home

Full fart for frie forhold

Nordland Teater/Nationaltheatret, Malersalen

Av Dario Fo og Franca Rame Oversatt av Stein Elvestad Regi: Piotr Cholodzinski Scenografi: Stein Elvestad Med Anne Krigsvoll og Reidar Sørensen

I en grotesk og burlesk komedie driver Dario Fo og Franca overdådig gjøn med 1980-årenes idealer

I tradisjonen fra Shakespeare og Molière er Dario Fo et totalt teatermenneske. Det var dramatikeren Dario Fo som fikk Nobelprisen i 1997, men han er også regissør og skuespiller, og har grunnlagt og ledet flere teatergrupper. Hans burleske, ofte groteske teaterspråk bygger videre på den grovkornede middelalderfarsen og commedia dell’arte-tradisjonen, og hans anarkistiske politiske engasjement har gjort ham omstridt i hjemlandet. Internasjonalt er han mest kjent for sine overdådige politiske satirer som «Vi betaler ikke, vi betaler ikke« eller En anarkists tilfeldige død. Men spesielt i samarbeid med sin hustru, Franca Rame, har han også «tatt opp kvinnens kår i flere stykker», som det sto i pressemeldingen Nobelkomiteen sendte ut da han fikk prisen.
Som tittelen sier, er det ekteskapsinstitusjonen som står i fokus i «Ekteskap på vidt gap». Dario Fo og Franca Rame som giftet seg i 1954, har holdt sammen i 56 år. De har skrevet stykket i fellesskap, og sier selv at det på mange måter handler om deres forhold. Ekteparet vi møter har vært gift en stund. Mannen, som er i 50-årene, er panisk og manisk opptatt av sex, og ligger med alle kvinnene han får tak i. Men ikke med kona. I hysterisk desperasjon prøver hun stadig å ta livet av seg, og blir bare mer såret når han forsikrer henne om at hun er «den eneste kvinnen (han) ikke kan unnvære… det dyrebareste (han) eier i verden… (hans) sikre tilfluktssted … som en mor!» Han forsvarer sin oppførsel med at han som politisk radikal, i protest mot «de borgerlige konvensjoners hykleri og forkvaklet moralisme» vil leve i et ideelt, åpent ekteskap. Til slutt klarer han å overbevise henne om at det er den rette livsformen. De flytter fra hverandre, hun får seg jobb, men de fortsetter å omgås. Hennes problem er at hun ikke klarer å gå til sengs med menn hun ikke føler noe for. En dag forelsker hun seg. Det viser seg å være mer enn ektemannen kan tåle.
Stykket ble skrevet i 1983, og umiddelbart gir det ekteskapelige forholdet som skildres, inntrykk av å høre fortiden til. Iallfall i den formen det har fått. Men så lett er det ikke å bli kvitt gammelt tankegods. Til og med i vårt tilsynelatende så likestilte samfunn kan det absolutt tenkes at den psykologiske maktbalansen mellom mann og kvinne innerst inne fremdeles kan være noe skjev, slik at selve essensen i den groteske komedien til en viss grad kan oppleves som relevant. Stykket har sin styrke i de overdådige og vittige replikkene, som på en og samme tid er fullstendig absurde og høyst realistiske. I dag ler vi overlegent av den løsslupne satiren over tanker og ideer som var «politisk korrekte» i 1970- og 1980-årene, men vi bør ikke glemme at det ikke bare er mulig, men sannsynlig, at man i fremtiden vil more seg like hjertelig over dagens absolutte sannheter. Synd bare at det ikke finnes en like sylskarp ironiker til å avsløre dem. Helt i tråd med Dario Fos egne teatertradisjoner, har oversetter – og scenograf – Stein Elvestad både satt om teksten til norske forhold, og lagt inn en god del hentydninger til dagens norske samfunn. Til en viss grad funker det bra, men det understreker også på en litt uheldig måte at personene ikke hører helt hjemme i vår tid. Anne Krigsvoll spiller kvinnen, en sprelsk tolkning der et megetsigende kroppspråk til enhver tid gir ekstra dypde og mening til en energisk, presis og nyansert replikkavlevering. Reidar Sørensen overbeviser med kroppsspråk og mimikk, men selve replikkføringen virker til tider for slurvete og innadvendt – og det må nok regissør Piotr Cholodzinski ta hovedansvaret for.
Oppsetningen er et samarbeid mellom Nationaltheatret og Nordland Teater. Den spilles for utsolgte hus i Oslo til og med 12. mai, og drar deretter videre til Nordland der publikum kan se fram til en god gammeldags komedieopplevelse.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 10. mai
 

Publisert: 13.05.10 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Ekteskap på vidt gap

Ekteskap på vidt gap

Reidar Sørensen og Anne Krigsvoll

Foto Gisle Bjørneby

Ekteskap på vidt gap

Ekteskap på vidt gap

Reidar Sørensen og Anne Krigsvoll

Foto Gisle Bjørneby

Ekteskap på vidt gap

Ekteskap på vidt gap

Reidar Sørensen og Anne Krigsvoll

Foto Gisle Bjørneby