home

Hedda i dag

Nordland Teater: «Hedda»

Av Henrik Ibsen
Regi Stein Winge
Scenografi/kostyme: Solfrid Kjetså
Dramaturgi/bearbeidelse: Bibbi Moslet
Med blant andre Ingvild Holthe Bygdnes, Kristian Winther, Linda Mathisen, Lars Melsæter Rydjord, Kari Onstad

Stein Winges «Hedda» er ujevn, men reddes av sin sterke, teatralsk fascinerende vitalitet

Jørgen Tesman (Kristian Winther) og tante Julle, (Kari Onstad) snakker sammen når Hedda (Ingvild Holthe Bygdnes) uventet kommer inn. Foran seg bærer hun et innrammet maleri av sin far generalen. Hun setter bildet fra seg, tante Julle virker lamslått, og det går et gisp gjennom salen: Hedda er splitter naken.
Teatermannen Stein Winge har lang erfaring i kunsten å overrumple publikum med uventede innfall, og hans Hedda som tirsdag hadde premiere på Bodø Kulturhus, viser at han ikke er blitt mer stillfarende med årene.
Slik det nærmest er normen med Ibsen-tekster de siste årene, utspiller fortellingen om den skakkjørte generaldatteren seg ikke lenger i 1890-årene, men i vår tid. Samtidsperspektivet fremheves av det elegante moderne interiøret der stue og kjøkken inngår i en åpen løsning, mens moteriktige poser fra Acne og Taxfree står på gulvet.
Ibsens originalreplikker er stort sett «oversatt» til moderne hverdagslig norsk, og skuespillerne har beholdt sine opprinnelige dialekter.
Den språklige moderniseringen fører til at mye av det som antydes hos Ibsen, her kommer klart til uttrykk, og det er positivt. En annen fordel er at den fjerner den distanse til personene som oppstår ved gammelmodig språkbruk, samtidig som selve den dramatiske rytmen blir kjappere, og gir rom for et mer ekspressivt fysisk spill.
Men helt gjennomført er ikke denne språklige bearbeidelsen, og iblant er inkonsekvensene påfallende som når Brack stadig omtales som «assessor» - kanskje fordi Ibsen ikke har gitt ham noe fornavn?
Publikums spontane begeistring på premieren skyldes nok mye at det oppleves som en gledelig overraskelse at en klassisk Ibsentekst kan angå oss i dag.
Samtidig er det problematisk å overføre et psykologisk drama fra 1890 direkte til vår tid. Tidsriktig språk og scenografi er vel og bra, men ikke nok til å skape en troverdig Hedda.

Hos Ibsen gifter Hedda seg med Jørgen fordi ekteskapet er hennes eneste mulighet ettersom hennes far ikke har etterlatt seg noen arv. I dag er dette så usannsynlig at det iallfall ville krevd en grundig forklaring – akkurat som det faktum at Eilerts manus anno 2012 ikke er skrevet på PC, men ført i pennen med hånd, og dermed bare finnes i ett eksemplar. Av naturlige grunner finnes ingen slik forklaring.
I programmet forklarer Winge at han har kombinert den definitive teksten med Hedda, Ibsens første utkast til stykket. Han har også selv gjort en del endringer: Før pause er assessor Brack (Andreas Kolstad) en nærmest komisk klønete figur før pause, for så å gjenopprette sin egentlige karakter i annen del, mens Lars Melsæter Rydjord fra første stund spiller så overspent og ungdommelig at skikkelsen blir ganske usannsynlig.
Fremdeles ifølge programmet har Winge også gitt Tesman «mer baller» slik at han ikke lenger er «en hjelpeløs tufs». «Ballene» består først og fremst i at Tesman er blitt oppfarende kolerisk og hissig, som når han regelrett banker opp Hedda fordi hun har brent Løvborgs manuskript. En høyst usannsynlig reaksjon.
Ingvild Holthe Bygdnes har den krevende rollen som Hedda Gabler, og hun kommer godt fra oppgaven. Hennes voldsomme utbrudd blir iblant litt for teatralt manierte, men det må nok instruktøren ta ansvaret for. Til gjengjeld gir hennes fysisk ekspressive spill overbevisende uttrykk for at hun er en søkende kvinne som går på tomgang, og plages av en frustrert og fortrengt seksualitet, som i scenen med Løvborgs manuskript. Hun får også fram, tydeligere og mer overbevisende enn jeg har sett tidligere, at Hedda, gjennom å ta livet av seg, oppfyller sitt eget krav om en død i skjønnhet.
Stein Winges Hedda er en til dels ujevn forestilling. Men den reddes i land av sin sterke, teatralsk fascinerende vitalitet.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 28. april

 

Publisert: 03.05.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Hedda

Hedda

Hedda Gabler (Ingvild Holthe Bygdnes)

Foto Ketil Born

Hedda

Hedda

Hedda (Ingvild Holthe Bygdnes) og Tesman (Kristian Winther)

Foto Ketil Born

Hedda

Hedda

Thea Elvsted (Linda Mathisen) og Eilert Løvborg (Lars Melsæter Rydjord)

Foto Ketil Born