home

Ikke helt vellykket samfunnssatire

Oslo Nye Teater: «Tro, håp og terningkast»

Tekst og musikk: Hanne T. Asheim Med Bentine Holm, Sidsel Ryen, Morten Røhrt og Trine Wenberg Svensen Piano: Hanne T. Asheim Treblås: Tom Berg,

Teatersjef Catrine Telle går nye veier og satser på cabaret.

Oslo Nye Teater totalfinansieres av Oslo kommune som ikke akkurat er raus med midler til scenekunst. Det er derfor prisverdig av teatersjef Catrine Telle å gå nye veier for å trekke publikum, slik hun nå gjør ved å inngå et samarbeid med musiker Hanne T. Asheim, anerkjent forfatter av revy- og cabarettekster for Chat Noir, Latter og NRK.


Med Tro, håp og terningkast som 21. september hadde urpremiere i Teaterkjeller’n, utvider Catrine Telle Oslo Nyes repertoar til også gjelde en sjanger som på sitt beste ikke bare byr på lett og publikumsvennlig underholdning, men også på skarp og treffende samfunnssatire. Det er det all grunn til å glede seg over.

Tro, håp og terningkast er nok mer opptatt av å more sitt publikum enn av å vekke til ettertanke, selv om enkelte av numrene med hell driver gjøn med moderne trender i dagliglivet. Riktig vellykket er det høyst aktuelle «Et kjapt evalueringsskjema», en vittig duett mellom Bentine Holm og Morten Røhrt. Satiren sitter også godt i «Aftenbønn i desember» der Trine Wenberg Svensen som er syv og et halvt år gammel, ber til Gud om å få spille Lucia i skoleforestillingen, siden hun er et halvt år for ung til å kunne være med i Melodie Grand Prix Junior.
Nesten alle visene har et kvinneperspektiv. «Du er vakker!» er en konvensjonell og politisk korrekt skjønnhetssalong-satire, «Jentekveld» en ganske banal utlevering av konkurranse mellom kvinner, og jeg skjønte ikke det vittige med mødrenes tale til et nygift par i «Den rosa sangen». Mer snert da i «Tabithas trøstesang» som også har en genuin feministisk vri. Den patosfylte og velmente «Utøya-sangen» som avsluttet forestillingen, opplevde jeg derimot som temmelig malplassert.
Jeg kunne nok ønsket at flere tekstinnslag hadde vekslet med visene, men tre av teatrets kvinnelige skuespiller avslører nye sider av sitt talent som kjappe, presise og morsomme revyartister, og Morten Røhrt er et funn i en rekke ulike mannstyper.
Jeg kjente ikke til Hanne T. Asheim tidligere, og til tross for at Tro, håp og terningkast ikke er helt overbevisende, ser jeg med spenning fram til hennes neste forestilling på teatret: Hun er en god og presis piano-akkompagnatør, og selv om både tekster og musikk denne gangen er vel tamme og forutsigbare, tyder mye på at hun har det som trengs for å lage en cabaret som virkelig sitter.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen onsdag 28. september
 

Publisert: 30.09.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Tro håp og terningkast

Tro håp og terningkast

Hele det dyktige ensemblet

Foto Lars Opstad

Tro håp og terningkast

Tro håp og terningkast

Morten Røhrt

Foto Lars Opstad

Tro håp og terningkast

Tro håp og terningkast

Trine Wenberg Svensen og Morten Røhrt

Foto Lars Opstad