home

Politisk rockemusikal

Beaivvá Sámi Nasunálateáhter gjester Riksscenen med «Våre vidder III»

«Våre vidder III» Av Ailo Gaup og Knut Walle Regi og manusbearbeidelse: Nils Gaup Med blant andre Teddy Millmoor, Ingá-Máret Gaup-Juuso, Nils-Henrik Buljo og Cornelia Børnick

«Våre vidder III» - en engasjert rockemusikal med et viktig politisk budskap

Fram til 1. påskedag turnerer Beaivváš Sámi Našunálateáhter med rockemusikalen Våre vidder III, og i forrige uke gjestet de Riksscenen i Oslo. Beaivváš fyller 30 år i år, og i programmet forklarer Veli-Pekka Lethola at i 1981 «dannet en gjeng idealistiske unge mennesker en teatergruppe som de kalte Beaivváš».
Med utgangspunkt i Alta-konflikten ville gruppen lage en musikal. Våre vidder ble en suksess, og i 1983 turnerte en bearbeidet versjon over hele Norden. Slik startet Beaivváš Teáhter, og 30 år senere er ny versjon av musikalen, Våre vidder III, blitt teatrets jubileumsforestilling.
Nils Gaup hadde vært koreograf for den første oppsetningen. Denne gangen b le han bedt om å være regissør, «et tilbud han bare måtte si ja til», forklarer han i programmet. I samarbeid med Knut Walle som skrev den opprinnelige musikalen sammen med Ailo Gaup, har Nils Gaup modernisert og aktualisert handlingen. Den dreier seg fremdeles om konfliktene mellom samer og miljøaktivister på den ene siden, og statens interesser på den andre, men nå kjemper samene mot de mektige bedriftene som vil ha tilgang til viddas naturressurser, og dermed frata reindriften verdifulle beitearealer.
Forestillingens Aslak (Teddy Millmoor) mener at det vil være god butikk å selge beiteretten, selv om det innebærer at han må slakte reinsflokken sin, noe Ellen, kjæresten hans (Ingá-Máret Gaup-Juuso), hans gamle venn Mons (Nils-Henrik Buljo) og Solveig (Cornelia Børnick), en engasjert miljøforkjemper sørfra, reagerer sterkt på. Våre vidder er både fortellingen om hvordan Mons standhaftig motarbeider de som vil industrialisere vidda, og om hvordan Aslak ender med å skifte standpunkt, og slutte seg til den verdensomspennende kampen mot alle de som vil utplyndre jorda.

I disse fire sentrale rollene gjør skuespillerne en fin jobb, og samspillet er godt mellom dem og resten av ensemblet som stadig veksler mellom å være reineiere, politifolk, anleggsarbeidere og pubgjester. Sangnumrene får dyktig akkompagnement av de fire musikerne, og integreres fint i handlingen. Musikken spenner for øvrig vidt, og veksler med hell mellom mer moderne rock og roligere toner som bringer tankene hen på den mer tradisjonelle samiske folkemusikken. Sammen med Åge Gaups enkle scenografi skaper Øystein Heitmanns lyssetting et stemmingsfullt scenebilde, og det visuelle styrkes gjennom Linn Henriksens elegante variasjoner over samiske folkedrakter – for eksempel hos de to Stella Polaris-danserne.

Regissør Nils Gaup driver effektivt historien fram gjennom en rekke virkningsfulle scener, og tilfører musikalen uventet, men velkommen, politisk kraft når han i sluttscenens appellerende videoer både utvider og allmenngjør det politiske perspektivet, og budskapet. Programmet har trykt opp Klassekampens overskrift fra 25. juni 1981, «samisk drama med happy end». Forsåvidt har også årets utgave en lykkelig slutt: De unge kjærestene får hverandre. Men i selve sluttscenen føres de bort i et politihelikopter, og det er høyst uvisst om miljøaktivistene overhodet har en sjans til å vinne kampen mot de rike og mektige forretningsinteressene. Men det er et viktig politisk spørsmål, og det er kjempefint å se en reflektert musikal som ikke nøler med å engasjere seg politisk.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen tirsdag 29. mars
 

Publisert: 03.04.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Våre vidder III

Våre vidder III

Dansere fra Stellaris DansTeater

Foto: Beaivvá/CMP/Johan Mathis Gaup

Våre vidder III

Våre vidder III

Iŋgor Ántte Áilu Gaup, Teddy Millmoor

Foto: Beaivvá/CMP/Johan Mathis Gaup

Våre vidder III

Våre vidder III

Nils-Henrik Buljo

Foto: Beaivvá/CMP/Johan Mathis Gaup