home

Krim-underholdning

Oslo Nye Teater, Centralteatret: «Blind hevn»

Av Eric Chappell
Regi og oversettelse: Svein Sturla Hungnes
Scenografi: Ola Bråten
Med Kåre Conradi, Birgitte Victoria Svendsen, Dennis Storhøi og Bartek Kaminski

Velspilt, underholdende og til tider vittig krim på Centralteatret, Oslo eget krimteater

På Oslo Nyes hjemmeside kan vi lese at Centralteatret er «Oslos eget krimteater», og beskrivelsen stemmer for høsten 2012: Sesongen åpnet med «De dødes tjern» og  avsluttes med en, ifølge teatret, «psykologisk thriller av beste merke ». Litt av en utfordring for ett teater å ta opp konkurransen med TV–kanalene som for tiden vrimler av krimserier, men hvem vet? Kanskje krim nettopp er det folk vil ha, uansett medium.
Britiske Eric Chappell, født i 1933, best kjent som mannen bak flere svært populære sitcom’er, debuterte i 2006 som thriller–dramatiker med «Blind hevn»,  fortellingen om en berømt billedkunstner som drømmer om å ta hevn over mannen som myrdet hans første hustru.
I en ganske langdryg første akt stiller Chappell spørsmål ved våre humane samfunns rettspraksis hvor forbrytere først og fremst skal rehabiliteres, «få en romsligere celle, et større trimrom og et keramikkurs», og dermed koster samfunnet like mye som de dyreste studenter. Etter pause skyter handlingen slik fart at det går over stokk og stein, men til slutt faller brikkene stort sett på plass, selv om sannsynlighet ikke er er stykkets varemerke.

Kanskje nettopp for å dekke over stykkets logiske svakheter, har regissør Svein Sturla Hungnes valgt en utadvendt spillestil med hyppige og voldsomme temperamentsutbrudd. De fire skuespillerne gjør en glimrende innsats, de skaper markerte og tydelige karakterer, og samspillet deres imponerer.

Så kan man naturligvis diskutere om teatersjefens repertoarvalg er vel kommersielt for et offentlig støttet teater. Men Oslo Nyes eier, Oslo kommune, forlanger økte egeninntekter, og i disse førjulstider kan en velspilt, underholdende og til tider vittig thriller nettopp trekke publikum. Og hvorfor skal vi stille strengere krav til et økonomisk presset kommunalt teater enn til en statsfinansiert rikskanal?
Har dessuten ikke en av scenekunstens grunnleggende oppgaver siden starten for over 2000 år siden også vært å more og underholde?

Under tittelen "Ulogisk på krim-teatret" sto denne anmeldelsen i Klassekampen lørdag17. november

Publisert: 18.11.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Blind hevn

Blind hevn

Kåre Conradi, Bartek Kaminski og Dennis Storhøi

Foto L-P Lorentz