home

En verdig «Kong Lear»

Nationaltheatret, Amfiscenen: «Kong Lear»

Av William Shakespeare
Oversatt av Svein Selvig. Bearbeidet av Bibbi Moslet
Regi: Stein Winge
Scenografi og kostymedesign: Solfrid Kjetså
I rollene: Sverre Anker Ousdal, Nils Ole Oftebro, Jan Sælid, Håkon Ramstad, Victoria Winge. Erik Hivju med flere

: Godt støttet av sterke motspillere tar Sverre Anker Ousdal tar en strålende avskjed med teatret.

Stykket åpner med at Lear, kongen av England, vil dele riket mellom sine tre døtre, Goneril, Regan og Cordelia, for å «ryste tunge byrder og plikter fra [sine] aldrende skuldre». Datteren som elsker ham mest, skal få den største delen av arven. Kongen gleder seg stort over Gonerils og Regan svulstige og retoriske kjærlighetserklæringer, men blir rasende når hans yndlingsdatter, Cordelia, åpent, ærlig og uten store ord gjør rede for sine følelser.
Han forstøter henne, og deler riket mellom de to andre. Til gjengjeld skal han beholde sin kongetittel, og oppholde seg vekselvis hos de to døtrene sammen med hundre menn som de to skal betale for. Goneril og Regan viser snart sitt sanne ansikt, og fratar faren restene av hans makt og ære. Lear opplever sviket som så uventet og smertefullt at han blir stadig mer sinnsforvirret, og begir seg på målløse vandringer.
Et annet familiedrama er også en del av handlingen: Jarlen av Gloucester, kong Lears trofaste støtte, har to sønner, Edgar og Edmund. Edmund er «uekte» barn, og det er ingen grenser for hvilke nedrige handlinger han er villig til å begå for å vinne en makt han i utgangspunktet er frakjent. Motgangen fører derimot til at hans ektefødte halvbror, Edgar, forandrer seg fra å være bortskjemt levemann, til å bli de svake og utsattes forkjemper.

Persongalleriet er stort og variert, og de mannlige skikkelsene er mest interessante og nyanserte, stykkets tre kvinner er derimot som hentet ut fra en eventyrverden med to onde og en snill søster. Og som så ofte i Shakespeares tragedier, ender forviklingene med at de fleste personene dør under mer eller mindre dramatiske omstendigheter.
Den kompliserte oppbyggingen gjør Kong Lear til et vanskelig og krevende stykke å sette opp. Kanskje for å understreke det evige aktuelle i de to familiedramaene, har Stein Winge valgt bort det middelalderske perspektivet, og både den helt nøytrale sceneografien og personenes stiliserte moderne kostymer understreke stykkets tidløshet.
Stort sett fungerer det bra, selv om det ikke alltid er like lett å forstå hvor handlingen er ment å utspille seg. Men langt på vei lykkes Winge i å gi de mange kompliserte intrigene en konsekvent og forståelig form.
Som vanlig klarer han ikke å motstå fristelsen til til å pynte på teksten med sine typiske ekstravaganser ― f.eks. en overflødig fellatioscene og en duell der sverdene er større enn mennene som slåss.
Forestillingens store styrke er skuespillerne. Alle burde nevnes, noe plassen dessverre ikke tillater. Men først og fremst er det Sverre Anker Ousdal forestilling. Han takker nå av etter mange år som en av Nationaltheatrets sterkeste teksttolkere, og han er en praktfull aldrende Lear, som like overbevisende som uventet stadig skifter mellom ulike sinnsstemninger, og får oss til å føle både irritasjon og medfølelelse med hans selvsikre men akk så sårbare personlighet.
Han har en rekke glimrende motspillere: Jan Sælid som en selvransakende og tilsynelatende vanvittig Edgar, Nils Ole Oftebro som helstøpt men konvensjonell Gloucester, Mads Ousdal som samvittighetsløs, men utrygg Edmund, og ikke minst Erik Hivju som den kloke hertugen av Albany. Victoria Winge veksler mellom rollene som Cordelia og Lears frittalende narr.
Kong Lear spilles uten pause. Men til tross for at forestillingen varer i to og en halv time, går tiden faktisk ganske fort: dette er en absolutt severdig Kong Lear.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen tirsdag 12. 11

Publisert: 12.11.13 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Kong Lear

Kong Lear

Kong Lear (Sverre Anker Ousdal) og Narren (Victoria Winge)

Foto Leif Gabrielsen

Kong Lear

Kong Lear

Albany (Erik Hivju), Kong Lear (Sverre Anker Ousdal), Kent (Håkon Ramstad), Regan (Ida Løken), Goneril (Heidi Goldman) og Cornwall (Anneke von der Lippe)  

Foto Leif Gabrielsen

Kong Lear

Kong Lear

Edgar, Jarlen av Gloucesters ektefødte sønn (Jan Sælid)

Foto Leif Gabrielsen