home

Stemningsfull lyrikkaften

Riksteatret: "Kom ikkje med heile sanningi"

Eit portrett av Olav J. Hauge. Sett saman av Ola E. Bø Scenisk konsept og regi: Ola B. Johannessen Scenografi og kostymekonsulent: Helge Hoff Monsen Musikk: Ragnar Bjerkreim og Per Indrehus Med Stein Grønli, Eir Inderhaug Musiker: Ket Iren Lødemel

Riksteatret har ikke prøvd å skape teater av Hauges lyrikk, og de som Olaf H. Hauge allerede har bergtatt med sine dikt, vil nok ha størst glede av forestillingen

Nationaltheatret avsluttet vårsesongen med sceneportrettet av en lyriker, Hans Børli med kvinnehånd. Nå åpner Riksteatret sesongen med en hyllest til Olav H. Hauge. Diktene til Hauge sto også helt sentralt i Ragnar Hovlands første skuespill på snart 20 år, Kanskje aller helst der, som ble spilt i Bergen tidligere i høst. Det ser med andre ord ut til å være en slags blomstringstid for diktopplesninger fra scenen.

Riksteatret har overhodet ikke prøvd å skape teater av Hauges lyrikk: Kom ikkje med heile sanningi er rett og slett et stillfarende og sympatisk portrett av kunstneren, tolket med innlevelse, varme og humor av Stein Grønli. Eir Inderhaug er utdannet operasanger, men hun har også teatererfaring, og har tolket både Solveig i Peer Gynt på Gålå, og Gudrun i Spelet om Heilag-Olav. Her er hun først den mer abstrakte Kvinnen i lyrikerens univers, kanskje også inspirasjonen, eller dikterens muse, før hun i siste del blir en mer realistisk skikkelse, Bodil  Cappelen, Kvinnen Olav H. Hauges liv.

Et svart tre som er hugget av på midten, og danner en virkningsfull kontrast til de innesluttende hvite veggene, er det sentrale elementet i Helge Hoff Monsens scenebilde. På gulvet ligger og står bøker i stabler og rader, et symbolsk uttrykk for hovedinteressen i Olav H. Hauges liv. For å gi skuespillerne noe å beskjeftige seg med, flytter de på bøkene, og rydder dem i stadig nye rekker, i lengden oppleves dessverre dette som temmelig meningsløst.

Det er Ola E. Bø, til daglig dramaturg på Det Norske Teatret, som har satt sammen Olav H. Hauge-portrettet. Programmet bringer en liste over de vel femti diktene som er brukt i forestillingen, men sier ikke noe om hvilke samlinger de er hentet fra. Det er derfor vanskelig å vite om Ola E. Bø her har valgt en kronologisk linje. Det er imidlertid sannsynlig, i og med at portrettet i det store og hele ser ut til å følge dikterens livsløp.

 Kom ikkje med heile sanningi er for så vidt blitt et interessant møte med en stor lyriker. Som diktaften tror jeg oppsetningen fungerer etter hensikten, men som dramatikk blir den iblant ganske søvndyssende, især i midtpartiet. Stein Grønli er forestillingens lyspunkt og bærebjelke: Han fremfører Hauges tekster med indre kraft og med en iblant distansert, iblant oppriktig innlevelse, og samtidig så selvfølgelig som om dikt var den mest hverdagslige og naturlige talemåte. Eir Inderhaug har en vakker stemme, men her bærer den dårlig, og altfor ofte er det vanskelig å få med seg tekstene hun synger. Den litt barnslige, uskyldige ynden hennes er også vanskelig å integrere i Hauges univers.

For alle som på forhånd har et nært forhold til Olav H. Hauges dikt, vil nok Kom ikkje med heile sanningi være en fin og givende opplevelse. Jeg er dessverre ikke like sikker på om den i samme grad vil fungere som inngang til dikterens univers.

Publisert: 22.09.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Olav H Hauge

Olav H Hauge

Stein Grønli som Olav H Hauge

Foto Erik Berg

Olav H Hauge

Olav H Hauge

Jan Grønli (Olav H Hauge) og Eir Inderhaug (Kvinnen)

Foto Erik Berg