årene. Som: "My Fair Lady", "Annie", "Billy Elliot", "Tre Musketerer" , "Mary Poppins" og nå "Singin In The Rain". Jeg har sett dem alle, og samtlige har vært av meget stor underholdnings- verdi. Jeg er glad for at Oslo har Folketeateret som et supplement til byens institusjons-teatere. Når det gjelder "Songfuglen" og "Jesus", er det mulig jeg skal se dem begge. Begge har gode kvaliteter. Slik oppfatter jeg i hvert fall de fleste av anmeldelsene. Herunder også dine. Jeg har vært inne på Det Norske Teatrets hjemmeside og sjekket litt vedrørende billett- salget til disse forestillingene. Mitt inntrykk er at begge forestillinger har solgt mange billetter i tiden fremover. Begge forestillinger skal spilles, i hvert fall, frem til jul. Så det blir nok først i november eller desember at jeg velger å se dem, siden jeg liker å ha gode plasser når jeg går i teateret. Min neste forestilling blir nå "Vildanden + En Folkefiende" som hadde premiere på Nationaltheatret i kveld. VG har allerede anmeldt den i sin nett-utgave. Der fikk den en strålende mottagelse. Terningkast 5. Jeg oppfatter at forestillingen er av meget høy underholdnings-verdi. Det er visst nok en burlesk forestilling, eller tilnærmet et show, om du vil. I VG's anmeldelse er, bl.a Kai Remlov avbildet som en dame i et meget utfordrende antrekk. Jeg gleder meg til å se den forestillingen om et par dager! Når skal du anmelde den? Apropos "Songfuglen" og "Etterlyst-Jesus", mente jeg å spørre deg: Hvilken av de to forestillingene ville du ha valgt, hvis du kun hadde hatt mulighet til å se en av dem?
IdaLou Larsen08.09.16 22:53
Jeg har hittil alltid vært positiv til Folketeatrets oppsetninger, for de har vært meget dyktige med musikaler, så jeg tror ikke det er årsaken, har lyst til å skrive en mail til teatersjefen og spørre!Enig med deg hva billettpriser angår, og vet godt hvor man finner dem, gjør det stadig, ikke minst når detgjelder barneteater,og der blir jeg virkleig foraget over prisene - mal à propos - hva blir det: "Songfugl" eller "Jesus"?
Viktor08.09.16 15:24
Jeg er enig med deg i at de kunne vært litt rause og tilbudt deg en anmelderbillett også utenom premieren. Kanskje den egentlige årsaken til at de avslo din forespørsel, var frykten for en negativ anmeldelse fra deg? Disse privat-teatrene er jo svært sårbare for negative kritikker, som kan medføre mindre publikum på forestillingene og tapte inntekter. Til din orientering: Billettprisene på Det Norske Teatret finner du ved å gå inn på www.detnorsketeatret.no. Klikk deg inn på "Program" og deretter på "Kjøp Billett". Så finner du billettprisene. Du er heldig som slipper å betale for å gå i teateret! Min mening er at de statssubsidierte teatrene bør senke sitt prisnivå med minst 20 prosent! Slik det er nå, er det for dyrt å gå i teateret!
IdaLou Larsen08.09.16 00:18
Er enig i at billettprisene for tiden er ett problem. Men synes likevel at et privat-teater bør kunne tilby anmelderbilletter også utenom premieren. Har skrevet før om det triste faktum at billettprisene kan føre til at eventuelt interesserte velger bort teater. En interessant problemstilling som nok burde tas opp. Ante ikke at billettene til "Etterlyst: Jesus" var på så høyt nivå....
Viktor07.09.16 11:56
Jeg forstår at du ikke ønsker å betale for en kostbar teater-billett, hvis du skal se forestillingen kun for å skrive en anmeldelse. Men du hadde kanskje hatt mulighet til å gå på generalprøven eller på en prøve-forestilling? Her tar du opp en meget aktuell problemstilling, nemlig: Billett-prisene på våre teatere. Det er forståelig at privat-teatrene, det vil si: de teatrene som ikke mottar subsidier (økonomisk støtte) fra Stat og Kommune, må ta seg betalt. Men jeg synes også at prisene på Det Norske Teatret, for å ta et eksempel, som nå faktisk er tilnærmet like høye som, for eksempel Chat Noir, som ikke blir subsidiert av Staten, har oversteget grensen for det akseptable. For eksempel koster de dyreste billettene på "Etterlyst-Jesus" på Det Norske Teateret kr 555,- På forestillingen "To rustne herrer" på Chat Noir, er prisen kr 595,. for de dyreste billettene. Jeg synes ikke det henger på greip at et teater som mottar økonomisk støtte fra Staten skal ha like kostbare billetter som et privat-teater, som ikke mottar støtte. Er du enig?
IdaLou Larsen07.09.16 11:11
Hva angår "Singin' in the rain" kolliderte den med en annen premiere, men jeg hadde håpet jeg skulle kunne få to anmelderbilletter til en senere forestilling. Den gang ei:"Takk for din interesse. Vi har dessverre ikke pressebilletter til anmeldere utover premieredagen", var svaret jeg fikk. Og jeg gidder ikke betale i dyre dommer for å skrie en anmeldelse!
IdaLou Larsen06.09.16 23:14
Ikke så lett å si hva du skal velge: Bjørn Eidsvåg er lett, morsom og vittig, "Songfuglen" komplisert og vanskelig på mange måter. Hva liker du best? ,
Viktor06.09.16 00:08
Så flott at din anmeldelse av "Virginia Wolf" kommer nå! Jeg skal nemlig se den om meget kort tid, dvs, i løpet av uken. Jeg har også sett Oslo Nye's forrige versjon av "Virginia Wolf", som gikk på Centralteateret, med Anne Krigsvoll og Dennis Storhøi. Jeg mener å huske at det var i 2002. For øvrig registrerer jeg at du er svært positiv også hva angår "Songfuglen" og "Etterlyst-Jesus" på Det Norske Teateret. Kan jeg stille deg følgende spørsmål: Hvilken av disse to forestillingene anbefaler du at jeg velger å se, hvis jeg kun vil se en av disse to forestillingene? Så lurer jeg på om du har sett og skal anmelde "Singin In The Rain" på Folketeateret? Den forestillingen har jeg faktisk allerede sett. Jeg kan anbefale den på det varmeste! Det var en flott, elegant og meget sjarmerende forestilling. Jeg var på forhånd litt nysgjerrig på hvordan de to hovedrolle-innehaverne Atle Pettersen og Stian Blipp ville fremstå på scenen i såpass krevende og store roller. Disse to har vel ingen formell skuespiller- utdannelse? Ei heller noen skuespiller-bakgrunn. Derfor synes jeg det var et modig valg å satse på såpass "ukjente" skuespillere til å bekle de to mannlige hovedrollene. Det skal sies at de to unge herrene klarte seg veldig bra! Spesielt Stian Blipp imponerte meg meget! Han fremstod som om han ikke hadde gjort annet i hele sitt liv enn å stå på en teater-scene. I tilegg danset og sang han til terningkast 6. Denne Stian Blipp er rett og slett et multi-talent! Når kommer din anmeldelse av denne forestillingen? Imøteser også ditt svar på mitt spørsmål ovenfor i kommentar-feltet vedrørende hvilken av de to forestillingene på Det Norske du anbefaler meg å se, hvis jeg kun har mulighet til å se en av dem!
"Hvem er redd for Virginia Woolf?"

"Hvem er redd for Virginia Woolf?"

George (Sven Nordin)

Foto L P Lorentz

"Hvem er redd for Virginia Woolf?"

"Hvem er redd for Virginia Woolf?"

Martha (Linn Skåber) 

Foto L P Lorentz