home

Koselig høstkrim

Oslo Nye, Centralteatret: «De dødes tjern»

Av Bernhard Borge
Dramatisert av Pernille Skaansar
Regi: Catrine Telle/Pernille Skaansar
Scenografi/kostymer: Bård Lie Thorbjørnsen
Med blant andre Emil Johnsen, Ole G. Furuseth, Henriette Faye-Schjøll og Ester Marie Grenersen

«De dødes tjern» -  morsom og upretensiøs teaterunderholdning i høyt tempo

Premierekollisjoner gjorde at jeg ikke fikk sett De dødes tjern på premieren, slik vi anmeldere ellers gjør, men først flere dager senere. Et feststemt og forventningsfylt premierepublikum skaper en spesiell stemning i salen, og det var derfor interessant å oppleve en forestilling sammen med «vanlige» tilskuere. Det var femte gangen teatret spilte De dødes tjern, det var full sal, stor aldersspredning blant publikum, og alle moret seg fortreffelig. Ingen tvil om at krimsjangeren er populær, også når den dukker opp på teaterscenen!

André Bjerke skrev De dødes tjern under aliaset Bernhard Borge, som også er bokens jeg-forteller. Den kjente kriminalroman ble filmet i 1958, og det ganske kompliserte handlingsforløpet lar seg nok lettere gjengi på filmlerretet enn på scenen.
Programmet opplyser om at Pernille Skaansar har samarbeidet nært med den innovative tyske regissøren Sebastian Hartmann, hun har blant annet vært ansatt som regiassistent på hans teater i Leipzig. De dødes tjern ser ut til å være hennes første dramatisering, og det kan forklare at den er noe ujevn.
Pernille Skaansar har valgt å komprimere handlingen sterkt. Mens det hos Bjerke går tre uker fra Bernhard Borge holder middagsselskapet som starter det hele, til vennene drar opp til Østerdalen, skjer det her samme natt, hvilket understrekes ved at de fremdeles har selskapsklærne på når de kommer til hytta.
Ved å la fortellingen utvikle seg i rekordfart, skaper Skaansar et litt oppjaget tempo som på den ene siden får fram den tette uhyggestemningen som er bokens styrke, men på den andre siden fører det til at det iblant blir litt vanskelig å følge med, samtidig som svakhetene i i Bjerkes roman blir tydelige, for eksempel at han ikke er noen overbevisende menneskeskildrer.
Verken Bartek Kaminski (Gabriel Mørk) eller Thomas Myhren Pettersens (Harald Gran) kan noe for at det er er vanskelig å holde de to mennene fra hverandre, og når Pernille Skaansar på en litt rar måte lar Liljan (Ester Marie Grenersen) forsvinne ut av historien, viser hun iallfall mer forståelse for personen enn forfatteren selv gjør det. Så er da også romanens to kvinneskikkelser, Sonja og Liljan, skildret utfra et særdeles konvensjonelt maskulint perspektiv.
Men det er ikke så viktig. Det som teller her, er at De dødes tjern er velspilt underholdningsteater, med Emil Johnsen og Ole G. Furuseth i det to viktigste rollene: Emil Johnsen som fortelleren Bernhard Borge, en vittig og selvironisk ung mann fra beste vestkant, og Ole G. Furuseth som den skråsikre detektiven og psykoanalytikeren Kai Bugge.

Bård Lie Thorbjørnsens fantasieggende scenografi skaper en riktig koselig uhyggestemning, og imponerer med sine raske og effektive skiftninger. Når Pernille Skaansar, slik hun heldigvis ofte gjør, siterer direkte fra Bjerkes tekst, får replikkene en elegant selvironisk distanse som gir en ekstra dimensjon til den spennende kriminalhistorien. Kort sagt - upretensiøst, morsomt underholdningsteater i høyt tempo: hele forestillingen varer ikke lenger enn en time og ti minutter, så kvelden er fremdeles ung når man forlater teatret!

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 22. september

Publisert: 24.09.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
De dødes tjern

De dødes tjern

Gabriel Mørk (Bartek Kaminski), Sonja (Henriette Faye-Schjøll), Bernhard Borge (Emil Johnsen) og Liljan (Ester Marie Grenersen).

Foto L-P Lorentz

De dødes tjern

De dødes tjern

Bernhard Borge (Emil Johnsen) og Sonja (Henriette Faye-Schjøll)

Foto L-P Lorentz

De dødes tjern

De dødes tjern

Liljan (Ester Marie Grenersen)

Foto L-P Lorentz