home

Enestående fortellerteater

Riksteatret, Twistfestivalen: "Sizwe Bandi est mort"

Av Athol Fugard, John Kani, Winston Ntshona Regi: Peter Brook Scenografi: Abdou Ouologeum Produksjon: C.I.C.T/Théâtre des Bouffes du Nord Med Habib Dembélé og Pitcho Womba Konga

Peter Brooks «Sizwe Banzi est mort» åpnet mangfoldsfestivalen Twist, et samarbeid mellom Riksteatret, Det Åpne Teatret og Nordic Black Theatre.

Til høyre en stabel med papp-plater, ellers et par lave krakker og to åpne dørrammer: Det er hele scenebildet. Peter Brook er kjent for å foretrekke enkle, nærmest spartanske scenografier som ikke skal avlede tilskuerens oppmerksomhet fra skuespilleren, men stimulere fantasien, samtidig som det nærmest tomme rommet som han i 1968 beskrev i boka «The Empty Space», lar skuespilleren konsentrere seg fullt ut om sin oppgave.

   Inn kommer en liten, tettbygd svart mann, men spillevende øyne, den mest uttrykksfulle mimikken jeg kan huske og en dansers elegante og presise kroppsspråk. Den maliske skuespilleren, komikeren og forfatteren Habib Dembélé, er en stor stjerne i sitt hjemland, ikke minst etter at han for noen år siden på spøk stilte som presidentkandidat i Mali. Han er oppsetningens bærende kraft, i komisk og intelligent samspill med den dyktige skuespilleren og rapperen Pitcho Womba Konga, med røtter i Kongo.

   I første halvdel av forestillingen er Habib Dembélé alene på scenen: Lekende, humørfylt og vittig forteller han om arbeidet på Fords sørafrikanske bilfabrikk, med det offisielle besøket av Henry Fords sønn som høydepunkt, og om hvordan han mot sin gamle fars ønske, har tatt sjansen på å gjøre sin hobby til yrke, og etablert seg som fotograf. En dag spaserer Robert Zwelinzima inn, en staut og flott kar som verken kan lese eller skrive. Han skal ha tatt et bilde av seg som han skal sende til kona. Dermed begynner stykkets egentlige historie: Sizwe Banzi har verken gyldige papirer eller oppholdstillatelse, han skulle reist tilbake til hjembygda i går. Men Sizwe Banzi vil ikke tilbake, han vil bli i byen og prøve å tjene penger, og på vei hjem fra en fuktig kveld nærmest snubler kompisen hans over en død mann. Men en død mann med papirer og jobb, en mann ved navn Robert Zwelinzima. En unik sjanse for Sizwe Banzi, men bare hvis han er villig til selv å dø, og gå over til å bli Robert Zwelinzima.

   Stykket er skrevet under apartheid, i begynnelsen av 1970-årene, men Peter Brooks oppsetning hadde premiere i 2007. I et intervju har Peter Brook uttalt at stykket etter hans oppfatning har fornyet aktualitet i dagens samfunn: «Den gangen handlet stykket om et spesielt problem for befolkningen i de sørafrikanske township’ene: passet. Men for å leve eller overleve i dag må 80 prosent av verdens befolkning være i besittelse av papirer som beviser, ikke den personlige, men den offisielle identiteten. (…) Det er ikke lenger nok å være i live, et offisielt dokument må bevise at man er det».

   Teksten til «Sizwe Banzi er død» har tre opphavsmenn, den hvite dramatikeren Athol Fugard og to fargede skuespillere, men ifølge Peter Brook er «den egentlige dramatikeren de afrikanske townshipene. Når noen der hadde hatt en opprørende opplevelse, var det ingen annen mulighet enn å forandre seg til forteller, for slik å dele sin historie med slekt og venner. Under umenneskelige livsvilkår førte fraværet av teater til at det oppsto en ny teaterform … på meget høyt nivå». For helt siden Peter Brook i 1974 etablerte sitt Internasjonale Teatersenter på Théâtre Bouffes du Nord i Paris, har han hentet impulser fra ikke-europeiske kulturer, i India med «Mahabharata» (1985) og i Afrika. «Le Costume» fra 1999, som også utspilte seg i Sør-Afrikas townships, besøkte Festspillene i Bergen i 2002, og var et overbevisende møte med Peter Brooks særegne scenespråk.

   Det helt spesielle ved dette språket er at det fremdeles hviler på teatrets urgamle bærebjelke, skuespilleren, og hans eller hennes fortellerkunst, evne til å levendegjøre en historie, formidle et budskap. I våre turbulente regiteatertider er denne opprinnelige formen spesiell interessant og teaterteoretisk stimulerende. Kanskje mer enn noen gang.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 3. november

 

Publisert: 04.11.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Sizwe Banzi est mort

Sizwe Banzi est mort

Habib Dembélé fra Mali, et stort navn i sitt hjemland