home

Dagens trender på Amfi

Nationaltheatret, Amfiscenen: "Bankerått"

Av Tine Wisbech og Petrea Søe Regi: Petrea Søe Scenografi: Filippa Berglund Med Eindride Eidsvold, Marika Enstad, Mattis Herman Nyquist, Kjersti Botn Sandal og Erlend Samnøen

«Bankerått» - en elegant, vittig og velspilt forestilling som fornyer samfunnssatiren.

På scenen fire skuespillere, to menn, to kvinner og en danser som spiller seg selv. Bak scenen fem kvinner. Sammen har de skapt en elegant, vittig, ytterst velspilt samfunnssatire som Torshovteatrets Komilab kan misunne moderhuset.

Danske Petrea Søe er utdannet skuespiller/performer og regissør, og for å si det med Berlingske Tidende, er hun «en af de førende unge instruktører inden for den nye teatermetode devising, hvor skuespillerne er med til at skabe stykket igennem research og improvisationer». Metoden er i slekt med gamle teaterformer som gateteater og commedia dell’arte, og er i den senere tid helst blitt benyttet av det ikke-institusjonelle teatret.

 Da Hanne Tømta inviterte regissør Petrea Søe og dramaturg Trine Wisbech til Nationaltheatret, var det derfor ikke meningen at de skulle sette opp et på forhånd avtalt stykke. De to hadde heller ingen ferdigskrevet tekst, skriver Hanne Tømta i programmet, bare en idé om å lage en forestilling som skulle «handle om å miste. Hva skjer med oss når fasaden sprekker og vi må revurdere hvem og hva vi er?»

 Sammen har hele ensemblet brukt intervjuer, workshops og egne erfaringer til å belyse problemstillingen, og skritt for skritt improvisert fram Bankerått.

 Temaet virker dystert, og det understrekes tilsynelatende av tittelen som jo betyr ruinert. Men da heter det bankerott, og Nationaltheatrets originale stavemåte antyder en humoristisk innfallsvinkel. Forestillingen er da også mer opptatt av å ta pulsen på tidsånden og latterliggjøre tidstypiske trender og tendenser, enn av å utdype de deprimerende konsekvensene av kriser og tapt kontroll over dagliglivet.

 Stykket har fire personer, forretningsmannen som lever og ånder for jobben (Eindride Eidsvold), redaksjonssjefen som påtar seg alle oppdrag (Kjersti Botn Sandal), begge arbeidsnarkomaner som tror at man må stresse for virkelig å være levende. Så er det kvinnen som drømmer om å gifte seg med samboeren og skape et hjem som ned til minste detalj oppfyller interiørmagasinenes krav, (Mariken Enstad), og mannen som uansett hva han gjør, ikke finner noen mening med livet (Mattis Herman Nyquist).

 De tre første som på hver sin måte er hysterisk opptatt av å lykkes, går på en smell til slutt: Arbeidsgiver førtidspensjonerer den ivrige forretningsmannen, redaksjonssjefen blir så stresset at hun bryter sammen, mens den hjemmefikserte kvinnen mister kjæresten som ikke orker maset hennes lenger.

 Danseren Erlend Samnøen innleder med å si at han bare spiller seg selv, og vil gjøre hva han kan for at forestillingen skal bli en suksess som kan fremme hans karriere! Han har naturligvis ansvaret for koreografien, som spiller en viktig rolle, alltid presis og treffende, og iblant også med fantastisk komikk – som i scenen der alle danser rundt etter å ha iført seg så mange lag t-skjorter, treningsbukser, gensere og boblejakker at de er blitt helt uformelige. De kommer for øvrig fort fram til at klærne er altfor simple for dem, men de er hjertegode nordmenn, og gir dem med glede bort til de fattige her i verden.

 I det ene treffsikre opptrinnet – eller like gjerne revynummeret - etter det andre, gjør Bankerått vittig og avslørende narr av tidens kretsing om blant annet sunt kosthold, trening, riktige merkeklær, stylet hjemmeinnredning, café-latte kultur og små kjæledyr. Kanskje det er den nye improvisasjonsteknikken? Skuespillerne har iallfall arbeidet fram en enkel og troverdig språktone som umerkelig, men desto mer effektivt framhever samfunnskritikken.

 De fire skuespillerne veksler lekent og uanstrengt mellom å være seg selv, sine rolleskikkelser og eksponenter for dagens trender. Deres ekspressive fysiske spillestil, presise samspill, ikke minst i de koreograferte sekvensene, og deres smittende gjøglerglede og lekne overskudd, gjør også Bankerått til en spesiell begivenhet i norsk institusjonsteater. Selve avslutningen der samtlige løper rundt så vel scene som salong med Mattis Herman Nyquist i full galopp, er en fantastisk finale. Her det bare å håpe at publikum kjenner sin besøkelsestid.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 14. mars


 

Publisert: 15.03.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Bankerått

Bankerått

Hele ensemblet

Foto Gisle Bjørneby

Bankerått

Bankerått

Marika Enstad drømmer om å bli verdens vakreste brud

Foto Gisle Bjørneby

Bankerått

Bankerått

Kjersti Botn Sandal, en overivrig redaktør som møter veggen

Foto Gisle Bjørneby