I alfabetisk rekkefølge
Nominasjonene til Heddaprisene offentliggjøres i dag, men selve prisene deles ikke ut før 30. august. Det skjer på Riksteatret, som et ledd i markeringen av teatrets 60 års virksomhet.
Petronella Barker for rollen som Rebekka West i Rosmersholm av Henrik Ibsen, Nationaltheatret
Petronella Barker er født i England, men oppvokst i Fredrikstad. Hun er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og debuterte som skuespiller på Teatret Vårt i Molde i 1988. I 1990 begynte hun på Oslo Nye Teater, og i 1996 på Nationaltheatret der hun har tolket så ulike skikkelser som Stabbursmusa i Dyrene i Hakkebakkeskogen, Léone i Neger og hunder i kamp, Ånden/Fortelleren i Markens grøde og tittelrollen i Hedda Gabler. Hun har hatt roller i flere av Ole Anders Tandbergs oppsetninger i Sverige, bl.a. var hun Agnes i Brand på Göteborgs Stadsteater (2001). Hun har også gjort seg bemerket i en rekke filmer, her kan nevnes Sweetwater (1988), Thranes metode (1998) og Hawai,Oslo (2004), og på fjernsynet har hun blant annet medvirket i Kodenavn Hunter fra 2007.
Ågot Sendstad for rollen som Vertinnen i Salong av Goksøyr/Martens på Nationaltheatret, Torshov
Ågot Sendstad er fra Nes i Hedmark. Hun er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og i 1996 ble hun ansatt på Nationaltheatret der hun har vært siden. Der startet hun sin karriere som Hedvig i Vildanden og Lisbeth i Erasmus Montanus. Hun har vært Bestemor Skogmus i Dyrene i Hakkebakkeskogen, Maja Rubek i Når vi døde våkner, grevinne Almaviva i Figaros bryllup og, med tiden, Gina i Vildanden, for bare å nevne noen av hennes mange roller. Hun har medvirket i flere filmer som Folk flest bor i Kina og Yatzy, og i 2006 mottok hun Per Aabels Ærespris som deles ut årlig til «en særlig fortjent scenekunstner».
Birgitte Victoria Svendsen for rolle som Mary Tyrone i Lang dags ferd mot natt av Eugene O’Neill, Teatret Vårt
Birgitte Victoria Svendsen er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Hun var tilknyttet Rogaland Teater der hun blant annet var Julie i Bentein Baardsons Romeo og Julie i 1987. I 1990 kom hun til Oslo Nye Teater der hun startet sin karriere med å spille den skjelmske og uskyldige Gwendolen i Oscar Wildes Hvem er Earnest. I årenes løp er det blitt mange roller på Oslo Nye, her kan nevnes tittelrollen i Yerma, Puck i En midtsommernattsdrøm og Linda i En handelsreisendes død. Hun har også vært ved Nationaltheatret der hun var Lady Chiltern i Den perfekte ektemann, og på Riksteatret der hun i fjor alternerte med Ellen Horn i rollen som Mor Nille. Rollen som Mary Tyrone er hennes første i Molde.
Adil Thathaal for rollen som Mowgli i Jungelboka av Alexander Mørk-Eidem etter Rudyard Kipling, Det Norske Teatret
Adil Thathaal er opprinnelig fra Pakistan, men hans bestefar var en av de første muslimske innvandrerne som kom til Norge, og Adil Thathaal er oppvokst på Lamberseter i Oslo. Han kommer tydeligvis fra en kunstnerisk familie, for hans søster Deepika, nå bosatt i England, er sangartist. I 2006 vant han konkurransen Dansefeber på TV-Norge, og det ble starten på hans karriere. Høsten 2006 reiste han til Los Angeles for å utvikle seg som profesjonell breakdanser. Sin første store teaterrolle fikk han da han spilte Bernardo i West Side Story på Oslo Nye, og deretter tolket han drømmeskikkelsen Amo i @lice på Riksteatret. Mowgli er hans første rolle på Det Norske Teatret.
Per Kjerstad for rollen som løytnant Glahn i Pan, Hålogaland Teater
Per Kjerstad er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. På Hålogaland Teater debuterte han høsten 2007 som Tybalt i Romeo og Julie, og i 2008 spilte han sakfører Krogstad i begge Tyra Tønnessens versjoner av Et dukkehjem. Han er også filmskuespiller og har vært med i bl.a. Falner Engler og Fatso. Han har dessuten medvirket i flere TV-serier for NRK og for TV2, han spilte for eksempel i Hotel Caesar i sesongen 2002.
Mads Ousdal for rolle som Ivan i Brødrene Karamasov av Dostojevskij, Nationaltheatret
Mads Ousdal er sønn av skuespiller Sverre Anker Ousdal. Han er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og har arbeidet både på Den Nationale Scene og Oslo Nye Teater før han begynte på Nationaltheatret i 2000. Han debuterte i rollen som Edmund Tyrone der han spilte mot sin far i rollen som James Tyrone. Siden har han blant annet vært d’Artagnan i De tre musketerer, Stanley Kowalski i En sporvogn til begjær, Alfred Allmers i Lille Eyolf og Jesper i Folk og røvere i Kardemomme by. Denne rollen tolket han i 2001, mens han fem senere hadde regiansvaret for det samme stykket. Han har medvirket i TV-serier og filmer, blant annet Detektor og I et speil, i en gåte, og i 2000 mottok han Amandas Debutantpris.
Gisken Armand for rollen som Helena i En midtsommernattsdrøm av William Shakespeare, Nationaltheatret
Gisken Armand er datter av skuespiller Eiliv Armand, og hennes søstre Frøydis og Merete er begge skuespillere. Så hun kommer fra en ekte teaterfamilie. I 1976 debuterte hun 14 år gammel på Den Nationale Scene i Kvinner. Hun har vært ansatt på Nationaltheatret siden 1988, og har her tolket en rekke av Ibsens kvinneskikkelser, men også moderne kvinner som Helene i Festen, Ho i Nokon kjem til å komme og Rebecca i Ashes to ashes. For ikke å snakke om Heksens onde datter i Reisen til julestjernen. Hun har også deltatt i en rekke filmer og fjernsynsproduksjoner, blant andre Ti kniver i hjertet og Evas øye og i flere fjernsynsserier. Hun har lest inn flere lydbøker og ble Årets lydbokstemme i 2003. Hun mottok Gösta Ekmans Minnefonds pris i 1992, Nationaltheatrets venners ærespris og Radioteatrets Blå fugl-pris i 2006.
Kjersti Elvik for rollen som fru Orm i Folkeutryddelse – eller leveren min er meningsløs av Werner Schwab, Den Nationale Scene
Kjersti Elvik er født i Bergen og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Hun har spilt på Trøndelag Teater og på Nationaltheatret der hun i perioden 1994-2003 blant annet tolket Gerd i Brand og Irene i Når vi døde våkner. I 2005 turnerte hun med Riksteatret i sceneversjonen av Ingmar Bergmans Scener fra et ekteskap. På Den Nationale Scene har hun i 2000 spilt i Shakespeares Kong Lear, og hun var Ellida i Fruen fra havet i 2007. I rollen som Hanne Wilhelmsen gjorde hun stor suksess i film-utgavene av Anne Holts Blind gudinne og Salige er de som tørster. Den siste filmen mottok hun Amandaprisen for.
Kirsti Stubø for rollen som Hermione i Andromake av Jean Racine på Det Norske Teatret
Kirsti Stubø vokste opp på Nesodden, og er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Hun var først to år på Rogaland Teater der hun blant annet tolket Irina i Tre søstre før hun i 2001 ble ansatt på Det Norske Teatret. Der har hun spilt en rekke ulike roller, hun har vært Jenta i Lars Noréns November, Kitty i Anna Karenina, Kassandra i Orestien, Indras dotter i Eit draumspel og Esmiluni i Verdas mest forelska par. Hun har også medvirket i film, og på Den internasjonale filmfestivalen i Moskva i 2007 fikk den høythengende «Beste skuespillerinne»prisen for sin innsats i filmen Opium.
Øyvind Gran for rollen som Edmund Tyrone i Lang dags ferd mot natt av Eugene O’Neill, Teatret Vårt
Øyvind Gran er fra Bergen, og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Han begynte sin karriere på Nationaltheatret der han blant annet spilte Horatio i Hamlet og Ole i Reisen til julestjernen. På Det Norske Teatret var han Romeo i Romeo og Julie i 2001, og han medvirket også i Beogradtrilogien. Så vendte han tilbake til Bergen der han var ved Den Nationale Scene. Han har også medvirket i Bergen Prosjektteater, og spilt i flere filmer, som Den siste revejakta og Varg Veum – Bitre blomster.
Pål Rønning for rollen som Anders i Guttene i skyggen av Lars Norén på Den Nationale Scene, og for rollen som Hermann Orm i Folkeutryddelse – eller leveren min er meningsløs av Werner Schwab
Pål Rønning har sin skuespillerutdanning fra ArtsEd London, School of Acting. Da han var ferdig med sin utdannelse, begynte han på Teatret Vårt i Molde der han blant annet spilte i storsuksessen Nittimetersbakken (2004),i Shakespeares Samlede Verker og i og i juleforestillingen Okse og Esel (2005). På Den Nationale Scene har han spilt katten Roberto i Ingvar Ambjørnsens Samson & Roberto, og han var også med i Kirsebærhaven og i En handelsreisendes død. Han har dessuten drevet med teatersport på Turboteatret i Bergen.
Kim Sørensen for rollen som Jamie i Tilbaketoget fra Moskva av William Nicholson, Nationaltheatret
Kim Sørensen er sønn av skuespiller Kim Sørensen, og valgte altså å gå samme veien som sin far. Han er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og har allerede rukket å være tilknyttet Agder Teater, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater, Nordland Teater og Nationaltheatret. På Nordland Teater gjorde han seg bemerket for sin tolkning av Peder Seier i stykke med samme navn, og på Nationaltheatret har han blant annet spilt Lyngstrand i Fruen fra havet, Joey i Hjemkomsten og Knugern i Verdiløse menn. Han har medvirket i filmer og TV-serier, og debuterte som instruktør med Rocky Horror Show på Nordland Teater i 2007.
Kari Holtan for Skuggar av Jon Fosse, De utvalgte, Black Box Teater
Kari Holtan er medlem av frigruppen De utvalgte som lenge har arbeidet med samspillet mellom video, musikk, og sceniske aktører. Hun har tidligere hatt ansvaret for regi, instruksjon, scenografi og videodesign av Bang Bang Club som også var jubileumsforestilling da Black Box Teater feiret 20 år, og hun hadde regien på Jimmy Young som gjestet Samtidsfestivalen i 2007, og blant annet har vært spilt på den Internasjonale Teaterfestivalen Mladi Levi 2008 – Lubliana, Slovenia, Noordrezon Festival 2008 – Groningen, Holland og på Stamsund Internasjonale Teaterfestival.
Eirik Stubø for Rosmersholm av Henrik Ibsen, Nationaltheatret
Eirik Stubø har tatt regilinjen ved Statens Teaterhøgskole. Allerede i 1997 ble han sjef for Rogaland Teater, og i 2000 overtok han ansvaret for Nationaltheatret der han var sjef i to perioder fram til 2009. Han har hele tiden klart å opprettholde sin regissørkarriere. Allerede i 1993 satte han opp Mens vi venter på Godot på Nationaltheatret, og sin sjefsperiode har han blant meget annet signert to interessante og minimalistiske Ibsenoppsetninger – Hedda Gabler og Vildanden som mottok New York Magazines Cultural Award 2006, og ble kåret til en av de ti beste forestillingene i New York gjennom hele 2006. I mai 2007 ble Eirik Stubø tildelt Obie-prisen for beste regi samme år.
Erik Ulfsby for Jungelboka av Kipling/Mørk-Eidem, Det Norske Teatret, og Lang dags ferd mot natt av Eugene O’Neill, Teatret Vårt
Erik Ulfsby debuterte som regissør i 2000 med Oleanna på Teatret Vårt i Molde. Hans oppsetningen av Tarjei Vesaas’ Is-slottet, dramatisert av Petter Rosenlund var et samarbeidsprosjekt mellom Det Norske Teatret og Teatret Vårt. På Oslo Nye Teater hadde han i 2006 han regien for Bollywood Ibsen – Fruen fra det indiske hav, en spennende og vellykket oppsetning som det året fikk Heddaprisen for Årets Teaterprosjekt. Erik Ulfsby er en regissør som spenner vidt – fra det spektakulære og musikalske til det intenst psykologiske, og fra showforestillinger til standup!
En vanlig dag i helvete av Tor Ulven, regi Ole Anders Tandberg, Nationaltheatret
«Følelsen av at vi er ensomme, dødelige og forgjengelige mennesker er påtrengende nær og sterk i løpet av de to og en halv timene som En vanlig dag i helvete varer. Det er blitt en dypt alvorlig, men også humoristisk dag i helvete.» Aftenposten
«Ole Anders Tandbergs lekne og refleksive Ulven-oppsetning er teater på høyt nivå.» Klassekampen
«Forestillingen er alvorlig, men aldri dyster, den er finurlig, men aldri vanskelig. Og så er den morsom! Her er Ulven hentet ut av det dystre ut sluppet ut i friluft, i en teaterforestilling det vil gå gjetord om.» Vårt Land
Evig ung manus og regi Erik Gedeon, Det Norske Teatret
«… dette festlige, absurde, uforutsigbare stykket som ikke handler om noe som helst, men som gjennom hans (Erik Gedeon) egen minutiøse regi, boblende full av bitte små urkomiske detaljer, får en utrolig fremdrift.» Aftenposten
«Stykket om et knippe pensjonerte skuespillere på noen-og-nitti som stavrer seg opp av stolen og drar en rockelåt hver gang sykepleieren er ute av døra, er rett og slett usannsynlig bra.» Dagsavisen
«Ideen er enkel. Men Evig ung har flere nivåer enn man på forhånd kan tro. Grensen mellom humor og alvor er flytende, og stemningene skifter raskt og ofte.» Dagbladet
Salong av Torill Goksøyr og Camilla Martens, Nationaltheatret, Torshov
«Munter og utleverende satire med skråblikk på den borgerlige tilværelse og selskapsliv. Toril Goksøyr og Camilla Martens er ikke redde for å gå nye veier.» Aftenposten
«Treffsikker utlevering av en selvrettferdig men innskrenket overklasse. Men også av det rike velmenende Norge.» Klassekampen
«Toril Goksøyr og Camilla Martens er kjent for å arbeide med dokumentarteater. De fletter fiksjon og virkelighet med politisk brodd.» Kulturkompasset
Desse auga av Jon Fosse, regi Oskaras Korsunovas, Rogaland Teater
«Desse Auga er natur og kunst i imponerende samspill der det visuelle dominerer.» NRK Kulturnytt
«Desse Auga er imponerende teknisk komplekst, musikalsk kraftfullt, med en sterk tekst som regissør, skuespillere og dansere ivaretar på en ypperlig måte.» Rogalands Avis
«Det poetiske og rytmiske i Fosses tekst er blitt hentet opp og forsterket i både musikken og Korsunovas regi. I Sodeikas og Korsunovas hender får forestillingen et nærmest religiøst preg, og Fosses repetitive tekst blir rituell.» Dagsavisen
Fjeldfuglen av Henrik Ibsen, regi Lars Øyno, Grusomhetens Teater
«I ensemblet som fremstår som en enhet, er det en fryd å studere hvilken personinstruksjon Øyno har gitt. Utformingen av rollene og intensiteten i den enkeltes stirrende blikk viser skuespillernes konsentrasjon og engasjement.» Adresseavisa
«Det er en spesiell opplevelse vi får i Grusomhetens Teaters nedtaggete bygg i Hausmanns gate. Men ikke desto mindre: en original urfremførelse av en ukjent Ibsen-tekst. Det er ikke hverdagskost.» Aftenposten
«Fjeldfuglen er ikkje berre verdspremiere på noko så sjeldan som eit uspela Ibsen-manus. Det er òg ei oppsetjing med eit særeigent scenespråk.» Morgenbladet
Operasjon Almenrausch av Tore Vagn Lid, konsept og regi, Vest-Agder fylkeskommune/Agder Teater
«Operasjon Almenrausch, en storslått, intellektuelt utfordrende og scenisk nyskapende oppsetning. Med video, autentiske opptak, tidsriktig musikk, en original utforming av scenen, og unge, dyktige skuespillere makter regissør Vagn Lid på en og samme tid å gjenskape en forgangen periode i vår historie, og utfordre oss til selv å ta stilling til de etiske dilemmaer som mennesket i unntakssituasjoner blir stilt overfor.» Klassekampen
BESTE SCENOGRAFI/KOSTYME/LYSDESIGN
Scenograf Arne Nøst for Pan, Hålogaland Teater
Arne Nøst er født i Molde, og utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Som billedkunstner har han hatt en rekke separatutstillinger, og han har hatt mange utsmykningsoppdrag. Han har også illustrert flere bøker, blant annet Den Norske Bokklubbens utgave av Den unge Werthers lidelser. Siden 1988 har han vært tegner i Dagbladet, og han har hatt ansvaret for scenografien til så ulike oppsetninger som Kirsebærhaven (Den Nationale Scene), Få meg på for faen (Det Norske Teatret) og Fruen fra det indiske hav (Oslo Nye Teater). 1. januar i år ble han sjef for Rogaland Teater.
Lysdesigner Ellen Ruge for lysdesign til Rosmersholm av Henrik Ibsen, Nationaltheatret
Ellen Ruge er født i Oslo, men utdannet på Fotoskolan i Stockholm og Videoakademin i Göteborg, og nå bosatt i Sverige. Hun har vært aktiv som lysdesigner både i Stockholm og i utlandet siden midten av 1980-tallet. Her i Norge har hun flere ganger samarbeidet med Eirik Stubø, blant annet for Hedda Gabler, Neger og hunder i kamp, og Eg er vinden, men også med Ole Anders Tandberg (En vanlig dag i helvete og En midtsommernattsdrøm.
Scenograf Dordi Strøm og lysdesigner Gyril Høgberg for Så blir det stilt av Arne Lygre, Det Norske Teatret
Dordi Strøm er billedkunstner, og sier selv at hun «jobber med installasjon, tegning og scenografi, ofte i kollektive sammenhenger og med eksperimentelle rom- og tidsbaserte uttrykk», mens lysdesigner Gyril Høgberg blant annet har hatt ansvaret for lysdesignen til Få meg på for faen på Det Norske Teatret og på Alfa og Omega på Oslo Nye Teater.
««Invasjon» kretser om ett tema, jakten på Abulkasem. For plutselig dukker Abulkasem opp overalt i den hvite manns fantasier og skrekkvisjoner. Han finnes egentlig ikke, men blir symbolet for alt som er fremmed og farlig…. en teateropplevelse av de sjeldne».Klassekampen
« den spreke truppen drar i gang sin tolkning av Jonas Hassen Khemiris høyaktuelle harselas med språk og holdninger» Møre- og Romsdals Budstikke.
Din kommentar: