home

Et skille i Norgeshistorien

Akershus Festning, Karpedammen: «Kongeblod»

Av Terje Nordby
Musikk: Henning Sommerro
Regi: Lasse Kolsrud
Scenografi/lysdesign: Torkel Skjærven
Kostymedesign: Trude Bergh og Marianne Forsberg
Orkesterleder: Ole Kristian Ruud
Med blant andre Nicolai Cleve Broch, Anna Bache-Wiig, Jan Grønli og mange flere

Det historiske spillet «Kongeblod» er noe så viktig som sterkt og overbevisende folketeater

De historiske begivenhetene som dramatiker Terje Nordby kaller «det eneste norske opprøret i danskeunionens tid», fikk en tragisk slutt den 18. august 1502. På dagen 510 senere hadde det historiske spillet Kongeblod som gjenforteller denne nesten glemte episoden av vår historie, premiere på Akershus Festning.
Som en følge av Kalmar-unionen var den danske kong Hans også konge av Norge og Sverige i 1490-årene, men både i Norge og i Sverige var det på den tiden sterk misnøye med Danmarks ledende rolle i unionen. I 1497 var Knut Alvsson, den gangen Norges største godseier, og etterkommer av kong Håkon den V, nettopp blitt utnevnt til høvedsmann på Akershus festning.
Etter at bøndene i Ullensaker og Nes hadde drept futen Lasse Skjold som hadde stått for «et skrekkregime av vold, voldtekt og tyveri» (Norsk biografisk leksikon), prøvde Knut Alvsson å komme til enighet med bøndene. Men han ble motarbeidet av sin gamle motstander, Henrik Krummedike, som nøt Kongens gunst, og fratatt høvedsmannsembetet.
Det førte til at han ble leder for norske opprøret mot Unionen. I 1502 hadde han vunnet kontroll over store deler av Østlandet, og mye tyder at ikke bare Sverige, men også Norge var på vei til å gjenvinne selvstendigheten. Men så gikk Knut Alvsson med på å møte Hans Krummedike til forhandlinger. Alvsson var garantert fritt leide, men ble myrdet under selve møtet. 18. august om kvelden ble liket hans båret inn på Akershus festning der det ble stilt til allmenn beskuelse i Knutstårnet.
Merkelig nok er denne viktige begivenheten, om ikke glemt, så iallfall lite påaktet. Desto gledeligere at Mari Hjelmtveit, leder av Stiftelsen Akershus Festning for kunst og kultur, har tatt initiativet til et storslagent friluftsspill om den avgjørende episoden i Norgeshistorien, og gitt Terje Nordby i oppdrag å gjenfortelle den for scenen.
 Et heldig valg: Med sin bakgrunn fra Tramteatret mestrer Terje Nordby kunsten å lage tankevekkende og uforutsigbar scenekunst der humor og alvor forenes til en helhet. I god brechtiansk tradisjon sørger han for en ironisk distanse som får fram uventede, aktuelle trekk ved den gamle historien, og det moderne hverdagsspråket understreker tekstens aktualitet. Han har også beholdt Tramteatret spesialitet: Å la vittige og tidløse musikkteater-innslag fungere som treffsikre kommentarer til handlingen. Henning Sommerro har skrevet musikken til Kongeblod, og beviser nok en gang at han kanskje er Norges mest spennende komponist i den lettere sjanger.
Nicolai Cleve Broch er en først tvilende, deretter viljesterk Knut Alvsson, Anna Bache-Wiig hans ambisiøse og bestemte kone, og Jan Grønli den sterke bonden og opprørslederen Engelbrekt Gunnarsson. Per Frisch overbeviser som den lumske, maktkåte og intrigante Krummedike, mens Ågot Sendstad, Lars Øyno, Niklas Gundersen og Lasse Lindtner spiller mindre roller, men er også allestedsnærværende som forestillingens kor. Den svenske gruppen Patrask og selveste stabsmusikkorpset til Forsvaret sørger for stemningsfulle og stedsriktige lydkulisser.
Visuelt er Kongeblod en opplevelse i særklasse, og sammen har instruktør Lasse Kolsrud og scenograf og lysdesigner Torkel Skjærven utnyttet de både storslåtte og naturskjønne omgivelsene ved Karpedammen maksimalt. På premieren øste regnet ned, spesielt etter pause så voldsomt at det nesten overdøvet skuespillerne. Men på sett og vis ble det kraftige uværet nesten en besk kommentar til Knut Alvssons tragiske skjebne, og det kom aldri i veien for opplevelsen. Kongeblod er noe så sjeldent som sterkt og overbevisende folketeater. Måtte det bli en årviss tradisjon!

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen tirsdag 21. august

 

Publisert: 21.08.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Kongeblod

Kongeblod

Nicola Cleve Broch i sentrum

Foto Leif Gabrielsen

Kongeblod

Kongeblod

Nicolai Cleve Broch og Anna Bache-Wiig

Foto Leif Gabrielsen