Ambisiøst blendverk
Av Abi Morgan Omsetjing: Brit Bildøen Regi: Torkil Sandsund Scenografi: Helge Hoff Monsen Viedeo: Raymond Stubberud Kostyme: Line Jeanette Antonsen Med Ingunn Beate Øyen, Ingrid Jørgensen Dragland, Nina Woxholtt, Heidi Gjermundsen Broch
Formmessig er «Blendverk» krevende. Men innholdet svarer ikke til ambisjonene.
«Splendour» som «Blendverk» heter på engelsk, hadde urpremiere under den eksperimentelle teaterfestivalen, Edinburgh Fringe. Det fikk meget gode kritikker og ble belønnet med flere høythengende priser.
Handlingen utspiller seg i et land som er herjet av borgerkrig. I Micheleines (Ingunn Beate Øyen) luksusleilighet vandrer fire kvinner rastløst rundt mens de drikker kruttsterke vodkadrinker. Den kjente krigsfotoreporteren Kathryn (Nina Woxholtt) er blitt fløyet inn i landet ens ærend for å ta et bilde av Micheleines mann, generalen, en av landets ledere som nå står overfor et avgjørende nederlag. Kleptomane Glima (Heidi Gjermundsen Broch) er tolk for fotografen, og Micheleine har bedt bestevenninnen Genevieve (Ingrid Jørgensen Dragland) komme og holde dem selskap mens de venter.
Stykket begynner med Genevieves entré, og denne åpningsscenen utspiller seg flere ganger i stadig mer hektiske varianter. For hver gang blir stemningen mer anspent, replikkene kjappere, tettere, mer intense. Mellom de to tilsynelatende så gode venninnene erstattes det intetsigende og overfladiske småpratet av skarpt avslørende, nesten hatske ordvekslinger, mens fotografen og tolken hver for seg driver en slags selvransakelse. I takt med at kvinnenes ytre dannelsesferniss slites bort, søples den elegante leiligheten ned. Utenfor rykker kamphandlingene stadig nærmere, og mens krigsreporteren vil ut og fotografere, er krigen for de tre andre blitt så dagligdags at de ikke engang reagerer.
Stort mer skjer det ikke i løpet av de 115 minuttene stykket varer, men Abi Morgan har valgt en eksperimentell fortellerform som krever en enorm konsentrasjon av tilskueren, samtidig som det er vanskelig å orientere seg i ordflommen. Hun blander dessuten personenes indre monologer med deres uttalte replikker, uten at skillet mellom det de tenker og det de sier alltid er like klart. Det er ikke lett å se hvor dramatikeren vil hen. Borgerkrigen i landet tyder på at Morgan har hatt Jugoslavia i tankene, og hun har kanskje villet skildre et samfunn der mennene fremdeles har all makt. Men kvinneverdenen slik hun ser den er ganske ensidig negativ: På den ene siden selvopptatte overklassekvinner som bare tenker på Pradavesker og matchende sko mens krigens grusomheter utspiller seg utenfor døren, på den andre siden en vestlig, frigjort men følelseskald, kjendisfotograf som avviser all medlidenhet med menneskelig lidelse, og på den tredje en slu og beregnende oppkomling som attpåtil er kleptoman – alle fire i bunn og grunn ganske uinteressante og lite representative eksponenter for moderne kvinner.
Din kommentar: