home

Viktig, men ikke helt vellykket

Det Åpne Teater og Artistas Unidos: "Babelprosjektet" av Jesper Halle og Miguel Castro Caldas

Regi: Franzisca Aarflot Komponist og musiker: Morten Halle Dramaturg tekst/storyline: Ragnhild Mærli Design: Rita Lopes Alves Med Ricardo Batista, Pedro Carraca, Sérgio Conceicão, Idun Losnegård og Lenka Rozehnal

«Babelprosjektet» tar opp et viktig politisk tema, illegal arbeidsinnvandring i Europa, men blir dessverre for utydelig.

Det Åpne Teater har i flere år samarbeidet med det portugisiske kompaniet Artistas Unidos, og sammen med grupper fra Tyskland, Frankrike og Sveits deltar i år de to teatrene i nettverksprosjektet «Et åpent Europa?», der hvert enkelt land tar opp «the notion of a national and a European identity from the various perspectives of the native and the immigrant». Det norsk-portugisiske prosjektet er spesielt opptatt av å undersøke «real estate business and … the state of human rights amongst legal and illegal immigrant workers». To dramatikere, norske Jesper Halle og portugisiske Miguel Castro Caldas, er blidt bedt om sammen å skrive en teatertekst med dette spesielle europeiske perspektivet.

Babelprosjektet hadde premiere under en portugisisk festival og spilles nå i Oslo. Forestillingen skal senere til Marseille og så til Lisboa. Her spilles den ikke i Det Åpne Teaters lokaler, men i et verksted like ved der all innmat er fjernet, slik at det blir plass til et stillas på flere etasjer: En stilisert byggeplass blir symbolet for et moderne Babels tårn der fire arbeidere og en arbeidsleder snakker et gebrokkent engelsk, det språklige uttrykket for vår tids globalisering.

  Det starter med at en av bygningsarbeiderne nettopp er omkommet i en arbeidsulykke. Dermed er det en jobb ledig. Den ulovlige innvandreren som har stått bak publikum og tryglet om arbeid, griper sjansen, selv om han må gi fra seg passet til arbeidslederen. Men dette er hans eneste mulighet til å få papirene han er avhengig av, skal han ha i framtid i Norge. Han får jobben, og blir gitt navnet Skit. Det Skit ikke vet, det han og de tre andre illegale arbeiderne etter hvert oppdager, er at byggefirmaet overhodet ikke har tenkt å la noen av dem få lovlige arbeidsforhold. Det sørger den tøffe og brutale kvinnelige arbeidslederen for. Men etter at en av arbeiderne omkommer i et dramatisk uhell, gjør Skit opprør, og dreper henne. De tre overlevende tar tilbake passene sine: De er frie. Iallfall en stund.

   Franziska Aarflot har valgt en krevende, leken fysisk spillestil, der de fem skuespillerne med smidig eleganse utfører finstemt akrobatikk. De tre portugiserne er meget dyktige, men så har de antakelig bakgrunn fra Lisboas sirkusskole, en av dem kan til og med sjonglere. Men også norske Idun Losnegård utfører de mest halsbrekkende øvelser på stillasets øverste topp. En imponerende prestasjon.

  Det ekspressive, koreograferte spillet gjør «Babelprosjektet» til en fryd for øyet, og Morten Halles musikk, som han selv framfører på saksofon og som akkompagnerer hele forestillingen, gjør at den også er en fryd for øret. Dessverre virker selve teksten fragmentert og ganske spinkel. Nå må det i rettferdighetens navn sies at akustikken i det nedlagte verkstedet var svært mangelfull: Altfor mange av replikkene ble til utydelig mumling slik at en god del nyanser forsvant underveis. Det var selvsagt klart at de fire arbeiderne ble lurt opp i stry, underbetalt og grovt utnyttet. Det så ut til at jungelens lov førte til at de også utnyttet hverandre, det tydet iallfall enkelte scener på. Men selve den dramatiske progresjonen som jo må ha ligget i teksten, ble for uklar. Programmet sier ikke noe om hvordan Halle og Caldas har samarbeidet, men det delte ansvaret for teksten ser iallfall ikke ut til å ha hatt en vitaliserende effekt på Jesper Halles dramatikk.

Det Åpne Teater og Artistas Unidos skal ha ære for å ha gitt seg i kast med et så brennbart og viktig tema som illegal arbeidsinnvandring i Europa. Spennende tenkt er det også å la et politisk aktuelt problem få et fullstendig ikke-sosialrealistisk scenisk uttrykk. Dessverre er resultatet ikke helt overbevisende.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 23. august

Publisert: 25.08.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
babelprosjektet

babelprosjektet

Babelprosjektet

Babelprosjektet