home

En musikalsk tidsreise

Oslo Nye Teater: "Guys and Dolls"

Musikk og tekster: Frank Loesser
Manus: Jo Sperling/Abe Burrows
Regi og oversettelse: Svein Sturla Hungnes
Koreografi: Marianne Skovli Aamodt
Scenografi: Ola Bråten
Kostymer: Trude Bergh
Musikalsk ansvarlig: Petter S. Kragstad
Med blant andre: Kåre Conradi, Andrea Bræin Hovig, Hans Marius Hoff Mittet, Hilde Louise Asbjørnsen og mange flere

Guys and Dolls er en reise tilbake til en svunnen tid

Med to dagers mellomrom er to amerikanske musikaler blitt møtt med øredøvende begeistring og stående applaus: Først ute var A Chorus Line på Chat Noir, privatprodusert av Taran AS, så kom Guys and Dolls på Oslo Nye, den første produksjonen til institusjonens nye sjef, danske Kim Bjarke.
Begge er solide og gode produksjoner på et høyt profesjonelt nivå, har kjente institusjonsskuespillere i hovedroller, utmerker seg med dyktige dansere og skuespillere, gjennomtenkt ― og gjennomført ― regi og koreografi, og gode sangnumre, begge dessverre med en til tider noe mangelfull diksjon. I begge utspiller dessuten handlingen seg på Broadway i New York, og begge er klassikere innen musikalsjangeren.
Men dermed opphører likhetene: Mens A Chorus Line nærmest er et mollstemt, realistisk tablå, forteller Guys and Dolls en romantisk og ganske usannsynlig kjærlighetshistorie ― med happy ending, som seg hør og bør en musikal. Og mens A Chorus Line fra 1975 illustrerer et tema som fremdeles er aktuelt i dag ― unge menneskers drøm om å gjøre suksess som dansere, tar Guys and Dolls fra 1950 oss med på en reise tilbake til en svunnen tid, der menn er tøffe karer, damer dumme og deilige, og likestilling et ukjent begrep.
Handlingen er hentet fra novellene til forfatteren Damon Runyon (1880-1946) som beskrev underverdenen i Broadway i 1930-årene. Åpningsscenen utspiller seg på en åpen gate med alle slags mennesker, «lovlydige borgere, turister, tyver, avisselgere, spillere, prostituerte», ja, til og med Frelsesarmésoldater. Nathan Detroit (Hans Marius Hoff Mittet) leder en gjeng halvkriminelle gamblere på frenetisk jakt etter en spillebule.
Når den vellykte gambleren Sky Masterson (Kåre Conradi) dukker opp, lurer Detroit ham til å vedde tusen dollar på at han skal klare å få med seg Frelsesarméens Sara Brown (Andrea Bræin Hovig) til Havana dagen etter. En tilsynelatende umulig utfordring. Selv har Detroit vært forlovet i 14 år med en dum blondine, syngedamen Miss Adelaide (Hilda Louise Ambjørnsen), som ikke skjønner at kjæresten gjør alt han kan for å lure seg unna ekteskapet.
Svein Sturla Hungnes gjør ikke noe for å skjule at handlingen er utgått på dato, tvert imot preges personinstruksjonen iblant med hell av en utleverende ironisk distanse som understreker det forgangne i replikkvekslingene.
Men kjærlighetshistorien mellom Sky Masterson og Sara Brown tar han på alvor!  Og Kåre Conradi og Andrea Bræin Hovig har så mye scenesjarm og nærvær at de nesten, men bare nesten, får oss til å tro på den «kærlighedens forandrende kraft» som teatersjefen viser til i programmet. Som Nathan Detroit og Miss Adelaide skaper Hans Marius Hoff Mittet og Hilda Louise Ambjørnsen to profilerte, komiske skikkelser, og Eli Anne Linnestad, Morten Røhrt og Bentine Holm er fine Frelsesarmé-parodier.
Men den største opplevelsen i Guys and Dolls er den musikalske tidsreisen. Svein Sturla Hungnes har valgt å understreke jazzelementet i Frank Loessers musikk, og får dermed fram at 1950-tallet var en storhetstid for nettopp jazzmusikken. Iblant overdøver det dyktige nimanns-orkestret dessverre de underfundige og vittige poengene i regissørens oversettelse, men det svinger for øvrig svært godt av disse numrene ― og her er musikken tross alt viktigere enn teksten.
Personlig har jeg ikke tidligere hatt noe forhold til de to musikalene som i tiden fremover skal lokke Oslo-publikummet til teatret, og jeg må innrømme at den vemodige realismen i A Chorus Line nok tiltaler meg mer enn den tullete intrigen i Guys and Dolls. Men så er det musikken da. Og her er det ikke tvil om at Guys and Dolls ga den største opplevelsen.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen tirsdag 4. februar

Publisert: 06.02.14 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Guys and Dolls

Guys and Dolls

Sara Brown (Andrea Bræin Hovig) og Sky Masterson (Kåre Conradi)

Foto L.P. Lorentz

Guys and Dolls

Guys and Dolls

 Miss Adelaide (Hilda Louise Ambjørnsen) og Nathan Detroit (Hans Marius Hoff Mittet)

Foto L.P. Lorentz

Guys and Dolls

Guys and Dolls

Foto L.P. Lorentz