home

Scenekunst på høyt nivå

Black Box Teater, Store Scene: «Kunsten å bli tam»

Regi: Kari Holtan Video/lysdesign: Boya Bøckman Dramaturg/produsent: Anne Holtan Scenografi: Carle Lange Tekst: De Utvalgte, Kari Onstad og Randi Rommetveit Skuespillere: Kari Onstad, Randi Rommetveit, Torbjørn Davidsen og Pelle Ask

«Kunsten å bli tam» er nyskapende scenekunst på høyt nivå.

For litt over ett år siden var videoprojeksjonene til Bøya Bøckman et bærende element i De utvalgtes Drømmen, og jeg konkluderte den gangen med at nettopp de gjorde oppsetningen «til en sjelden kunstnerisk opplevelse». Med Kunsten å bli tam går De Utvalgte videre i sin utforskning av samspillet mellom teksten og det visuelle.

Også denne gangen har gruppen valgt å la oss til en viss grad se scenen fra oven, men nytt er det at det ligger 3D-briller på alle setene. Denne tredimensjonaliteten gjør forestillingen til en ny, helt annerledes og fascinerende opplevelse. Betegnelsen «nyskapende» scenekunst er virkelig på sin plass.

I utgangspunktet er scenen tom, med en uoppredd seng til venstre. Midt på scenen står en kvinne (Kari Onstad) og støtter seg til et infusjonsstativ, men snart befinner hun seg på en bratt sti med trappetrinn som snor seg ned mot et vann, mens hun konstaterer at dette «er begynnelsen på slutten», det svimler for øynene hennes, hun føler først at hun faller, men til slutt at hun flyr og ser en ny jord. Så vandrer hun, fremdeles støttet til stativet sitt, bort til sengen. Hun legger seg til rette, og der blir hun liggende.

I programmet skriver De Utvalgte at oppsetningen «foregår i et ekspressivt billedunivers med frie assosiasjoner til det vakre og det grusomme, til lengselen etter det ville, og til behovet for å temme og temmes».

Jeg kan ikke se bort fra at min personlige tolkning skyldes et ønske om å forstå det jeg ser med fornuften, ikke bare gjennom fysisk opplevelse, men, slik jeg oppfatter Kunsten å bli tam, gir den oss en billedsterk skildring av hvordan kvinnen på dødsleiet gjenopplever sitt liv gjennom mytiske vekselspill mellom det ville og det tamme.

Hun minnes «tamme» siviliserte episoder som når Torbjørn Davidsen som streng mor bebreider sønnen sine dårlige karakterer mot et gyllent interiør der det brenner lystig i peisen, eller som når hun selv, nå en ung og uopplevd Rødhette (Randi Rommetveit), uttrykker sin livsglede musikalsk i en klassisk slottshage der naturen blir holdt i sjakk, før hun på en benk i samme hage lar seg omfavne av en beleven frier – i disse to opptrinnene seirer kulturen over naturen.

Men hun minnes også skjønnheten og gleden over livets urkrefter i scenene der den unge mannen (Pelle Ask) kler seg naken mellom høns og ender, og først tilfredsstiller seg selv, deretter drømmer om deilige kvinner før Han og Hun møtes, og som Adam og Eva lever ut sin lidenskap i en idyllisk og romantisk Edens hage.

Den blodige scenen der hennes ektemann (Torbjørn Davidsen) roter i tarmene til hjorten han har skutt og ender med å brøle som den mens gaupa snuser i bakgrunnen, gir derimot et heslig bilde av mannen som primitiv jeger, og forklarer Kvinnens redsel for de dype skoger.

Farlig og skummelt er det når den unge nakne kvinnen langsomt blir slukt av Slangen hun nettopp har kjærtegnet. Men Kunsten å bli tam har også sansen for det humoristiske, som når Pelle Ask driver et utrolig vittig skyggespill til tonene av «What a wonderful world», eller når den døende kvinnens aller siste ord er et ironisk à propos til dagens lavkarbodiett, og attpåtil utsies mens hennes unge «jeg» står på samme fjellsti som i åpningsscenen, denne gangen med et helt stjernetindrende univers som lokker henne bort fra denne verden og over i en annen.

Boya Bckmans rike, varierte og mangfoldige billedspråk åpner for uendelige mange ulike assosiasjoner, alt som skjer kan tolkes igjen og igjen og få nye og uventede betydninger, samtidig som det visuelle hele tiden utfyller og levendegjør en tekst som under sin tilsynelatende enkelhet, likevel ofte er gåtefull.

Dette er original scenekunst på høyt nivå.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen fredag 22. oktober

 

Publisert: 22.10.11 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Kunsten å bli tam

Kunsten å bli tam

Randi Rommetveit

Foto De Utvalgte

Kunsten å bli tam

Kunsten å bli tam

Torbjørn Gabrielsen og Pelle Ask. I sengen Kari Onstad

Foto De Utvalgte

Kunsten å bli tam

Kunsten å bli tam

Torbjørn Gabrielsen og hjorten

Foto De Utvalgte