home

Ny og fascinerende «Peer Gynt»

Nationaltheatret, Teatret på Torshov «Peer Gynt»

Av Henrik Ibsen
Regi: Oskaras Korsunovas
Scenografi og kostymer: Vytautas Narbutas
Koreografi: Vesta Rasa Grabstaite
Med Øystein Røger, Håkon Ramstad, Erik Hivju, Kjersti Botn Sandal, Frøydis Armand, Hermann Sabado, Heidi Goldmann, Lasse Lindtner og Kjersti Elvik

En fantasifull, vellykket og Ibsentro tolkning av «Peer Gynt» som vil sette spor etter seg.

Oskaras Korsunovas har tidligere gjestet Nationaltheatret, og både hans tolkning av Jon Fosses «Vinter» på Torshov i 2002, og av Strindbergs «Til Damaskus» på Amfiscenen i 2007, var opplevelser jeg ikke kommer til å glemme. Hans versjon av Gorkijs «Nattherberget» på Hovedscenen i 2009, var derimot en skuffelse, og jeg var derfor meget spent på hvordan han kom til å tolke «Peer Gynt», ikke minst fordi forhåndsomtalene antydet at han hadde tatt seg temmelig store friheter med teksten, blant annet ved å ta utgangspunkt i selve stykkets slutt.

Etter lørdagens premiere er jeg ikke et øyeblikk i tvil: Oskaras Korsunovas’ «Peer Gynt» er en fulltreffer, en spennende tolkning som på 90 innholdsrike og scenisk lekne minutter gir uttrykk for en ny forståelse for, og enestående innlevelse i Ibsens tekst og tankeverden.

Fra gulv til tak er scenen på Torshov overdådig utstyrt. Sceneinngangen er blitt til en gedigen port voktet av gylne statuer og dekket av en flagrende renessansefreske. I likhet med de mannlige bipersonenes stiliserte og svært så teatralske kostymer, gir det visuelle scenebildet assosiasjoner til tiden da Narrenes skip ble et litterært begrep i Vesten, og båten som opptar det meste av scenen, og der Peer tilbringer sine dødstimer, har klare likhetstrekk med Boschs kjente bilde.

Scenen er tom, brått lyder et kraftig smell, og ensemblet stormer samlet inn på scenen og utfører en utleverende paradedans før vi brått befinner oss på dekket til skipet som bringer Peer Gynt tilbake til Norge, og som nå holder på å forlise. Elegant og med finurlig forståelse for nyansene i Ibsens tekst – en egenskap som forøvrig preger hele oppsetningen – utveksler Peer og Passasjeren sine replikker, før Peer brutalt kvitter seg med Kokken mens stormen raser.

Ibsens kjente «man dør ej midt i femte akt» får her en ny og overbevisende mening: Det er Peer Gynts siste seilas, hans dødstime vi nå skal følge. Denne Peer går ikke i land i Norge, vender ikke tilbake til ungdommens dalfører, men oppsummerer sitt liv mens det ebber ut.

Med intellektuelt overskudd og imponerende innsikt i «Peer Gynt»s eksistensielle perspektiv, fletter Korsunovas sammen betydningsfulle episoder fra hele stykket sammen med de avgjørende scenene fra 5. akt. Slik skaper han et uvanlig tydelig og overbevisende bilde av en brautende, selvsikker og totalt selvopptatt mann. Møtet med mytiske skikkelser som Dovregubben, Den magre, Knappestøperen og Bøygen blir her overbevisende uttrykk for den døende Peers forsøk på å forstå seg selv.

I en finstemt psykologisk progresjon ender han med å finne fram til de to kvinnene som har preget hans liv: Det første møtet med Solveig på Hægstad gård, og Mor Åses død. Og i selve dødsøyeblikket ser han for seg at Mor Åse og Solveig nærmest smelter sammen til ett livets opphav han vender tilbake til, og det forklarer hans siste ord: «Min moder; min hustru; uskyldig kvinne! – O, gjem meg, gjem meg der inne!»

Forestillingen har ingen dødpunkter, og veksler med stort hell mellom alvor og moro. Sjelden har Ibsens tekst forekommet meg både så klar og så personlig utfordrende. Et lekent og lystig ensemble understreker middelaldertradisjonen som preger det rituelt karnevalistiske i oppsetningen, mens Øystein Røgers Peer, Frøydis Armands Mor Åse, og til dels Kjersti Botn Sandals Solveig er realistiske mennesker, i skarp kontrast til de øvrige. Øystein Røger er en av våre mest allsidige og spennende skuespillere, og det beviser han for fullt i denne fantasifulle, Ibsentro og svært vellykte «Peer Gynt», en tolkning som kommer til å sette spor etter seg.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 27. august

 

 

 

Publisert: 28.08.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (3):

IdaLou Larsen, redaktør02.09.12 11:42
Til Heidi Bjørnerem: Gleder meg at oppsetningen har begeistret flere enn meg! Til Heidi Goldmann: Du har helt rett. Skulle ha nevnt alle skuespillerne på hjemmesiden. I klassekampen er plassen problemet, og da faller det lettere å sløyfe noen navn enn å kutte i vurderingen.
heidi bjørnerem31.08.12 14:02
Peer Gynt på Torshov-teatret var ei stor oppleving. Frøydis Armand som mor Åse var fantastisk. Dette var nyskapande, moderne og veldig fysisk teater etter min smak!
Heidi Goldmann29.08.12 08:35
Med Øystein Røger, Håkon Ramstad, Erik Hivju, Kjersti Botn Sandal, Frøydis Armand, Hermann Sabado, Heidi Goldmann, Lasse Lindtner og Kjersti Elvik.
Peer Gynt

Peer Gynt

Oskaras Korsunovas' Peer Gynt er noe så unorsk som en forestilling som bygger på vår europeiske kulturarv, symbolisert ved Hieronymus Boschs maleri, Narrenes skip, som nå henger i Louvre i Paris.  

Peer Gynt

Peer Gynt

Foto L-P Lorentz

Peer Gynt

Peer Gynt

Foto L-P Lorentz