home

Avslørende portrett

Stockholms Stadsteater, Nationaltheatret, Amfiscenen: "Hedda Gabler" av Henrik Ibsen

Manusbearbeidelse, regi og scenografi: Alexander Mørk-Eidem Kostymer: Maria Gyllenhoff Med Helena af Sandeberg, Andreas Kundler, Magnus Krepper, Frida Hallgren og Gerhard Hoberstorfer Gjestespill fra Stockholms Stadsteater

I Alexander Mørk-Eidems regi, er Hedda Gabler, ypperlig spilt av Helena af Sandeberg, en representant for dagens egosamfunn.

To oppsetninger av helt uvanlig kvalitet har åpnet årets Ibsenfestival. Selv om regigrepene er høyst forskjellige i  Eirik Stubøs «Rosmersholm»  og Alexander Mørk-Eidems «Hedda Gabler», et gjestespill fra Stadsteatern i Stockholm, har de to oppsetningene likevel en del til felles: Begge spilles uten pause, og i begge er Ibsens tekst bearbeidet, forkortet og forenklet, mens replikkene er «oversatt» til moderne dagligtale, og for en moderne tilskuer styrker det nyanser og dobbeltbunner i teksten.

   Alexander Mørk-Eidem har gjort stor suksess både i Stockholm og i København. Under den forrige Ibsenfestivalen hadde han ansvaret for en ujevn «Gengangere», og jeg var derfor spent på hans «Hedda Gabler», som hadde premiere i Stockholm i fjor vår.  Forestillingen fikk glimrende kritikker. De er velfortjente: «Hedda Gabler» er en gjennomført, moderne Ibsentro tolkning.

   Helena af Sandeberg gjør Hedda til en umoden, bortskjemt og selvopptatt ung kvinne av i dag. Hun har vært omsvermet og populær, men så har denne tilværelsen begynt å kjede henne. Med kald beregning har hun giftet seg med Jørgen Tesman. Slik vil hun bli hustruen til en framstående intellektuell, samtidig som hun regner med å ha et utfordrende, uforpliktende forhold til hans beste venn, advokat Brack.

 Men allerede dagen etter at hun kommer hjem fra en gørrkjedelig bryllupsreise, begynner framtidsutsiktene hennes å rakne: Jørgen Tesman er likevel ikke sikret en lysende karriere, de kan få det trangt økonomisk, og ekteskapet tegner til å bli like kjedelig som bryllupsreisen. Eilert Løvborg, som en gang var forelsket i Hedda og som hun også var svak for, men avviste fordi hun trodde at han aldri ville kunne bli til noe stort, har nemlig skrevet en bok som er blitt dagens samtaleemne, og det er store sjanser for at han skal få den attraktive stillingen som var tiltenkt Jørgen Tesman.

   Ikke nok med det: en annen kvinne, den kjedelige og skikkelige Thea Elvsted, har klart å få Eilert Løvborg på rett kjøl, og har attpåtil forlatt sin mann for å følge ham. Heldigvis kan Hedda kaste seg ut i en dristig flørt med advokat Brack. Her er hun på hjemmebane. Igjen blir hun trygg på sin kvinnelige makt, et øyeblikk tror hun at hun også kan gjenerobre Løvborg. Men Thea avbryter deres tête-à-tête, og da våkner Heddas latente destruktivitet. Forholdet mellom Thea og Løvborg skal ødelegges. Treffsikkert og ondskapsfullt lokker hun Løvborg ut på galeien. Hennes manipulatoriske evner får katastrofale konsekvenser, også for henne selv: Et døgn senere er hun en ensom, nevrotisk kvinne som selvopptatt og utagerende bruker selvmordet som sitt siste maktvåpen.

  Den dramatiske handlingen utspiller seg i et enkelt, nærmest nakent scenerom der sentrum er to lange moderne designsofaer i skinn som dreier langsomt rundt når en akt tar slutt. I venstre hjørne et avlastningsbord med general Gablers pistoler, en telefon og en platespiller som Hedda stadig slår på, i et desperat forsøk på å jage bort en stillhet hun ikke tåler, og som de andre like resolutt slår av.

  De tre mennene i Heddas liv er svært ulike, og overbevisende fremstilt: I Andreas Kundlers litt hengslete framtoning blir Tesman en typisk ung intellektuell. Han er erotisk betatt av sin vakre kone, men han synes ofte hun er temmelig håpløs, og gjør ingen forsøk på å forstå henne. Advokat Brack (Gerhard Hoberstorfer) er en sjarmerende kyniker som heller ikke tar Hedda alvorlig. Det magnetiske nærværet til Magnus Krepper (Eilert Løvborg) forklarer at kvinnene faller for ham, men han er bare er opptatt av seg selv. Fornyende og troverdig er Thea Elvsted i Frida Hallgrens skikkelse: Hun er ingen uselvisk og oppofrende klisjé, men en sterk og temperamentsfull kvinne som setter grenser, og verken lar seg tråkke på av Hedda eller av Løvborg.

   I denne originale, gjennomførte og tekst-tro tolkningen blir «Hedda Gabler» et aktuelt samtidsdrama: Sammen med fem fremragende skuespillere gjør Alexander Mørk-Eidem Ibsens stykke til et avslørende portrett av en moderne ung kvinne i dagens iscenesettende egosamfunn.

IdaLou Larsen

idalou@idalou.no

 

Publisert: 02.09.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Hedda Gabler

Hedda Gabler

Hedda (Helena af Sandeberg) og Tesman (Andreas Kundler)

Foto Lars Peter Roos

Hedda Gabler

Hedda Gabler

Hedda (Helena af Sandeberg) og advokat Brack (Gerhard Hoberstorfer)

Foto Lars Peter Roos

Hedda Gabler

Hedda Gabler

Hedda (Helena af Sandeberg) med Eilert Løvborg (Megnus Krepper)

Foto Lars Peter Roos

Hedda Gabler

Hedda Gabler

Thea Elvsted (Frida Hallgren) og Hedda (Helena af Sandeberg)

Foto Lars Peter Roos