Et nytt teaterår har nettopp startet, og i den forbindelse er det verd å merke seg en meget interessant begivenhet som finner sted i Porsgrunn: 16. februar inviterer Grenland Friteater til en konferanse som skal drøfte den frie scenekunstens framtid. Konferansen tar også opp den frie scenekunstens lokalisering og har fått tittelen "Hvor (i granskauen) skal vi gjøre av den frie scenekunsten?". Sammen med representanter fra KrF og Senterpartiet skal Venstres Trine Skie Grande sitte i panelet - håper hun rekker det selv om hun da kanskje er blitt kulturminister!
Året som gikk var ikke de store opplevelsenes år, men oppsetningene holdt et solid profesjonelt nivå. Spennende er det også at det i det siste har dukket opp teatergrupper som velger å gå nye veier, som Antiteateret, Feil Teater og Rastløs Produksjon, alle først og fremst opptatt av å skape samtidsteater med appell til vår generasjon – en vei tilbake til teatret slik det engang var ment. Et positivt, men dessverre lite påaktet fenomen.
Nationaltheatret, Amfiscenen: «Kongen dør»
Av Eugène Ionesco. Regi: Stein Winge
Bérenger er konge, og dermed blir Ionescos burleske og tragiske skildring av menneskets ubønnhørlige vei mot døden også en treffsikker politisk satire. Stein Winges gjennomtenkte regi og Jan Sælids tolkning ivaretok og fremhevet stykkets ulike dimensjoner. En tankevekkende, annerledes opplevelse.
Det Norske Teatret, Hovudscenen: «The Book of Mormon»
Et samarbeid med Kilden Teater og Konserthus. Regi Vidar Magnussen
«The Book of Mormon» er en musikal utenom det vanlige – her drives det godmodig fleip ikke bare med mormonere, men med religion generelt. Under Afrikas himmel står to amerikanske misjonærer sentralt i et fargerikt fellesskap som danser og synger med eleganse og overskudd. En velfortjent suksess!
Oslo Gamle Teater/Gamla: «Judasevangeliet»
Manus og regi: Terje Nordby
Terje Nordby gir samfunnskritiske og personlige spørsmål en engasjerende og populær form i «Judasevangeliet» - to parallelle fortellinger om svik som angår og berører, for de viser hvordan grunnleggende etisk-filosofiske spørsmål preger vår forståelse av hva det betyr å være menneske. Viktig originalt teater.
KLassekampen trykket i romjulen, nærmere bestemt 29. desember, denne korte oversikten som avisen hadde bedt om. Men uten ingress eller kommentar.
Din kommentar: