home

En strålende opplevelse

Rogaland Teater: "Desse auga" av Jon Fosse

Regi: Oskaras Korsunovas Musikk: Gintaras Sodeika Scenografi: Peter Lundquist Koreografi: Vesta-Rasa Grabstarite/Edita Stundyte Musikalsk leder: Per Christian Revholt Med Svein Harry Schöttker Hauge, Ragnhild Arnestad Mønnes, Glenn André Kaada, Gretelill Tangen og Even Stormoen

Jon Fosses tekst, Oskaras Korsunovas regi og Lundsnesets landskap gjør «Desse auga», Rogaland Teaters dristige satsing noensinne, til en strålende opplevelse

Lundsneset, Stavanger: Tanken på en Jon Fosse-tekst framført som friluftsspill virket i utgangspunktet underlig fremmed: Jeg var overbevist om at hans tette, intense univers, hans lavmælte besvergende replikker hører teaterhuset til. Men det mollstemte, overjordisk vakre scenebildet som fjord, fjellblåner og himmel danner på Lundesneset, er jo det samme landskapet der mange av Jon Fosses personer tilbringer sine liv, og fra det øyeblikket Gintaras Sodeikas dramatiske musikk tonte ut over scenen der en mørk skikkelse satt og stirret utover vannet, følte jeg at nærmere ville jeg aldri komme Jon Fosses mytiske verden.

«Desse auga» er egentlig ikke en dramatisk tekst i ordets vanlige forstand. Heller et scenedikt om livet og tiden, om menneskenes ubønnhørlige forgjengelighet, men også om deres dype tilhørighet til naturen, om kjærlighet og tosomhet, men også om angst, ensomhet og savn. Er det Skuggen (Svein Harry Schöttker Hauge) eller kanskje Første og Annen Røyst (Jørn Snorre Andersen og Magnhild Hadland) som kaller Den unge mannen (Glenn André Kaada) og Den unge kvinna (Ragnhild Arnestad Mønnes) tilbake fra fortiden til det underlige landet mellom drøm og virkelighet? De «er unge og sterke», sier hun «og vi er saman», sier han, «vi klarar det», sier hun og han er enig, «alt går godt». Brått blir hun likevel grepet av en voldsom angst, hun og han er ikke alene lenger, de er omringet av truende skikkelser, alle de som før har levd og bodd «… på denne jorda/ved denne stranda». Kysset hans jager gjenferdene, og sammen gir de seg i kast med livet. Men enkeltmenneskets tid på jorden er begrenset, og snart er de selv gamle. Nå er møtet mellom dem hverdagslig enkelt, gripende vakkert og smertefullt som livet selv. Et strålende øyeblikk av ren teatermagi.

Det er ikke første gangen Oskaras Korsunovas setter i scene Jon Fosse. I 2003 laget han en stilisert, inderlig og fullstendig unorsk tolkning av «Vinter», «Desse auga» bekrefter påstanden om at han «spiller … moderne dramatikk som om den var klassisk» og omvendt. Han hadde tatt seg store friheter med «Hamlet» som  ble vist i en foreløpig versjon på en festival i Thessaloniki i vår, og som snart skal ha europeisk premiere i Stavanger. Men Jon Fosses tekst tolker han med finstemt forståelse for alle lagene som skjuler seg i de sparsomme replikkene, og som han med treffsikker fantasi og oppfinnsomhet makter å gi scenisk liv gjennom presis instruksjon, dans og musikk, lys og skygge, ikke minst i samspill med det tause og storslåtte landskapet som er selve stykkets klangbunn.

 Visuelt er «Desse auga» er stor, ja en enestående opplevelse. Premierens regntunge og grå himmel understreket stykkets mollstemte visjon, og de mange sjatteringer av dunkelt blått, stålgrått og grønt fremhevet tekstens magiske vekselvirkning med landskapet. De sølvskimrende danserne på hvert sitt tårn ute i fjorden, den gylne båten, symbolet på menneskets ferd til Dødens rike, de viltre og farlige danserne som truende legemliggjør Den unge kvinnas angst, de fantasieggende leken med mangslungne speilbilder, alle disse dramaturgiske grepene utfyller teksten og gir den rikt scenisk liv.

«Desse auga» er et bestillingsverk, og er blitt til som en konsekvens av Jon Fosses møte med Lundsnesets overveldende landskap. Hans tekst, Oskaras Korsunovas’ regi, musikken til Gintaras Sodeika, scenografien til Petter Lundquist, Øyvind Wangensteens slående lysdesign og ikke minst, den fantastiske innsatsen til alle de medvirkende – skuespillere, dansere, sangere, musikere – gjør Rogaland Teaters dristigste satsing noensinne til en stor kunstnerisk seier for teatret. Slik kan altså også friluftsspill være – teater som i et nytt formspråk tar opp menneskelivets grunnleggende mysterium.

Publisert: 22.08.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Den unge mannen

Den unge mannen

Glenn André Kaada er Den unge mannen. I bakgrunnen Andreas Bjørneboe.

Foto Johannes W. Berg