home

Dødsdans på kjøkkenet

Oslo Nye, Centralteatret «Natta, mamma»

Av Marsha Norman Oversatt av Øystein Ulsberg Brager Regi: Jon Tombre Scenografi og kostymer: Katja E. Frederiksen Med Marit Østbye og Marika Enstad

Sterke skuespillertolkninger i utfordrende stykke om selvmord

En eldre kvinne sitter ved kjøkkenbordet og spiser kake mens hun ser på TV. En yngre kvinne kommer inn. De utveksler ikke ett ord, men den unge kvinnen roter innbitt gjennom et kjøkkenskap. Til slutt finner hun det hun leter etter: En pistol. Hun kunngjør rolig at hun skal «skyte seg selv. Om et par timer».
Det er utgangspunkt for Natta,mamma der vi følger mor og datter gjennom deres påfølgende samtale. Datteren forklarer hvorfor hun velger ikke å leve lenger, moren gjør hva hun kan for å få henne til å skifte mening. Litt etter litt tegnes bildet av en sosialt isolert, sårbar og svak familie: datteren lider av en hemmende epilepsi som hun antakelig har arvet etter faren, sønnen hennes er småkriminell, den dominerende moren har på sin unnfallende måte brukt datteren til sine egne formål, samtidig som hun aldri har villet ta opp personlige eller viktige problemer.
På en måte kommer de to hverandre nærmere i samtalens løp, men samtidig avslører samtalen den uoverkommelige avstanden mellom dem, og slik knyttes på en utfordrende måte selvmord sammen med forholdet mellom foreldre og barn. Stykket har enkelte psykologiske svakheter, det gis for eksempel ingen forklaring på hvorfor verken mor eller datter er særlig opptatt av datterens sønn, morens (eneste?) barnebarn. Men det viktige og interessante er at «Natta, mamma» uten snev av sentimentalitet, men med ubønnhørlig konsekvens, tar opp selvmordet, et allmennmenneskelig problem som dessverre angår mange.
Katja E. Fredriksen har skapt et nitid realistisk kjøkken, men ved å plassere det midt i det nakne scenerommet, og la skuespillerne selv flytte på utsikten fra kjøkkenvinduet, minner regissør Jon Tombre oss om at dette er teater. Samtidig understreker han den hverdagslige realismen ved å la skuespillerne koke kakao, lage kaffe, brette klær, vispe kakerøre, og vaske opp mens de snakker sammen. Det doble perspektivet fungerer bra.
Samspillet mellom Marit Østbye (Mor) og Marika Enstad (Datteren) er nyansert og sterkt. Marika Enstads Datter klarer å skjule sin hjertevarme, sin sorg og sin sårbarhet under en tøff og beinhard overflate, mens Marit Østbyes Mor hjelpeløst veksler mellom angst, forvirring og panikk: To gjennomførte og sterke skuespillertolkninger som gjør Natta, mamma til meningsfylt teater.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen fredag 9. september

Publisert: 11.09.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Oslo Nye, Centralteatret «Natta, mamma»

Oslo Nye, Centralteatret «Natta, mamma»

Marika Enstad og Marit Østbye

Foto Marit Anna Evanger

Natta mamma

Natta mamma

Marika Enstad og Marit Østbye

Foto Marit Anna Evanger

Natta mamma

Natta mamma

Marika Enstad og Marit Østbye

Foto Marit Anna Evanger