home

Intenst kammerspill

Riksteatret: «Fruen fra havet»

Regi og bearbeidelse: Anne-Karen Hytten
Scenografi og kostymedesign: Milja Salovaara
Med bl.a. Marianne Nielsen, Lasse Kolsrud, Morten Espeland, Ingvild Holthe Bygdnes, Ine Marie Wilmann med flere

En både innovativ og teksttro Ibsentolkning gjør Fruen fra havet til et intenst og tankevekkende kammerspill

 Anne-Karen Hytten er en meget interessant Ibsenregissør. For noen år siden fikk hun Heddaprisen for sin Vildanden på Trøndelag Teater, og i 2009 sto hun for en Dukkehjem­-tolkning som, slik jeg skrev den gangen, «etter pause var den sterkeste og mest medrivende jeg har opplevd».

Med Fruen fra havet på Riksteatret bekrefter hun at hun er noe så sjeldent som en på samme tid innovativ og teksttro Ibsentolker. I motsetning til moderne dekonstruksjonister er  Anne-Karen Hytten ikke interessert i å pålegge Ibsens dramatikk sine personlige innfall: Hennes styrke er at hun med intuisjon og innlevelse går i dybden på teksten hun skal sette opp.

Det imponerende med hennes tolkning av Fruen fra havet er at hun nettopp gjennom en skarp nærlesning av teksten, klarer å aktualisere den ekteskapelige konflikten mellom dr. Wangel og hans hustru, Ellida. Han giftet seg med henne både fordi han følte en uimotståelig dragning mot hennes gåtefulle personlighet, og fordi han som enkemann trengte en mor til sine to barn. Hun takket ja til å bli hans kone både fordi hun var helt alene i verden og trengte en forsørger, og fordi hun ikke trodde at hennes ungdoms kjærlighet noensinne ville komme tilbake igjen.

Men en dag vender Han, her kalt Den Fremmede, tilbake. Ønsker Ellida virkelig å forlate sitt fornuftsekteskap? Er Wangel i stand til å anerkjenne at hun må få stå fritt til å finne ut av hva hun selv vil? Det er det Fruen fra havet handler om, samtidig som en framsynt Ibsen på nærmest freudiansk vis analyserer fornuftens dragning mot det ubevisste. Som en slags parallell opplever dr. Wangels eldste datter Bolette det samme dilemmaet som Ellida en gang gjorde, og med åpne øyne velger Bolette fornuftens vei.

Scenebildet er helt annerledes enn det vi vanligvis assosierer med Ibsen-oppsetninger: Ned fra snoreloftet henger et hvitt draperi i lett og flagrende stoff. Det dekker også plattingen som opptar det meste av scenen. Dette drømmeaktige scenebildet er på den ene siden i tråd med at hele handlingen i Fruen fra havet foregår utendørs: Fire av de fem aktene er lagt til dr. Wangels hage, mens alle stykkets personer i annen akt tar seg en tur til Utsikten, «en krattbevokst høyde» i den lille fjordbyen på nordvestlandet. På den andre siden understreker scenografien at stykket, i Anne-Karen Hyttens regi, er blitt et lavmælt kammerspill med sterke mytiske og symbolske undertoner.

Med innlevelse og intuisjon har Anne-Karen Hytten også »oversatt» Ibsens tekst til et tidløst samtidsnorsk. Resultatet er troverdig og overbevisende. Finstemt og med psykologisk innsikt korter hun ned replikkene her og der, føyer utsagn sammen, og dermed forenkler og avklarer hun Ibsens personer.

Et glimrende ensemble bidrar til at Fruen fra havet er en sterk teateropplevelse: Intenst, men lavmælt veksler Marianne Nielsens Ellida, en komplisert kvinne på søken etter seg selv, stadig mellom skiftende sinnsstemninger. Lasse Kolsrud gir overbevisende uttrykk for dr. Wangels irrasjonelle erotiske dragning mot Ellida, samtidig som han viser hvordan han, i motsetning til Noras Helmer, er i stand til å ta en kvinne på alvor. Ingvild Holthe Bygdnes, i vår en interessant Hedda Gabler på Nordland Teater, er den fornuftige Bolette, mens Ine Marie Wilmann er en farlig frekk og selvopptatt tenåring som varsler den Hilde Wangel som snart skal oppsøke Byggmester Solness, Morten Espeland som Arnholm og Audun Sandem som Lyngstrand – her for det meste kalt Hans, et fornavn regissøren har gitt ham - skaper også treffsikre personer mens Ingolf Karinen som Ballested er stykkets eneste tvers igjennom komiske figur.

I det hele tatt: En tankevekkende og intens Fruen fra havet

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 15. september, En beklagelig trykkfeil, Lyngstad i stedet for Lyngstrand, er her rettet opp, takket være Trond Bjerkholt som ikke bare gjorde oppmerksom på denne trykkfeilen, men også viste til at jeg tar feil når jeg her skriver at det er regissøren som har gitt Lyngstad fornavnet Hans. Hos Ibsen kan vi nemlig lese at Hilde Wangel i begynnelsen av annen akt, når alle går tur opp til Utsikten, utbryter: «Nu har Hans fåt kravlet sig op. Hans - Synes du ikke en kan se udenpå ham, at han heder Hans?», En stor takk til Trond Bjerkholt.

Publisert: 17.09.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Riksteatret: «Fruen fra havet»

Riksteatret: «Fruen fra havet»

Ellisa (Marianne Nielsen) og Wangel (Lasse Kolsrud)

Foto: Erik Berg

Fruen fra havet

Fruen fra havet

Ellida (Marianne Nielsen) og Den fremmede (Are J. Rødsand)

Foto Erik Berg