home

Praktfullt eventyr

Det Norske Teatret, Hovudscenen: «Fossegrimen»

Av Sigurd Eldegard
Musikk: Magnus Stinnerbom
I samarbeid med Frikar Dansekompani
Regi: Leif Stinnerbom
Koreografi: Hallgrim Hansegård
Scenografi: Kari Gravklev
Kostymedesign: Inger Hallström Stinnerbom
I rollene blant andre: Igor Necemer, Paul Ottar Haga, Heidi Ruud Ellingsen, Heidi Gjermundsen Broch

I Leif Stinnerboms tolkning er eventyrets innhold underordnet teaterleken.

Som ett ledd i sin hundreårsfeiring setter Det Norske Teatret opp et over hundre år gammelt «trollspill», Sigurd Eldegards »Fossegrimen». Urpremieren fant sted i 1905 på Nationaltheatret som for første gang brukte «landsmål» som scenespråk, og i mellomkrigstiden ble det satt opp to ganger på Det Norske Teatret. Men så er det gått over i teaterhistorien, til det nå dukker opp igjen i en moderne tolkning med spenstig, nærmest akrobatisk dans og fartsfylt og stemningsrik musikk som hovedelementer.
Det Norske Teatret har gitt svenske Leif Stinnerbom, teatersjef på Västanå Teater i Sunne, oppdraget med å blåse liv i den gamle nasjonalromantiske fortellingen. Så er da også Leif Stinnerbom en særpreget scenekunstner som på sitt beste får moderne folkemusikktoner, skuespillernes ekspressive kroppsspråk, og en presis replikkføring til å smelte sammen til totalt teater.
Visuelt er «Fossegrimen» et praktfullt eventyr. Åpningen angir tonen: fossekaller, huldrer og haugfolk danser og svever rundt Fossegrimen (Paul Ottar Haga) som hersker over sin trollverden fra et slags netting–klatreverk på høyre side av scenen, mens Torgeir (Igor Necemer) står i front og spiller på en imaginær fele.
Magnus Stinnerbom har komponert den feiende flotte musikken, og den oppfinnsomme og presise koreografien er signert Hallgrim Hansegård, som i 2006 stiftet dansegruppen Frikar, og er kjent for å forene lokale tradisjoner med et moderne uttrykk. Fire dansere fra Frikar medvirker i forestillingen, og Det Norskes egne skuespillere gjør også en imponerende, og for dem ganske uvanlig, innsats som spreke folkedansere.
Ingrid Hallström Stinnerbom har ansvaret for kostymer som skifter mellom å være gråsvarte på vanlig dødelige, og lysende hvite og blå som kjennetegn på trollfolket. Og typisk nok har alle trollkostymer under de hverdagslige klærne – et tegn på menneskenaturens dobbelthet?
Visuelt og auditivt er «Fossegrimen» et besnærende eventyr. Men selve eventyrets innhold blir underordnet teaterleken.
Som modell for stykkets hovedperson brukte Sigurd Eldegard Myllarguten, den store folkemusikeren fra Telemark som Ole Bull ble kjent med i Bergen, og som han siden inviterte til å spille i Christiania. Ryktene den gangen ville ha det til at Myllarguten hadde lært å spille fele av selveste Fossegrimen.
I stykket er det Fossegrimen som har lært småkårsgutten Torgeir felespill, og etter å ha hørt ham spille foreslår Meisterspelemannen som er gjest i bygda, at han skal bli med utenlands og utdanne seg videre. Torgeir velger kjærligheten og takker nei.
Selve glansnumret hans er en slått som Fossegrimen har lært ham. Akkurat som Fanitullen har den en slik trollmakt at den kan drive folk til vanvidd. Det skjer under et bryllup: musikken samen med store mengder sprit fører til at brudgommen dør av et knivstikk. Ingen tvil om at også telemarkingens «knivblad sad løst i hans slir».
Det er ikke så underlig at «Fossegrimen» ikke er blitt satt opp på over 80 år. Oppsetningen overbeviser ikke om at Sigurd Eldegard var en særlig god dramatiker, og hans bruk av nasjonalromantikkens eventyrmotiv virker i dag både gammeldags og melodramatisk.
Det er kanskje derfor Leif Stinnerbom har nedprioritert teksten og replikkene til fordel for dansen og musikken. Et forståelig valg, men uansett hvor svakt «Fossegrimen» er som dramatikk, illustrerer det en viktig periode i vår norske kulturhistorie.  Dessverre fratar oppsetningen stykket denne historisk interessante dimensjonen.
Men er man villig til å se bort fra oppsetningens underordnete innhold, gjør gode skuespillere, glimrende dansere og et forrykende tempo «Fossegrimen» til en sjarmerende og imponerende opplevelse.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 11. mars

Publisert: 12.03.13 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Fossegrimen

Fossegrimen

Ensemblet

Foto Erik Aavatsmark

Fossegrimen

Fossegrimen

Paul Ottar Haga som Fossegrimen

Foto Erik Aavatsmark

Fossegrimen

Fossegrimen

Igor Necemer som Torgeir og Heidi Ruud Ellingsen som Aud

Foto Erik Aavatsmark