home

Ikke helt perfekt, men...

Det Norske Teatret, Hovudscenen: «Eg elskar deg, du er heilt perfekt, men...»

Manus og songtekstar: Joe DiPietro Musikk: Jimmy Roberts Omsetjar: Ola E. Bø Regissør/koreograf: Jostein Kirkeby-Garstad Scenografi/kostymedesign: Mia Runningen I rollene: Heidi Gjermundsen Broch, Jon Bleiklie Devik, Heidi Ruud Ellingsen og Teodor Jansen

Takket være de fire skuespillernes overbevisende framføring av tekst-, sang- og dansenumre er «Eg elskar deg... » blitt en sjarmerende og til tider vittig forestilling.

I Love You, You’re Perfect, Now Change som tittelen noe enklere lyder på engelsk, hadde off-Broadway premiere i 1996, og sto på plakaten i 12 år. Musikalkomedien er også blitt en internasjonal suksess, og her i Norge hadde den premiere i Haugesund i fjor vår, allerede den gangen i regi av Jostein Kirkeby-Garstad.
Som musikal har den en del til felles med Stephen Sondheims Company som Johan Osuldsen satte opp på Den Nationale Scene i fjor, ikke på teatrets hovedscene, men på Småscenen. Det intime formatet passer til denne typen musikalske kammerspill: Både Company og Eg elskar deg… krever dyktige sangere, men de bør også gis muligheten til å framheve tekstene, for de spiller en like viktig rolle som musikken. Her ligger forholdene dårlig til rette på Det Norskes Hovudscene, og det er ikke de medvirkendes feil at noen vittige poenger forsvinner underveis.
Eg elskar deg … har ingen intrige i ordets vanlige betydning, men følger forholdet mellom mann og kvinne frå ungdom til alderdom gjennom en rekke løsrevne sketsjer. I programmet gjør teatret sitt beste for å overbevise oss om at Eg elskar deg… tar opp helt allmenne problemstillinger, og det er naturligvis riktig at drømmen om den rette opptar de fleste. Slik forholdet mellom mann og kvinne skildres her, har drømmen ikke mange sjanser til å gå i oppfyllelse. Tonen angis allerede i den for så vidt vittige prologen der Eva, for å oppfylle Adams ønsker, til gjengjeld krever at han skal bli den perfekte amerikanske ektemann som «får seg arbeid, er heime i helgene, og resten av livet aldri skal sjå ei anna kvinne naken». Med andre ord tilhører kvinnen og mannen hver sin verden, og som Kipling sa om øst og vest, «never the twain shall meet», aldri skal de to møtes. Til og med under vielsesseremonien får de begge panikk ved tanken på hva de har gitt seg ut på, og prøver å rømme, men konvensjonene tvinger dem til å gi sitt ja.
Det er forøvrig et underlig gammelmodig kvinnesyn som kommer til uttrykk: Iallfall iblant har mannen her intellektuelle interesser, det er hun kjemisk fri for, og i den grad hun for eksempel er opptatt av sport, er det for å kapre en mann. Det er jo meningen med livet for kvinnen, den største ulykken er å være «stadig forlovar, aldri forlova», Ola E. Bøs fikse gjendiktning av det amerikanske «always a bridesmaid, never a bride». Selv om vi smiler gjenkjennende av de unge foreldrene som er totalt opphengt i junior, eller av den tøffe barskingen som mot sin vilje blir rørt til tårer av den sentimentale filmen hun har dratt ham med på, og selv om Ola E. Bø oppfinnsomt har gitt teksten morsomme norske referanser, er det ikke til å komme forbi at det er et svært amerikansk middelklassemiljø som stiger fram. Det kan tenkes at satiren treffer bedre i en kultur med et mer tradisjonelt syn på forholdet mann/kvinne. Lyspunktet her er at mann og kvinne iallfall kan møtes gjennom sex, særlig flere sjanser til meningsfylt samliv ser de ikke ut til å ha. Bortsett kanskje fra når de blir riktig gamle, og endelig har en fellesinteresse: sykdommer og aldersplager.
Med andre ord – budskapet i Eg elskar deg... er ikke særlig oppmuntrende, og starten blir noe langdryg og monoton med sine gjentatte skildringer av mislykte stevnemøter. Etter hvert blir det mer fart over sakene med til dels riktig vittige tekstsekvenser.
Heidi Broch Gjermundsen overbeviser like meget som sanger og som skuespiller, og det gjør også Heidi Ruud Ellingsen, mens både Jon Bleiklie Devik og Teodor Jansen tar en del velkjente mannstyper på kornet. Det er takket være de fire skuespillerne som elegant og med innlevelse skisserer den ene nye karakteren etter den andre i glimrende samspill, at Eg elskar deg… tross alt er en ganske sjarmerende og til tider vittig forestilling.

Dene anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 21. mars

 


 

Publisert: 22.03.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Eg elskar deg, men....

Eg elskar deg, men....

Fra venstre: Heidi Gjermundsen Broch, Teodor Jansen, Heidi Ruud Ellingsen og Jon Bleiklie Devik

Foto Mimsy Møller

Eg elskar deg, men...

Eg elskar deg, men...

Fra venstre Heidi Ruud Ellingsen, Teodor Jansen og Jon Bleiklie Devik

Foto Mimsy Møller

Eg elskar deg, men....

Eg elskar deg, men....

Heidi Gjermundsen Broch og Jon Bleiklie Devik

Foto Mimsy Møller