home

Heddanominasjoner 2012

Heddanominasjonene er klare. I år deles prisen ut allerede 10. juni på Det Norske Teatret, og denne tidlige datoen har ført til at årets jury ikke har kunnet vurdere oppsetninger som har hatt premiere etter 10, mai.

NOMINASJONER 2012

En jury bestående av – i alfabetisk rekkefølge – Thoralf Berg, Mette Brantzeg, Keld Hyldig, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk og Kristian Lykkeslet Strømskag – har nominert følgende kandidater til Heddaprisene 2012. Alle nominasjoner rangert i alfabetisk rekkefølge.

BESTE KVINNELIGE/MANNLIGE HOVEDROLLE/BIROLLE, tre nominasjoner i hver av de fire klassene
Skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom håndverksmessige kvaliteter; artistiske kvaliteter; uforutsigbarhet
 

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE

HILDEGUNN EGGEN for rollen som fru Alving i Gjengangere, regi Kjersti Haugen, Trøndelag Teater
Hildegunn Eggen er født i 1953, og gikk på Statens Teaterhøgskole fra 1978 til 1981.   Da hun var ferdig på Teaterhøgskolen, ble hun ansatt på Nationaltheatret der hun var i tre år (1981–1984). Hun vendte hjem til Trøndelag, og begynte på Trøndelag Teater i 1985. Hun er en allsidig skuespiller som har gjort seg bemerket i såvel komedier og musikaler som klassikere og moderne dramatikk. Hun har også hatt filmroller, og lest inn mange lydbøker. Som en av ytterst få ikke Oslo-baserte skuespillere mottok hun Teaterkritikerprisen i 2001/2002 for sin tolkning av tittelrollen i Mor Courage. I 2001 mottok hun Nord-Trøndelag fylkes kulturpris, og for sin mangeårig medvirkning i Stiklestadspelet fikk hun Stiklestadprisen i 2002.
KIRSTI STUBØ for rollen som Lavinia Mannon i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, Det Norske Teatret
Kirsti Stubø, født i 1975, er utdannet på Statens Teaterhøgskole (1995–1998). Hun var først to år på Rogaland Teater der hun blant annet tolket Irina i Tre søstre før hun i 2001 ble ansatt på Det Norske Teatret der hun bl. a. har spilt Solveig i Peer Gynt, Kassandra i Orestien, Indras dotter i Eit draumspel og Hermione i Andromake, en tolkning som i 2009 ga henne Heddaprisen for beste birolle. I 2010 og 2011 har hun vært på Stockholms Stadsteater der hun bl.a. har tolket Elektra i Orestien og tittelrollen i Emilia Galotti.. Hun har også medvirket i film, og på Den internasjonale filmfestivalen i Moskva i 2007 fikk hun den høythengende «Beste skuespillerinne»prisen for sin innsats i filmen Opium.
ANE DAHL TORP for rollen som Shen Te i Det gode mennesket fra Sezuan, regi Philip Tiedemann, Det Norske Teatret
Ane Dahl Torp er født i 1975, og hun er utdannet på Statens Teaterhøgskole fra 1996 til 1999.  Samme år ble hun ansatt på Teatret Vårt, og der har hun spilt tittelrollen i Hedda Gabler. Siden 2002 har hun tilhørt ensemblet på Det Norske Teatret, der hun blant annet har spilt Masja i Måken og Siss i Isslottet. Hun var en del av ensemblet i Sjuk Ungdom som ble Heddanominert i 2011. Hun er også kjent som en av våre beste kvinnelige filmskuespillere. I 2004 fikk hun sin første Amandapris  for sin rolle i fjernsynsserien Svarte penger... hvite løgner, og i 2006 for rollen som Nina Skåtøy i Molands filmversjon av Gymnaslærer Pedersen. I 2004 mottok hun også Folkets filmpris, og i 2007 Gullruten for sin innsats i Kodenavn Hunter.

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE

STIG AMDAM for rollen som Mikkel Borgen i Ordet, regi Ola B. Johannessen, og rollen som Henry Law i Når det slutter å regne,  regi Svein Sturla Hungnes, begge Den Nationale Scene
Sttig Amdam er født i 1961, og var ferdig utdannet på Statens Teaterhøgskole i 1983. Han spilte et par roller på Nationaltheatret høsten 1983, men i 1984 ble han ansatt på Hålogaland Teater der han gjorde seg bemerket for sin tolkning av Harold Pinters Fødselsdagsselskapet. I 1989 kom han til Den Nationale Scene. Der har han vært siden og tolket så ulike dramatikere som Shakespeare, Lars Norén, Henrik Ibsen, Sam Shepard, Yasmine Réza og Molière. Han er også dramatiker og regissør , og debuterte med Hundedagar på Teatret Vårt i Molde. Han var selv regissør for Simons historie som ble satt opp på Hordaland Teater, og i 2010 var Norges kandidat til den nordiske Dramatikerprisen. Hans radioteaterstykke Hauk og due vant sølv i Prix Italia i 2008.
THORBJØRN HARR for rollen som Leon i De foreldreløse, regi Terje Strømdahl, Nationaltheatret på Torshov
Thorbjørn Harr er født i 1974, og ble «oppdaget i skolegården» da NRK lette etter skuespillere til ungdomsserier. Han gikk på Statens Teaterhøgskole (1997 – 2000), og begynte deretter på Nationaltheatret der han har vært siden, og tolket så ulike roller som Figaro i Figaros bryllup, Tom i Glassmenasjeriet, og Tommy i Pippi Langstrømpe. Han har også medvirket i flere Jo Strømgren-produksjoner, blant annet i filmen Mot Moskva der han ble Amanda-nominert for beste hovedrolle. I 2005 fikk han Per Aabels Ærespris, og i 2009/2010 mottok han Kritikerprisen for sin innsats i Chet Baker spiller ikke her av Lars Saabye Christiansen som han regisserte sammen med Sofia Jupither, og som han også fikk Radioteatrets Blåfugl for.
MATTIS HERMAN NYQUIST for rollen som Alceste i Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater
Mattis Herman Nyquist er født i 1982. Han gikk på Romerike Folkehøgskole og på Westerdals Reklameskole før han i 2005 kom inn på skuespillerlinjen ved KHiO (tidl. Statens teaterhøgskole).  Han var ferdig utdannet i 2008, og debuterte på Det Norske Teatret samme år. Der medvirket han i Slottet og Eit lykkeleg sjølvmord.  I  2009 spilte han sin første rolle på Nationaltheatret, og våren 2010 på Riksteatret var han Ask Burlefot i Sangen om den røde rubin, dramatisering og regi av Morten Borgersen, en tolkning han ble Heddanominert for.  På Nationaltheatret spilte han Jørgen Tesman i Peer Perez Øians interessante regi av Hedda Gabler i 2010, og han var også med i det Heddanominerte ensemblet i Nationaltheatrets Bankerått.

BESTE KVINNELIGE BIROLLE/BESTE KVINNELIGE MEDSPILLER

HELGA GUREN for rollen som Lucifer i Sonny, regi Bjørn Ravn Carlsen, og for sin rolle i Nattergalen, regi Øyvind Osmo Eriksen og Ida Wigdel, begge Rogaland Teater
Helga Guren er utdannet ved Teaterhøgskolen i Oslo, Esper Studio New York og Stockholms dramatiska högskola. Guren har medvirket i forestillinger ved Riksteatret, Det Norske Teatret, Hålogaland Teater og Dramaten. Hun har også drevet med turn og akrobatikk, hun spiller hardingfele og har blant annet sunget med Alastair Laurence Jazz Trio. I tillegg har hun medvirket i internasjonale danse- og teaterforestillinger, blant annet ved Moderna Dansteatern i Stockholm og ImPulsTanz i Wien. Høsten 2008 spilte hun i musikalen Little Me, et samarbeid mellom Riksteatret og Rogaland Teater, og i 2009 medvirket hun i teatrets oppsetning av Stormen. Høsten 2009 var hun på Det norske Teatret der hun spilte i Du ska få en dag i mårå.
MARIANN HOLE for rollen som Helene i De foreldreløse, regi Terje Strømdahl, Nationaltheatret på Torshov
Mariann Hole gikk på Norsk Institutt for Scene og Studio (NISS) fra 2000 til 2003, og deretter på skuespillerlinjen på Kunsthøgskolen i Oslo (2004-2007). Hun debuterte på Riksteatret som Ofelia i Yngve Sundvors Hamlet  i 2007, og spilte deretter i Jon Fosses Barnet, et samarbeid mellom Riksteatret og Rogaland Teater i regi av Fridtjov Såheim. Hun kom til Nationaltheatret i 2008 der hun blant annet tolket Aljosja i Brødrene Karamasov med Oleg Kulikov som regissør, Nina i Tsjekhovs Måken i regi av Sofia Jupither, og tittelrollen i Victoria Meiriks Romeo og Julie.. Siden høsten 2010 har hun sammen med Thorbjørn Harr og Per Gunnar Røise hatt den kunstneriske ledelsen for Komilab-prosjektet på Torshovteatret. 
GJERTRUD JYNGE for rollen som Christine Mannon i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, og for rollen som Maria Steuber i Tida og rommet, regi Eirik Ulfsby, begge Det Norske Teatret
Gjertrud Jynge er født i 1966, og gikk på Statens Teaterhøgskole fra 1990 til 1993.  Samme år ble hun ansatt på Rogaland Teater der hun debuterte som Hedvig i Vildanden  og deretter spilte Nora i Et dukkehjem, begge i regi av Jan Håkanson. I 1996 ble hun ansatt på Det Norske Teatret der hun har vært siden. Her har hun blant mange andre roller vært Milja i Oskar Braatens Ungen, Klytaimnestra i Aiskhylos’ Orestien og Johanna i Taus musikk av Lars Norén. Hun har medvirket i musikaler som Evig ung og Which Witch, hun har vært Den grønnkledde og Anitra i Peer Gynt, og Markisa i Kjærleiken overraskar igjen. Hun har også spilt i flere filmer og TV-serier, og i 1996 fikk hun Anders Jahres pris for yngre kunstnere. 

 

BESTE MANNLIGE BIROLLE/BESTE MANNLIGE MEDSPILLER

TORBJØRN ERIKSEN for rollen som Orin i Sorga kler Elektra, regi Eirik Stubø, Det Norske Teatret
Torbjørn Eriksen er født i 1980, og er utdannet fra Statens Teaterhøgskole der han gikk fra 2000 til 2003. Han var tilknyttet Rogaland Teater fra 2003 til 2005, og spilte der blant annet i Nicholas Nickleby, En handelsreisendes død, og Jon Fosses Dei døde hundane. I 2006 kom han til Det Norske Teatret, der han har medvirket i klassikere som Richard II, Richard III, Lærde damer og Andromake, men også i moderne samtidsdramatikk som som Få meg på, for fanden, Ned til sol, og Skuggen av ein gut. I 2010 var han Werther i Den unge Werthers lidingar, og han tolket tittelrollen i Hamlet med Anders T. Andersen som regissør i Thaulowhullet utenfor Tønsberg der Teater Ibsen og Thsebiteatret samarbeidet om oppsetningen.
ØYSTEIN MARTINSEN for rollen som Philinte i Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater
Øystein Martinsen begynte sin karriere i Tromsøs teater- og revymiljø, i grupper som Kabinetteatret, Revymafiaen og Påtryneteatret. Så tok han Statens Teaterhøgskole (2001-2004). Sommeren 2004 spilte han Knappestøperen i Nordnorsk Scenekompanis oppsetning av Peer Gynt, og høsten 2004 kom han til Rogaland Teater, der han debuterte i Nicholas Nickleby. På Rogaland Teater har han spilt i Bakkantinnene av Evripides, Shakespeares Richard III og Ibsens John Gabriel Borkman, men også i Reisen til julestjernen, i Harold Pinters Bedrag, Arne Lygres Mann uten hensikt  og Jon Fosses Barnet. Og da Stavanger var europeisk kulturby i 2008 medvirket han i ett av byens hovedprosjekter, (U)naturlig s naturligvis//et automobilt landskap.
ROBERT SKJÆRSTAD for rollen som Lucky i Mens vi ventar på Godot, regi Harald Hoaas,Teater Innlandet
Robert Skjærstad er født i 1966, og han har siden 1990 arbeidet som freelance-skuespiller. Han har vært engasjert ved Nationaltheatret, der han i en tiårsperiode, fra 1990 til 2000, medvirket i over 15 ulike produksjoner. Han har også arbeidet på Trøndelag Teater, Teatret Vårt, Sogn og Fjordane Teater og Rogaland Teater. Han har lang erfaring fra frie teatergrupper som Verdensteatret, Passage Nord, Visjoner og Grusomhetens Teater som han har vært tilknyttet siden 1996, og han har medvirket i Kaptein Sabeltann i Kristiansand Dyrepark. Han er også en meget aktiv filmskuespiller, fikk Amandaprisen for beste mannlige skuespiller for sin rolle i Pål Sletaunes Budbringeren, og han spilte torpedo i TV-serien Lilyhammer!

BESTE REGI, TRE NOMINASJONER
skal skille seg fra andre gode iscenesettelser gjennom valg av stil og/eller stilelementer og gjennom hvordan denne/disse er gjennomarbeidet og tilpasset i forhold til alle av forestillingens elementer; hvordan stil og/eller stilelementer er tilpasset og bygget opp i forhold til det materialet forestillingen omhandler eller tar som sitt utgangspunkt (dramaturgi/lesning); stilmessig nyskaping.

SIGRID STRØM REIBO for regien av Misantropen av Jean-Baptiste Molière, Rogaland Teater, og for regien av Black Rider, Hålogaland Teater
Sigrid Strøm Reibo er født i Tromsø i 1982. Hun startet sin regiutdannelse i Litauen, og tok deretter bachelorgrad i skuespill ved GITIS Scandinavia i Århus. I 2006 startet hun sin mastergrad i sceneinstruksjon ved GITIS Moskva, og i 2009 hadde hun regi på forestillingen The Cat That Walked By Himself (Kipling), av russiske kritikere omtalt som årets beste familieforestilling i Moskva.  Hun debuterte i Norge i 2010 med Vente på Godot Hålogaland Teater, og ble Heddanominert i klassen «Beste regi». Deretter satte hun opp den «musikalske steinalderkomedien» Tøffe Taffy Huleboer på Brageteatret, og Haugtussa på Rogaland Teater. I år har hun også debutert som operaregissør: Hun har satt opp La Bohème for Nordnorsk Opera.
TERJE STRØMDAHL for regien av De foreldreløse av Dennis Kelly, Nationaltheatret på Torshov
Terje Strømdahl, født i 1952, er utdannet på Statens Teaterhøgskole (1979-1982) . Han begynte sin skuespillerkarriere på Trøndelag Teater. I 1984–85 var han på Oslo Nye Teater, og fra 1989 på Nationaltheatret, de tre første årene som medlem av Torshovgruppen.  I 1989/1990  mottok han Teaterkritikerprisen for sin tolkning av hovedrollene i Den 25. timen av P. O. Enquist og Gjemmestedet av Athol Fugard, og i 2001 Heddaprisen for rollen som Salieri i Amadeus av Peter Schaffer. Han har medvirket i en rekke filmer og TV-produksjoner, og i dag er han skuespiller, pedagog på KHiO og regissør. I de to siste årene har han blant annet hatt regien på Babettes gjestebud på Nationaltheatret (2010) og på Mistero Buffo på Trøndelag Teater (2011).
EIRIK STUBØ for regien av Sorga kler Elektra av Eugene O’Neill, Det Norske Teatret
Eirik Stubø, født i 1965, var utdannet som regissør på Statens Teaterhøgskole i 1995. I 1997 ble han sjef for Rogaland Teater, og i 2000 overtok han ansvaret for Nationaltheatret i to perioder fram til 2009. Etter 2009 har han regissert en rekke forestillinger så vel i utlandet som her hjemme. I 2003 fikk hans Vinterforvaring  Natt og Dags Oslopris for beste teaterforestilling, Vildanden  mottok New York Magazines Cultural Award 2006, ble kåret til en av New Yorks ti beste forestillingene i 2006, og i mai 2007 ble Eirik Stubø tildelt Obie-prisen for beste regi for samme oppsetning. I 2009 fikk han Heddaprisen for beste regi for sin oppsetning av Rosmersholm på Nationaltheatret, og Kritikerprisen i 2008/2009 for Rosmersholm og Andromake.

ÅRETS FORESTILLING, OPP TIL FEM NOMINASJONER
skal skille seg fra andre forestillinger gjennom aktualitet; format; kontekst/begivenhet

ABRAHAMS BARN, Det Norske Teatret, Hovudscenen
Forfatter: Svein Tindberg Regi: Kjetil Bang-Hansen, Scenografi: John-Kristian Alsaker, Lysdesign: Ola Bråten, På scenen: Svein Tindberg
«Informativt, levende og dypt vesentlig», Vårt Land
«... forener et viktig politisk budskap med scenekunst på høyt nivå.» Klassekampen
FORVANDLINGEN, Nationaltheatret, Hovedscenen
Forfatter: Franz Kafka, Oversettelse: Øyvind Berg, Bearbeidelse: David Farr og Gisli Örn Gardarsson, Dramatisering: David Farr og Gisli Örn Gardarsson, Musikk og sangtekster: Nick Cave/Warren Ellis Regi: Gisli Örn Gardarsson,  Scenografi: Börkur Jònsson, Lyddesign: Nick Manning, Lysdesign; Björn Helgason, Lyddesign: Nick Manning, Maskør: Greta Bremseth. På scenen: Gisli Örn Gardarsson, Ingvar E. Sigurdsson, Gisken Armand, Ine Jansen, Kim Haugen, Christian Skolmen
«... en eksplosiv og fysisk teaterforestilling» Aftenposten
«Franz Kafkas såre, introverte diktverk (vert) lyft fram som ein blome or den grå skodda» Dag og Tid.
JEG VAR FRITZ MOEN, Riksteatret/Teater Manu
Tekst: Arthur Johansen, Bearbeidelse: Kjersti Horn og Tine Thomassen i samarbeid med ensemblet, Regi: Kjersti Horn, Scenografi og kostymedesign: Erika Magnusson, Lysdesign: Tobias Leira, Lyddesign: Erik Hedin. På scenen: Bo Hårdell, Ronny Patrick Jacobsen, Emil Johnsen, Are J. Rødsand og Mads Sjøgård
«Noen ganger treffer en teateroppsetning som en knyttneve. Det gjør Jeg var Fritz Moen.»” VG
«...et sterkt og rørende portrett av det å bli stående utenfor». Dagsavisen
NORGE-BRASIL, Det Norske Teatret, Hovudscenen
Tekst: Are Kalvø, Musikk: Helge Førde, Regi: Erik Ulfsby, Scenografi/kostymedesign: Mia Runningen, Koreografi: Jonas Digerud,  Musikkansvarleg: Svenn Erik Kristoffersen. Lysdesign: Ola Bråten, Lyddesign: Nikolai Bergstrøm. Musikarar: Svenn Erik Kristoffersen, Rune Arnesen,Bjørn Rabben, Ida Aubert Bang,Nils Jansen, Ståle Sletner. På scenen: Charlotte Frogner, Ida Holten Worsøe, Pål Christian Eggen. Jon Bleiklie Devik, Niklas Gundersen, Paul Ottar Haga
«Et boblende, fantasi og tempofylt teatereventyr». Aftenposten
«Fotballkunst: Når fotball møter opera i Norge-Brasil, har Det Norske Teatret en vinner.» Dagbladet
SORGA KLER ELEKTRA, Det Norske Teatret
Tekst: Eugene O’Neill, Omarbeiding: Cecilia Ölveczky og Eirik Stubø, Omsetjing: Ola E. Bø, Regi: Eirik Stubø, Scenografi/kostymedesign: Kari Gravklev, Lysdesign: Torkel Skjærven, Lyddesign: Vibeke Blydt-Hansen, Videodesign: Boya Bøckman,  Musikarar:
Steinar Sønk Nickelsen, Erik Nylander, Håvard Stubø .På scenen: Kirsti Stubø, Torbjørn Eriksen, Lasse Kolsrud, Sverre Bentzen, Gjertrud Jynge, Espen Løvås, Marie Blokhus
«... storslagent, gjennomarbeidet og helstøpt teater.» Vårt Land
«Sensasjonelt bra, personlig teater. (...) Dette er teater av internasjonal klasse.» Aftenposten

BESTE BARN- OG UNGDOMSFORESTILLING, FEM NOMINASJONER
skal skille seg fra andre gode arbeider gjennom kvalitet på bakgrunn av teatermediets egenart, både i valg av stilelementer og dramaturgi; kommunikasjon med målgruppe

FLUENES HERRE, Rogaland Teater
Tekst: William Golding, Dramatisert av: Nigel Williams, Oversatt til norsk av: Hilde Hagerup, Regi, scenografi og kostymedesign: Rolf Alme. På scenen: Tord Falch, Anders Hauge Steinbakk, Henrik Fjellheim, Paal Herman Ims, Tor Arne Vikingstad, Joachim Haaland, Johannes Aamodt, Anders Nilsson og Øyvind Larsen Runestad
«..et skremmende aktuelt stykke som plukker selve volden ut av romanen Fluenes herre og lar selve «fluen» surre til ettertanke om voldens vesen», Rogalands Avis
« en fartsfylt, fysisk og tankevekkende fortelling om gutter og vold», NRK
ROADKILLS,
Akershus Teater
Tekst: Cecilie Løveid, Koreografi: Un-Magritt Nordseth, Regi: Jon Tombre, Scenografi/kostymer: Yngvar Julin, Dansere: Trond André BTech Hansen/Marcus BboyAndreassen, Lars Jacob Holm og Hanna Mjåvatn
»Det er viktig å behandle et slikt tema som sorg, også for barn og ungdom, og det er viktig å gjøre det på en slik måte at vi kan klare å gå inn i det følelsesmessig og samtidig forholde oss til det og ikke drukne i følelser». Barnebokkritikk
«... dansen er sterk og full av følelser», Dagbladet
SOUND OF FREEDOM,
Amund Sjølie Sveen
Konsept/tekst/musikk/regi/utøver: Amund Sjølie Sveen. Forestillingen spilles på engelsk
Internasjonal terror, norsk våpenindustri og lyd som våpen er bakteppe for Amund Sjølie Sveens performanceforedrag/konsertforelesning Sound of Freedom
URMAKARENS HJARTE, Sandsund/Lie produksjoner
Tekst: Miriam Prestøy Lie, Regi: Torkil Sandsund, Scenografi/kostymedesign/video setdesign/papirklipp:Dordi Strøm, Lysdesign: Torkel Skjærven, Video: Amanda Steggell, Lyddesign: Trond Lossius, Mattias Arvastsson, Maske: Julie Carl, Dordi Strøm
På scenen: Per Vidar Anfinsen, Laufey Elíasdóttir, Morten Espeland, Unni Løvlid og Irene Waage, Produsert av Sandsund/Lie Teaterproduksjoner i samarbeid med Sogn og Fjordane Teater, Rogaland Teater og Førdefestivalen
«... en fabel som står i skrikende kontrast til all lettvint underholdning barn og unge overfores med» Vårt Land.
«... (sjeldent ) er det å møte en tekst som skarpt og modig, med fantasien som uttrykksmiddel, griper tak i et så vanskelig tema som forholdet mor/datter.» Klassekampen
VEGGEN, Hordaland Teater
Veggen er utvikla av alle medverkande utifrå idé av Ljudmil Nikolov, Musikk: Karoline Krüger, Songtekstar: Tore Nysæther, Regi: Trond Birkedal, Scenografi og kostymar: Silje Sandodden Kise, Lysdesign: Arne Kambestad. På scenen: Ljudmil Nikolov, Karoline Krüger, Eline Sundal (cello), Are Ovesen (Trompet)og Jostein Stalheim (accordion)
«Veggen er en vellykket forestilling som bruker illusjonen og teatermagien til å vise barn deler av en voksen verden», Aftenposten
« en dramatisk, varsom, intens, poetisk, stille, vakker og sterk forestilling – helt uten ord». Barn i byen

BESTE VISUELL DESIGN, TRE NOMINASJONER
skal skille seg fra andre gjennom konseptuell autonomi (at scenografien er et verk i seg selv) veid opp mot konseptuell funksjon (rommets dramaturgiske disposisjoner); relasjon til beslektede kunstformer (billedkunst, design, arkitektur); nyskaping, sett i forhold til scenografi- og teaterfaget selv og i forhold til beslektede kunstformer.

BOYA BØCKMAN for den visuelle designen til De utvalgtes Kunsten å bli tam, Black Box Teater
Boya Bøckman er selvlært videodesigner og visuell kunstner. Han er medlem av De Utvalgte, en fri scenisk gruppe stiftet i 1993, men samarbeider også tett med Fabula Rasa, og sto blant annet for videodesignen til Istalia som gruppen samproduserte med Nationaltheatret. Han var videodesigner for daværende teatersjef Eirik Stubøs presentasjon av Elfriede Jelinek under Samtidsfestivalen 2005, for Jelineks Ulrike Marie Stuart i 2007, og for Sorga kler Elektra på Det Norske Teatret i vår. Enten Boya Bøckman legger hovedvekten på fotografiet som i Jon Fosses Skuggar, eller på videoprojeksjonene, - som i Jimmy Young  eller Drømmen  utdyper han de sceniske situasjonene, gir dem et nytt og utfordrende innhold, og en spesiell poetisk dimensjon.
OLAV MYRTVEDT for scenografien til Misantropen, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater
Olav Myrtvedt er utdannet scenograf fra Danmarks Design Skole, og har siden 1995 arbeidet med scenografi og kostymedesign innen både teater og dans. Han har hatt scenografi og kostymer for oppsetninger på Det Norske Teatret, Riksteatret, Rogaland Teater, Oslo Nye Teater og Nationaltheatret. Han har også arbeidet på Göteborgsoperan, Malmö Dramatiska Teater og Stockholms Stadsteater der han hadde scenografi og kostymer for En midtsommernattsdröm, regissert av Alexander Mørk-Eidem. I 2011 fikk han den danske Reumert-prisen for scenografien til Hellig3Kongersaften på Aalborg Teater.  I 2003 representerte han Norge under Praha-Quadrennialen med scenografien til tre Fosse-urpremierer, Namnet, Natta syng sine songar og Sonen.
CHLOÉ OBOLENSKY for scenografien til Gjengangere, regi Stein Winge, Den Nationale Scene
Chloé Obolensky er født i Hellas, og har sin utdannelse fra Frankrike og England. Hun startet sin karriere med en oppsetning i Hellas der instruktør Karel Kuhn tok utgangspunkt i et stykke av Aristofanes.  Helt fra 1981 arbeidet hun tett sammen med Peter Brook, men hun har også arbeidet såvel med teater som med film og opera i Nederland, Tyskland, Italia, Stor-Britannia og Østerrike, og i 2004 hadde hun ansvar for scenografi og kostymer i Stein Winges oppsetning av Strindbergs Eit draumspel på Det Norske Teatret. Hun er også opptatt av fotografi, og har gitt ut boka The Russian Empire: A portrait in photographs. I 2000 fikk hun Molière-prisen, Frankrikes Heddapris, for kostymene til En fransk hunnkatts kjærlighetssorger.


SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS, OPPTIL FEM NOMINASJONER
Prisen kan dekke tekst, lyddesign og annet

DET SAMISKE NASJONALTEATRET BEAIVVÁŠ
I 1981 ble frigruppen Beaivváš opprettet med Kautokeino som vertskommune. I 1982 ble det for første gang satt av statlige midler til oppbygging av et samisk teater, i 1987 startet en 3-årig prøveperiode med Beaivváš som fast samisk teater i Kautokeino, og i 1991 ble  Beaivváš regionteater. Det var det helt til Kulturdepartementet i 2002 «overførte samtlige tidligere øremerkede midler til samiske kulturformål til Sametinget». Beaivváš Sámi Teáhter endret dermed navn til Beaivváš Sámi Našunálateáhter. Teatret spiller bl.a. i Kautokeino, Karasjok, Tana, Nesseby, Alta, (Kirkenes), Tromsø, Oslo, Karesuando, Kiruna og Gällivarre, I tillegg har teatret hatt gjestespill i Russland  og rundt om i de nordiske landene.
OLEG GLUSHKOV for koreografien til Misantropen, Rogaland Teater og til Black Rider, Hålogaland Teater
Oleg Glushkov er en russisk koreograf.  Han har for eksempel hatt ansvaret for koreografien til flere oppsetninger på Moscow Art Theatre, her kan nevnes Snehvit og de syv dvergene  og Mesteren og Margarita. Alt tyder på at Sigrid Strøm Reibo og han ble kjent mens hun studerte i Moskva, iallfall har de arbeidet sammen om de fleste av oppsetningene hun har hatt i Norge. Han skapte naturlig nok ingen koreografi til hennes norske debut, Vente på Godot, og heller ikke til Tøffe Taffy Huleboer på Brageteatret. Men allerede våren 2011 koreograferte han hennes oppsetning av Haugtussa på Rogaland Teater, og han har siden samarbeidet både om The Black Rider  i Tromsø, og om Misantropen i Stavanger.
IKKJE DIREKTE RÅKA, iscenesatte lesninger av Maria Tryti Vennerøds blogg
Et samarbeid mellom Cappelen Damm/Dramatikkens Hus – «for aktualitet, for å gå nye veier i å møte og engasjere nye publikumsgrupper». Under rettssaken mot Anders Behring Breivik skriver dramatiker Maria Tryti Vennerød litterært om hva landet vårt står oppe i. Hver torsdag kl. 16 iscenesetter og framfører regissører og skuespillere fra Dramatikkens hus tekstene i Cappelen Damms bokhandel Halvbroren. Den første lesningen var 26. april, og den siste kommer til å finne sted 22. juni. Blant regissørene er Tom Remlov, Ole Johan Skjelbred, Kai Johnsen og frigruppen De utvalgte. Maria Tryti Vennerød har selv lest sine tekster, men de er også blitt lest av skuespillere som Gjertrud Jynge og Kirsti Stubø.
KOMILAB-PROSJEKTET ved Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise
I 2010 fikk skuespillerne Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise gjennomslag hos teatersjef Hanne Tømta for sitt «komilaboratorium» med det uttalte mål «å forske i komediesjangeren og lage komedie med mening – ikke bare tant og fjas». Prosjektet startet opp høsten 2010 med Herr Kolpert. Deretter fulgte Endelig skjer det noe av Thomas Seeberg Torjussen og Ti liv av Kjetil Bang-Hansen våren 2011. Høsten 2011 startet med Kafka, Komilab 4.1 og fortsatte med Eiketreet av Tim Crouch, Else Kaass Furuseths monolog Kondolerer og ble avsluttet med Dennis Kellys De foreldreløse. Våren 2012 startet med Komilav nr. 6 Jåtåkdag, og prosjektet ble avsluttet med Håndtering i Spokane av Martin McDonagh.

Publisert: 29.05.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Misantropen

Misantropen

Mattis Herman Nyquist (Alceste), og Lars Funderud Johannessen (Oronte). I midten Øyvind Martinsen i rollen som Philinte.

Foto Gisle Bjørneby

Mens vi ventar på Godot

Mens vi ventar på Godot

Nils Sletta, Torgeir Fonnlid, Randolf Walderhaug, og i midten
Robert Skjærstad som Lucky,

Foto Giske Bjørneby