home

Død og humor

Nationaltheatret, Torshovteatret: Komilab 4.3 «Kondolerer»

Av og med Else Kåss Furuseth Regi: Arvid Ones Produsent: Thomas Giertsen En samarbeidsproduksjon mellom Nationaltheatret og Feelgood

Med døden som bakteppe ender «Kondolerer» opp som en morsom hyllest til livet.

Det er snart ett år siden de tre skuespillerne Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise overtok det kunstneriske ansvaret for Torshovteatret der de gjennom sitt Komilab-prosjekt tok mål av seg til å «forske i komediesjangeren, og lage komedie med mening – ikke bare tant og fjas». Gruppens nest-siste produksjon «Eiketreet» mislyktes i å forene alvor og spøk. Men Else Kåss Furuseths Kondolerer er et strålende bevis på at «man kan le av noe som er så vondt at det nesten ikke går an å snakke om», slik Torshovgjengen formulerer det i programmet.


Else Kåss Furuseth er standupkomiker, og hun har også ledet flere moroprogrammer som «Show Show» i NRK P3 og TV2s «Torsdags kveld fra Nydalen». Med Kondolerer tar hun et kjempeskritt videre. Hun kommer inn på scenen, der står det en stol, bak henne henger et firkantet hvitt lerret, ellers ingenting. Hun forklarer at hun har noe hun har veldig lyst til å snakke om, selv om hun vet det er vanskelig. Litt selvironisk og litt selvbevisst sier hun at nå som hun er blitt «så kjent», har hun hatt valget mellom å snakke ut i »Se og Hør» eller på Torshov. Hun har valgt oss, og legger til at hun håper hun ikke kommer til å såre noen.
Dermed har hun satt tonen, og hun begynner sin fortelling om en lykkelig barndom. På lerretet bak henne dukker det opp bilder av mor og far og tre søsken, av det muntre gule huset på Jessheim, og av moren med fønet hår, rød silkekjole og rødlakkerte negler. Else Kåss Furuseth kaster seg ut i en lystig komisk dans til Bjørn Eidsvågs «Opp og gå», for sånn vekket moren barna den gangen.
Så skifter verden brått. Moren kommer på sykehus, hun får elektrosjokk og driver med ergoterapi, hun bryr seg ikke om utseende sitt lenger, og når hun endelig skrives ut, verken danser eller ler hun. Og en dag 11-årige Else kommer hjem fra skolen, er moren borte. Hun har dratt opp på hytta på Beitostølen og tatt livet av seg.
Atten år senere er det Elses storebror, den kjekke og tøffe Lars Kristian, som henger seg i stuen hjemme mens standup-artisten Else står på scenen på Latter. Men det er Else som finner ham.
De to tragiske selvmordene er utgangspunkt for en timelang forestilling der Else Kåss Furuseth presist og hårfint veksler mellom latter og alvor – som når den sårede tenåringen lager familieråd fordi faren finner en ny dame etter morens død, eller den voksne Else blir rasende fordi bibliotekaren krever 275 kroner i gebyr når hun leverer tilbake bøkene den døde broren hadde lånt. Briljant makter hun å forene gripende patos og løssluppen komikk, for eksempel når hun gjengir det første Sigvart Dagsland-showet hun holder i 5. klasse fordi moren jo hadde vært så glad i sangene til Sigvart Dagsland.
Kondolerer er en paradoksal forestilling: Med døden som bakteppe ender den med å være en hyllest til livet, og den tragiske familiehistorien blir faktisk til et bevis på nettopp de nære og tette familiebåndenes betydning for menneskets livsmot. Uten store ord, med små treffende bemerkninger får Else Kåss Furuseth fram den avgjørende rollen faren, søsteren og bestemoren har spilt i hennes liv, og hun sikkert også i deres.
Bemerkelsesverdig er det også at en så sterkt personlig, for ikke å si selvopptatt monolog likevel aldri blir privat eller sentimentalt pinlig. Det skyldes et siste paradoks: Kondolerer er i utgangspunktet først og fremst en virkelighetstro dokumentarisk fortelling, men fordi den framføres av en intelligent, intenst selvbevisst og behersket scenekunstner, blir den godt teater. Rett og slett.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 26. september
 

Publisert: 26.09.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Kondolerer

Kondolerer

Else Kåss Furuseth

Foto Gisle Bjørneby

Kondolerer

Kondolerer

Else Kåss Furuseth

Foto Gisle Bjørneby

Kondolerer

Kondolerer

Else Kåss Furuseth

Foto Gisle Bjørneby