home

Teater med bred appell

Det Norske Teatret, Scene 3 «Det merkelege som hende med hunden den natta»

Av Mark Haddon
Dramatisert av Simon Stephens
Omsetjing: Jon Fosse
Regi: Trine Wiggen
Med Emil Johnsen, Marie Blokhus, Espen Reboli Bjerke og flere

Takket Emil Johnsens tolking av stykkets hovedperson,en spesiell 15-åring,  er Det merkelege som hende med hunden den natta blitt godt teater

Mark Haddons roman om 15-år gamle Christopher, forfatterens første voksenbok, ble en bestselger da den kom ut for over ti år siden, og mottok tre priser, hvorav en barnebokpris! I 2012 ble boka overført til scenen, også her ble den en kunstnerisk publikumsuksess og mottok hele sju Olivier Awards. Pax utga den norske oversettelsen i 2004, og boka kom i nyutgave på Gyldendal i 2012.
Romanen er skrevet i jegform av 15-år gamle Christopher, en superbegavet gutt, spesielt i matte og logikk. Men han tåler ikke fysisk kontakt, og er ikke i stand til å etablere sosiale eller følelsesmessige relasjoner. Kort sagt, han lider av en Asperger-variant. Boka er fortellingen om alt det merkelige som skjer etter at han en sen aften, sju minutter over midnatt, finner Wellington, hunden til nabofruen, død på plenen hennes, drept av et hagegreip. Inspirert av Sherlock Homes bestemmer han seg for å etterforske mordet, og skrive en bok om saken. Etterforskningen viser seg å få sterke personlige konsekvenser for ham og hans familie.
Jeg var spent på om sceneversjonen ville klare å ivareta det som gjør boka til en helt spesiell og sterk kunstnerisk opplevelse, og til en viss grad makter den det. Den følger romanen nøye, men tilfører et nytt element som nok er ment å sannsynliggjøre selve stykket, nemlig at skolen, mot 15-åringens vilje, lager teater av boka hans. Poenget dukker opp i en scene, og følges ikke opp, så akkurat det overbeviser ikke.
Christophers matematisk-filosofiske betraktninger er en viktig del av boka. Dramatiseringen har kuttet ut de fleste, naturlig nok, men likevel beholdt mange nok til at vi får innsyn i hans særegne verden. Her framføres de av lærerinnen hans (Marie Blokhus), dvs. hun «leser» dem fra manuskriptet hans. Akkurat dette grepet kunne kanskje vært tydeligere ― spesielt i starten er det ikke helt lett å skjønne om det er hans betraktninger eller hennes personlige kommentarer. Men stort sett funker det bra. Tydeligere enn boka får sceneversjonen også fram hvor vanskelig det er å være foreldre til et barn med psykiske avvik.

Det som kjennetegner Christopher er hans ensporede stahet, hans manglende empati, men også hans problemer med å leve seg inn i det som skjer omkring ham, og hans overbevisning om at slik han er blitt lært opp til å kjenne verden, må jo det han tror og tenker være riktig ― et trekk mange av oss vil kjenne oss igjen i.
Helt avgjørende er den sceniske Christophers evne til å formidle, ikke først og fremst 15-åringens avvik, men også hans allmenne menneskelighet. Her gjør Emil Johnsen en fantastisk rolletolkning. Fra han kommer inn og finner den døde Wellington til han i sluttscenen håper han skal klare å nå målene han har satt seg, skaper han gjennom kroppsspråk, mimikk og replikkframføring en Christopher så mangefasettert og overbevisende at sceneversjonen blir troverdig. En enestående prestasjon.
Kanskje for å understreke at stykkets andre personer, foreldrene, lærerinnen, morens elsker, og et mylder av tilfeldige mennesker Christopher møter på sin vei, er sett gjennom 15-åringens øyne, har regissør Trine Wiggen valgt å la de fleste være ganske endimensjonale. Et unntak er faren som i Espen Reboli Bjerkes tolkning er en både menneskelig varm og humørsyk mann.
Litt rart at teatret har valgt sin minste scene til en manglungen og annerledes forestilling med appell til både unge og gamle.

Anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 15. mars 

Publisert: 17.03.14 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (70):

Werner10.08.18 14:37
Det kan man si. Men litt pussig er det vel at den nok en gang ble tatt av programmet, relativt raskt etter den siste lanseringen? Jeg skal ikke spekulere i årsaker her, men klør meg i hodet over at det gikk så kort tid før den ble fjernet.
IdaLou Larsen11.06.18 14:47
Nei og jeg skulle gjerne visst hvorfor Stein Winge ga opp prosjektet... Hadde gledet meg slik til en oppsetning av Michel de Ghelderode i regi av Winge! Men slik er altså teaterlivet
Werner07.06.18 16:59
Forestillingen "SKÅL FOR DOMMEDAG" har på ingen måte hatt premiere på DNT 22.03.18, som det informeres om her. Det er jo litt merkelig at den først presenteres under lanseringen, for deretter å bli fjernet fra repertoaret, kort tid etter lanseringen. Denne forestillingen var opprinnelig tiltenkt premiere våren 2017. Men ble også da tatt av plakaten. Dette til orientering.
Viktor06.11.17 23:58
Takk til Silje for opplysningen om at forestillingen "SKÅL FOR DOMMEDAG" blir satt opp til våren! Som skrevet i min kommentar nedenfor ble jeg noe skuffet over at den ble tatt av plakaten i høst. Således gleder det mitt teater- hjerte å høre at Det Norske Teatret setter den opp til våren! For øvrig vil jeg benytte anledningen til å takke Det Norske Teatret for et meget variert og spennende vårprogram 2018!
IdaLou Larsen04.11.17 17:22
Takk for opplysningen! Som jeg allerede hadde oppdaget da DNT la ut vårprogrammet 2018! Gleder meg!
Silje03.11.17 21:16
Viktor og IdaLou: SKÅL FOR DOMMEDAG har premiere på DNT den 22.3.18. https://www.detnorsketeatret.no/framsyningar/skal-for-dommedag/
IdaLou Larsen25.10.17 12:55
Å så hyggelig å lese deg igjen og se at du fremdeles er på hjemmesiden iblant!Jeg kunne jo ønske at flere hadde kommet med kommentarer, blant annet fordi det ville gitt anledning til diskusjoner, og diskusjoner er i seg selv morsomt.Jeg ble nok litt skuffet over "Kirsebærhagen", en meget god oppsetning, men for men manglet den magien som kjennetegnet "Tre søstre". "Revolusjon" skuffet meg som sagt, hadde ventet en klarere politisk analyse.Jeg ble også meget skuffet over at Ghelderodes "Dommedag" i Winges regi ble tatt av plakaten - og er redd den ikke kommer tilbake. "Nashorn" så jeg fredag som var, og skulle hatt anmeldelse ferdig i dag, men så fikk jeg et snev av influensa igår og i forgårs, og har formiddagsmøter i imorgen og fredag, pluss at det også har vært et i dag. Så redd den ikek blir ferdig før til helgen. "Les Misérables" skulle jeg så gjerne ha sett, men da må jeg kjøpe billetter selv, for det er ikke lett å få anmelderbilletter der dessverre.Og jeg synes det er litt nødt å måtte kjøpe billetter som en del av jobben! Jeg mener at vi i Norge alltid har hatt meget gode skuespillere, men at det først er i de siste tyve-tredve årene vi også har fått spennende regissører - og det betyr svært mye for meg. Enig med deg hva repertoarvalg angår - ikke så veldig spennende og interessant.
Viktor24.10.17 17:43
Her er jeg, Idalou! Det er hyggelig å høre at man er savnet! Hva angår høstens teatertilbud, synes jeg ikke det har vært all verden å se frem til, bortsett fra "The Book of Mormon" og "Les Miserables", som jeg ennå ikke har sett. Spesielt "The Book of Mormon" gleder jeg meg mye til å se! Den har jo fått så gode kritikker. Også av deg. For øvrig er jeg titt og ofte inne på din hjemmeside for å lese dine anmeldelser og annet interessant stoff om teater. Som tidligere sagt: Jeg synes din hjemmeside er unik, blant annet fordi teater-publikumet har en mulighet til å ytre seg her. Hva angår høstens forestillinger, hadde jeg også gledet meg mye til å se "Skål for dommedag" av Ghelderode, regissert av Stein Winge, på Det Norske Teatret. Jeg har nemlig sett samtlige av Winges tidligere oppsetninger av Ghelderode på Det Norske. Derfor ble jeg meget skuffet over at den ble tatt av plakaten. Visst nok på grunn av sykdom. Men teatrene pleier jo å være flinke til å sette inn ekstra mannskap når folk blir syke. Således har jeg vært meget forundret over at denne forestillingen ikke har blitt noe av. Vel, vel, det er intet å gjøre med. Men meget synd, må jeg innrømme. Det Norske har vel tidligere meldt at det er en liten sjanse for at den blir satt opp på et senere tidspunkt. Kan vi håpe på at den blir satt opp senere? Hva angår Nationaltheatret, har jeg sett "Kirsebærhagen", "Revolusjon" og "Renset". Av disse likte jeg både "Kirsebærhagen" og "Revolusjon". I "Kirsebærhagen" fikk jeg nok en gang anledning til å oppleve en av mine store favoritter på scenen, Espen Skjønberg. Men hele ensemblet leverte strålende prestasjoner, må jeg innrømme. "Revolusjon" var også en artig teateropplevelse å få med seg, synes jeg. Forestillingen hadde mange komiske elementer. Samtlige skuespillere avleverte særdeles gode prestasjoner. Jeg visste ikke at disse skuespillerne hadde så mye musikalsk talent, hva angår både sang samt å traktere ulike instrumenter på scenen. Jeg fikk rett og slett en a-ha-opplevelse her. Hva angår denne forestillingens innhold for øvrig, er det sikkert mye som kan diskuteres. Min konklusjon er dog at jeg likte forestillingen, selv om jeg nok ikke kommer til å løpe ut i Karl Johan for å demonstrere eller drive revolusjonær virksomhet, etter å ha sett den. Må også innrømme at jeg synes det er veldig mye bra talent i Nationaltheatrets skuespiller- ensemble. Dog må jeg innrømme at jeg er noe skuffet over Nationaltheatrets repertoar. Det gjelder spesielt denne høsten hvor flere av stykkene de setter opp er repriser av tidligere forestillinger. I tillegg settes det opp en del merkelige forestillinger, som det er vanskelig å forstå meningen med. Som eksempel, kan nevnes "Double Feature" på Malerscenen. Jeg har ikke sett denne. Men har lest de få anmeldelser som har vært tilgjengelige og samtlige har vært relativt negative. Jeg forventer meg faktisk mye mer av landets ledende teater! For eksempel litt mer "feel-good" teater. Men de kan også spille mer av både Holberg og Bjørnson. De har så mange dyktige skuespillere der nå, at det rett og slett må være mulig å skape noe mer og bedre enn hva vi har blitt presentert denne høsten. For øvrig har jeg savnet dine anmeldelser av "Nashornet" på Det Norske og "Les Miserables" på Folketeateret. Når kommer disse?
IdaLou Larsen23.10.17 22:59
Hei Viktor! Nå har jeg ikke sett deg i hele høst! Hvor er det blitt av deg? Savner deg virkelig, beste hilsen!
IdaLou Larsen26.06.17 22:29
Nei, den har jeg ikke sett, og heller ikke hørt om. Vanligvis blir jeg kjent med forestillinger fordi jeg blir invitert til å se dem, og ja, jeg skulle gjerne ha sett "Du skal få en dag i mårå" for jeg hadde også stor sans for Det Norskes Prøysen- forestillinger, men ble altså ikke informert om Prøysen. Hadde jeg sett den, hadde jeg skrevet om den på siden. Tror forøvrig at vi lever i en litt komplisert teatertid!
Viktor26.06.17 13:13
Det stemmer at jeg likte forestillingen "Enemy of the duck" i den forstand at jeg syntes regissøren hadde klart å skape en underholdende og original forestilling med utgangspunkt i Ibsens "Vildanden" og "En Folkefiende". Men det bør ikke gå inflasjon i at regissørene endrer og moderniserer de store dramatikernes originaltekster. Det er ikke nødvendigvis slik at det blir en bedre forestilling om man gjør dette. Jeg synes det er viktig at dagens unge teaterpublikum får mulighet til å bli kjent med de store dramatikernes originaltekster, slik jeg selv fikk anledning til på 70,- og 80-tallet. Jeg husker bl.a. Edith Rogers "Peer Gynt" oppsetninger samt "Gjengangere" som gikk på Nationaltheatrets Amfiscene på 70 tallet med Svein Sturla Hungnes som Osvald og Helen Brinchman som fru Alving. Disse forestillingene fulgte i det store og hele Ibsens originaltekst og var alle mektige teater- opplevelser. Så til en annen sak: Du anmelder jo også forestillinger som spilles av andre teatere enn hovedstadens tre institusjons-teatere. Kan jeg spørre deg om du har sett Prøysen- musikalen "Du skal få en dag i mårå" på Nittedal Teater? Jeg så en annonse på nettet om denne forestillingen, som ble satt opp første gang i 2014, og som visstnok blir satt opp igjen i Nittedal denne uken. Jeg spør deg om dette, fordi jeg er spesielt glad i Prøysen. Jeg synes de store institusjonene i Oslo setter opp Prøysen for sjelden. Jeg husker med stor glede og entusiasme de flotte musikalske Prøysen-forestillingene på Det Norske Det Norske Teatret for noen år siden. Mitt håp er at Det Norske Teatret kan holde denne tradisjonen ved like, nemlig å sette opp ulike musikalske Prøysen- forestillinger fra tid til annen. Prøysen er jo også en forfatter som ikke bør bli glemt av den oppvoksende generasjon teater-gjengere. Derfor er det viktig at spesielt Det Norske Teatret, hvor Prøysen selv jobbet i en periode av sitt liv, satser på å sette opp en og annen Prøysen forestilling i tiden fremover. Men jeg ser frem til å høre hva du mener om Nittedal Teater og forestillingen "Du skal få en dag i mårå", hvis du har sett den.
IdaLou Larsen25.06.17 19:44
Takk for oppmuntrende svar! Ja, jeg kunne også ønske at flere blandet seg i samtalene, det hadde vært inspirerende, ikke bare or oss, men også for dem. Enig i at trenden er å modernisere klassikerne vel mye. Men du likte jo "Enemy of the duck" som jeg syntes nettopp var et litt påtrengende regiarbeid! Så vi er forskjellige, og det er jo bra! Ønsker deg en god sommer! I gamle dager i Nationen dekket jeg de aller fleste spel - mange fine og artige opplevelser!
Viktor24.06.17 21:02
Nei da, jeg er slett ikke skuffet, Idalou. Jeg har forstått at du er meget travel og aktiv til tross for en relativt voksen alder. Er svært imponert over din kapasitet hva angår teater-besøk og anmeldelser! Ja, vi holder fortsatt kontakten! Jeg synes du har en unik hjemmeside som inviterer til gode, viktige og kreative teater-samtaler. Hvis flere teater-interesserte hadde ytret seg her, for eksempel om hva slags type teater man ønsker å se, ville teatersjefene kunne få en god ledetråd om hva slags teater man bør sette opp for å tiltrekke seg publikums gunst. Som jeg har skrevet tidligere, er mitt inntrykk at trenden i dag er at enkelte teater-regissører har en tendens til å endre og modernisere dramatikernes tekster litt for mye. Faktisk så mye at man enkelte ganger kan risikere å oppnå den stikk motsatte effekt av den tiltenkte, nemlig at publikum kjeder seg i teateret. I hvert fall har jeg gjort det noen ganger hva angår enkelte forestillinger de seneste årene. Og da er man inne på litt ville og farlige veier, synes jeg, fordi man risikerer at folk slutter å gå i teateret. I hvert fall kan man risikere at det kan gå meget lang tid før de av teater-publikumet som har kjedet seg i teateret tar sjansen på å kjøpe en ny kostbar teater-billett.
IdaLou Larsen22.06.17 22:54
Kjære Viktor! Beklager at jeg har vært taus så lenge, men en av grunnene er at PCen min har kræsjet! Det gjør livet vanskeligere. Hva angår Hedda ble jeg svært glad for at Jan Sælid, Toralf Maurstad og Bjørn Sundquist ble hedret. Skulle svært gjerne ha sett "Orlando"- synd at ikke utenbys teatrene gjestet Oslo og Hdedda- festivalen med noen av de nominerte forestillingene - det bør de prøve på i framtiden. Nina Ellen Ødegård fortjente sikkert prisen, hun er meget dyktig, Sigrid Strøm Reibo fortjente sikkert regipris for "Orlando", men etter min mening ikke for "As you like it". Hva angår Kjersti Horn er hun utvilsomt en dyktig regissør, men "Kaos er nabo til Gud" skuffet meg - liker ikke TV-projeksjoner i stedet for levende teater. Håper du ikke er altfor skuffet over min taushet! Skal bli flinkere snart og håper vi holder kontakten!
Viktor15.06.17 18:21
Hvis det er slik at du ønsker min mening om Hedda-nominasjonene, vil jeg, som du sikkert forstår, ikke kunne kommentere de forestillingene som er produsert utenfor Oslo, siden jeg ikke har sett dem. Av de forestillinger jeg har sett, mener jeg at nominasjonen av "Beste mannlige hovedrolle" til Jan Sælid og Sven Nordin var som forventet. Jeg har sett både "Kongen dør" og "En mann ved navn Ove". Begge prestasjoner kvalifiserer til Hedda-nominasjon, synes jeg. Imidlertid: Prestasjonen til Sælid var grense-sprengende. Hvis verden er rettferdig, bør Hedda-prisen gå til Jan Sælid! Nominasjonene av beste kvinnelige hovedrolle, ønsker jeg ikke å kommentere, siden to av dem er utenbys-produksjoner, som jeg ikke har sett. Nominasjonen av beste mannlige medspiller til Toralv Maurstad er riktig og meget fortjent! Han viser i "Overføring" at han ikke har mistet grepet som skuespiller. Han demonstrerer stor innlevelses-evne og formidabel scenekunst når han, (hans karakter), forteller, nærmest i gråtende tilstand, at hans tap av balanse-evnen antagelig skyldes tapet av hans kone for noen år siden. Maurstad demonstrerer i denne forestillingen at han er en like stor skuespiller som han alltid har vært, sine 90 år til tross. Fantastisk! Når det er sagt, var de andre veteran-skuespillerne i denne forestillingen også meget gode. For eksempel: Kai Remlov, som bidrar sterkt til flere av forestillingens humoristiske innslag. Remlov demonstrerer i "Overføring" at også han er en skuespiller av et betydelig format. Hva angår nominasjonen av Emil Johnsen i denne kategorien, synes jeg også den var meget fortjent! Jeg kan ikke huske å ha sett ham så god tidligere. Han er et lysende skuespiller- talent! Uten tvil! Mitt tips: Prisen går til Toralv Maurstad. Jeg tror Hedda-juryen vanskelig kan komme utenom ham, rett og slett fordi han er Toralv Maurstad. Hva angår nominasjonene av "Årets forestilling" har jeg sett "Vildanden og En Folkefiende" og "Edda". "11 år" samt utenbys-produksjonene har jeg ikke sett. Både "Vildanden og En Folkefiende - Enemy of the ducks" og "Edda" var meget sterke teater-opplevelser. Jeg ser derfor ikke bort i fra at en av disse vinner "Hedda-pris". Nominasjonen av beste regi til Kjersti Horn, var som forventet. Og meget fortjent! En meget sterk og grense-sprengende teater-opplevelse, selv om teater på filmlerret ikke vil være min "greie" i fremtiden. Men det er ingen tvil om at Kjersti Horn er et meget stort regi-talent! Jeg tipper at prisen går til henne. Dog er det en forestilling jeg savner hva angår Hedda-nominasjoner. Det gjelder "Som lauvet i Vallombrosa" på Det Norske Teatret. En meget engasjerende forestilling med glitrende prestasjoner av samtlige skuespillere! Den forestillingen mener jeg burde ha blitt nominert'til "Beste regi" og eventuellt en nominasjon til en av skuespillerne. Hvis jeg skal velge en av de mange gode skuespillerne i den forestillingen, må det bli: Ingrid Jørgensen Dragland, som "Beste kvinnelige medspiller". Jeg har sett henne i utallige forestillinger på Det Norske Teatret. Tidligere har jeg assosiert henne mest med en fantastisk sangstemme-prakt. Fremdeles husker jeg hennes framføring av en av sangene til Tom Waits fra forestillingen "Black Rider" i en konsert på Det Norske for noen år siden, i anledning oppsetningen "Woyzeck". Jeg mener å huske at den gikk på Det Norske i 2014. Hva angår Jørgensen Dragland, synes jeg at hun de seneste årene har vist at hun er i sterk kunstnerisk utvikling. Det viste hun spesielt i forestillingen "Som lauvet i Vallombrosa" med sitt voldsomt ekte følelsesutbrudd (raseri-utbrudd) mot slutten av første akt (før pause). Da klarte hun virkelig å "gripe" meg følelsesmessig. Begrepet "stor skuespiller" mener jeg det er berettiget å ta i bruk hvis skuespilleren klarer å "berøre" publikum følelsesmessig. Hvis en skuespiller også demonstrerer allsidighet, det vil si: hvis man er i stand til å gjennomføre scene-prestasjoner på høyt nivå både innenfor musikal-, tragedie- og komedie-sjangeren, mener jeg man kan ta i bruk betegnelsen "stor skuespiller". Jeg mener bestemt at Jørgensen Dragland er i ferd med å nærme seg det nivået. Det Norske Teatret bør være stolte av å ha en scenekunstner som Ingrid Jørgensen Dragland blant sine faste ansatte! Nå ser jeg imidlertid frem til å høre hva du, Idalou, mener om Hedda-nominasjonene!
IdaLou Larsen01.06.17 13:09
Spent på å høre hva du synes om Hedda- nominasjonene! Du hører mer fra meg litt senere!
Viktor01.06.17 01:50
I tillegg til de av høstens forestillinger du nevner, ser jeg frem til "LES MISERABLES" på Folketeateret med Per Olav Sørensen i regi- stolen. I tillegg til kjente skuespillere som Dennis Storhøi og Mariann Hole, blant andre, finnes det enkelte navn på rollelisten man normalt ikke opplever som profesjonelle skuespillere på hovedstadens teater-scener. Det skal bli spennende å se hvordan disse klarer seg! Men Folketeateret har jo gamblet litt med relativt ukjente aktører tidligere, senest i "Singin In The Rain" med Stian Blipp, bl.a., som lyktes meget godt. Det skulle derfor ikke forundre meg om de lykkes nok en gang. I tillegg ser jeg frem til "THE BOOK OF MORMON" på Det Norske Teatret. Hva angår Nationaltheatret ser også jeg frem til å få oppleve "KIRSEBÆRHAGEN" med Hanne Tømta som regissør. Hun har jo hatt stor suksess med sine to seneste forestillinger, "Tre Søstre" og "Ole Ivars". Det skal bli interessant å se hva hun klarer å få til denne gang! Det ser ut som om hun har plukket skuespillere fra øverste hylle, med Espen Skjønberg, Gisken Armand, Skille Reitan og Floberg, blant andre. Er imponert over at Skjønberg fortsatt holder koken i sitt 94.år. Han er, som kjent, født i 1924. Fantastisk! Som deg er jeg overrasket og noe skuffet over at Nationaltheatret kun fant plass til en (1) premiere på Hovedscenen. Men det samme er faktisk tilfelle på Amfiscenen. Kun en (1) premiere der også! Jeg synes ikke det er bra i det hele tatt! Det er ikke noe hvilket som helst regionteater vi snakker om her. Men selveste Nationaltheatret! Dette lukter det økonomiske besparelser av, faktisk. Vel, jeg er klar over at Tømta har ansatt 15 nye skuespillere i år, uten at tilsvarende antall skuespillere har gått over i pensjonistenes rekker. Det betyr jo at de faste kostnadene er en del høyere enn normalt. Og at det således er mindre penger til nye kunstneriske produksjoner. Jeg er rimelig sikker på at dette er hoved-årsaken til manglende nye produksjoner, Idalou! Samtidig forstår jeg at Nationaltheatret trenger å ansette nye skuespillere i faste stillinger til erstatning for de av skuespillerne som går over i pensjonistenes rekker. Det er selvsagt viktig for Nationaltheatret å ha tilgang på landets beste skuespillere innenfor husets vegger. Så får vi inderlig håpe at denne høst-sesongen kun vil bli et unntak! Ikke en regel i de kommende sesonger. Hvis du, eller noen andre, har noen kommentarer til dette, er jeg "lutter øre". Takk!
IdaLou Larsen27.05.17 11:55
Ja, nå har jeg endelig fått tatt en titt på høsten på Det Norske og National. Ble litt skuffet over Nationals hovedscene satsinger slik de kom fram her - fant jo bare Sarah Kanes "Renset" i regi av Oskaras Korsunovas. Spennende nok men litt lite, Ser fram til Tømtas "Kirsebærhagen", syntes meget godt om hennes "Tre søstre" og Tsjekhov er en av mine foretrukne klassikere. Lollikes "Revolusjon" kan også bli interessant. Ellers må jeg si at jeg umiddelbart er mer tiltrukket av Det Norskes høst-repertoar med Ghelderode i Stein Winge regi, Ionesco og flere. Og forsåvidt den moderne versjonen av Goldonis klassiker "En tjener for to herrer" op Oslo Nye. Og så dukker det alltid noe uventet og spennende opp!
Viktor18.05.17 15:42
Takk for svar! Ja, du har rett i at det er travle tider for de fleste av oss på denne tiden av året. Mai er jo en relativt hendelsesrik måned med feiring av nasjonaldag mv. For mitt vedkommende, som fortsatt har til gode å oppleve flere av byens teaterforestillinger, blir mai en spesielt travel måned. Når det gjelder teatrenes høstprogram, er det flere forestillinger jeg ser frem til med stor forventning. Om våren har vært, og er, relativt travel for mitt vedkommende, ser det ut som om det blir en like travel høst. Men teater- opplevelsene er noe jeg ikke kan være foruten! Vel, jeg ser, som sagt, frem til å høre din mening om høstens forestillinger! Takk!
IdaLou Larsen16.05.17 13:56
Du hører nok snart fra meg, men har vært en meget travel tid for meg som styreleder for sameiet vårt. Derfor har jeg vært altfor taus her!
Viktor15.05.17 15:06
Teatrene i Oslo lanserte nylig sitt høstprogram. Kan jeg spørre hvilke av høstens forestillinger som vil ha din høyeste prioritet? Imøteser også noen betraktninger fra deg vedrørende høstens forestillinger!
Viktor06.05.17 20:54
Jeg likte "Overføring" så godt at jeg vurderer å se den en gang til. Det må bli til høsten, siden den er utsolgt i resten av vårsesongen. Hvis du skal se den i høst, er det jo en liten sjanse for at vi ser den samme kveld. I så fall, kan vi gjerne møtes på Cafe Løwe etter forestilling. For eksempel til "un cafe avec". Hvis det passer? Så er jeg enig med deg i at det er mye "faenskap" i Norens dramaer. Men det blir jo ofte svært engasjerende og sterkt teater. Synes du ikke? Hva angår "Kaos er nabo til Gud", har jeg allerede sett den. Jeg så den tidlig denne uken, straks etter premieren. Det var en meget sterk og engasjerende forestilling! Glitrende prestasjoner av samtlige skuespillere! Og unge Emil Johnsen er et funn for norsk teater, må jeg innrømme! Når det er sagt, visste jeg ikke at det skulle bli en filmet forestilling, siden jeg så den straks etter premieren, uten å lest noen anmeldelser. Må innrømme at jeg underveis i forestillingen irriterte meg noe over at det ikke var mulig å få oppleve skuespillerne "live" på scenen. Men etter å ha sett hele forestillingen, kunne jeg til en viss grad forstå poenget med det. Må innrømme at de mange "nærbildene" skapte en meget sterk teater-opplevelse. Når det er sagt: Jeg håper ikke at dette blir en trend i norsk teater. Når jeg går i teateret ønsker jeg å oppleve nærkontakten med skuespillerne på scenen! Hvis det ikke er mulig, kan man jo like gjerne gå på kino. Ikke sant?
IdaLou Larsen06.05.17 10:58
helt enig med deg i at Det Norske Teatrets nye hus beriket norsk teater, selv om jeg også har mange gode minner fra Stortingsgaten. Jeg var tilstede på åpningen i 1985 og anmeldte faktisk "Romeo og Julie"! Skal prøve å få se "Overføring", men tror ikke jeg orker "Lauvet i Vallombrosa". Jeg har svært liten sans for Noréns familiemedlemmer som ikke gjør annet enn å krangle utenat han opplyser om noen annen grunn enn at de er i familie med hverandre. Ypperlige skuespillerprestasjoner er ikke nok. Men er spent på hva du vil mene om "Kaos er nabo til Gud"! Jeg blir for øvrig stadig mer nysgjerrig på deg, og skulle gjerne sett deg en dag og hilst på deg!
Viktor01.05.17 02:19
Nettopp! Og siden jeg har vært en aktiv teater- gjenger siden midt på 70-tallet, synes jeg det er interessant å trekke en linje fra den gang og frem til dagens teater. Som du vet, åpnet Det Norske Teatret sin nye og moderne teaterbygning i 1985. Og selv om det ble spilt mange spennende og flotte forestillinger i den gamle teaterbygningen i Stortingsgaten og på gamle Scene 2 i Rosenkrantz gate, åpnet det seg unike muligheter til å produsere spennende nyskapende teater, som aldri tidligere var blitt laget, hverken i Oslo eller i Norge tidligere, da nybygget ble tatt i bruk i 1985. Derfor var 80-tallet en meget spennende og nyskapende periode på teater-fronten, mye takket være Det Norske Teatrets nybygg. Men det ble også produsert mye spennende og nyskapende på Torshovteatret på 80-tallet, som jeg tidligere har skrevet. Og det er ingen tvil om at Stein Winge spilte en vesentlig rolle hva angår nyskapende teater i den perioden, både på Det Norske Teatret og på Torshovteatret. Imidlertid lar jeg nå fortiden ligge og går over til å skrive om dagens teater. Før påske så jeg "Cabaret" på Oslo Nye Teater. Etter å ha sett den, er jeg enig med deg i det meste av hva du skriver i din anmeldelse. En meget god, og musikalsk underholdende forestilling! Etter min mening, en av de beste musikaler Oslo Nye har spilt på mange år! Dessuten inneholdt forestillingen et alvorsfylt tema, nemlig nazismens fremmarsj i Europa, inklusive de jøde-fiendtlige holdningene i datidens samfunn. Jeg håper også du får anledning til å se "Overføring" på Det Norske Teatret. Det var en forestilling jeg likte svært godt! Meget dyktige skuespillere, med Toralv Maurstad og Kai Remlov, blant andre. Forestillingen var både interessant og tankevekkende. I tillegg, inneholdt den såvel komiske som musikalske elementer. Kan anbefales på det varmeste! Det hadde vært fint om du kunne skrive en anmeldelse her på din hjemmeside, etter at du har sett den! I tillegg til "Overføring", har jeg etter påske sett forestillingene "Som lauvet i Vallombrosa" på Det Norske Teatrets Scene 2, og "Edda" på Hovedscenen (Det Norske Teatret). Begge forestillinger var meget severdige! Jeg har lest din anmeldelse av "Edda". Men savner en anmeldelse av "Som lauvet i Vallombrosa", av Lars Noren. Det skal sies at sistnevnte forestilling var relativt lang, nesten 4 timer. Men det merkes ikke, fordi det er en meget engasjerende forestilling, takket være gode prestasjoner av samtlige skuespillere. Når kommer din anmeldelse av denne?
IdaLou Larsen25.04.17 22:53
Enig med deg at mye positivt skjedde på 80-tallet. Husker fremdeles "Merlin" med glede, begynte jo i Nationen i midten av 1980-tallet og anmeldte teater utembys for Jo Ørjasæter hadde Oslo-scenene. Stein Winge var - og er - en spennende regissør selv om det av og til ble litt mye skrik og bråk i oppsetningene hans. Men det er klart at han var med på på introdusere regien som en viktig del av forestillingene!
Viktor20.04.17 15:26
Det er godt å høre at du er enig med meg i at det fantes dyktige regissører også i 70-årene! Du skriver i et av kommentar-feltene lenger ned på siden her at "du tidlig var imponert over kvaliteten på norske skuespillere - men desto mer skuffet skuffet over regissørene". Da må man vel kunne si at du i hvert fall, til en viss grad, har skiftet mening? Når det er sagt, skal jeg være enig med deg i at den konvensjonelle måten å angripe en tekst på nok var mer en regel enn et unntak den gang, altså på 70-tallet. Samtidig hadde vel Torshovteatret flere forestillinger som ble ansett å være nyskapende og dristige, det vil si at regissør i samarbeid med skuespillerne angrep teksten på en mer ukonvensjonell måte sammenlignet med det som var trenden den gang. Men jeg oppfatter, ut i fra hva du skriver, at du ikke fikk med deg de første forestillingene på Torshovteatret fra åpningen i 1977, siden du da var opptatt med andre gjøremål. Er det riktig oppfattet? Når vi beveger oss over på 80-tallet derimot, er min oppriktige mening at flere og flere forestillinger var både dristigere og mer nyskapende enn noen gang tidligere. Og vi kan vel være enige om at den fremste representanten for slikt nyskapende teater på 80-tallet var Stein Winge? Kan vi være enige om det? Jeg har sett flere av hans forestillinger på 80-tallet og kan nevne, blant andre: "Barabbas" på Det Norske Teatret i 1982. "Faust" på samme teater i 1985. Jeg husker også: "Pantagleize" på Det Norske Teatret i 1986. Winge var jo svært aktiv på 80-tallet. I tillegg regisserte han Sheakespeares "Richard II" og "Johan uten land" på Torshovteatret. Jeg mener å huske at disse forestillingene ble spilt tidlig på 80-tallet på Torshov. Disse Sheakespeare-stykkene settes sjelden opp på teatrene. Men Stein Winge klarte å skape fantastisk teater ut av disse stykkene. Må også få nevne "Merlin" av Tankred Dorst, regissert av Stein Winge. Den ble spilt på Det Norske Teatret i 1989. I tillegg til Winges mange nyskapende og dristige forestillinger, må jeg få nevne "Utlendingen" på Torshovteatret, regissert av Carl Jørgen Kiønig. Jeg mener å huske at den hadde premiere i 1989 på Torshovteatret. En fantastisk flott, spennende og nyskapende forestilling, må jeg innrømme! Min konklusjon vil dermed bli at jeg gir deg rett i at regelen på 70-tallet var at regissørene den gang oftest angrep teksten på en konvensjonell måte. Men det fantes unntak, som nevnt ovenfor, blant annet på Torshovteatret. Hva angår 80-tallet derimot, er jeg ikke enig med deg, siden det ble laget mye nyskapende og dristig teater den gang, som nevnt ovenfor.
IdaLou Larsen18.04.17 12:38
Beklager at jeg ikke har svart deg før! Min taushet skyldes ikke at jeg har endret mening, men at jeg faktisk trodde jeg hadde svart og at det var du som var taus! Klart det fantes dyktige regissører også i 1970-årene men jeg mente - og mener - at de som regel hadde en meget konvensjonell måte å angripe en tekst på!Og at Norges meget dyktige skuespillere hadde fortjent større utfordringer! Må også si at den gangen jeg jobbet i Sirene og hadde fire hjemmeværende barn, var jeg ikke så ofte på teater som i dag, og ville nok neppe ha valgt akkurat "Peer Gynt"! Har vært i et iskaldt Oslo i påsken, og strevd og slitt med en artikkel for Dramatikerforbundet, pluss hatt flere familiemiddager! Håper du har hatt en fin påske!
Viktor15.04.17 15:33
Kjære Idalou! "Den stille uken" er snart omme, og jeg har fortsatt ikke registrert noen kommentar fra deg som svar på min påstand om at det også fantes dyktige regissører i det forrige århundre. Samtidig er jeg hjertens enig med den "vise mann" som en gang uttalte at hvis man intet vettugt har å mene, kan "taushet være gull". Men du har jo alltid noe vettugt å mene, så jeg tviler på at det kan være årsaken til manglende kommentarer fra deg denne gang. Jeg tillater meg likevel å stille deg følgende spørsmål: Kan din taushet skyldes at du har endret mening? Kan vi være enige om at det fantes flere regissører, som nevnt nedenfor i kommentar-feltet, som skapte "virtuose" forestillinger også på 70-, og 80-tallet? Samtidig vil jeg spørre deg: Hvordan har din påske vært? Stille? Eller travel? Er du i Norge? Eller feirer du påske i Frankrike? Jeg venter med stor forventning på ditt svar! Deretter vil jeg oppdatere deg, siden jeg i uken før påske har sett to forestillinger som gledet mitt teater-hjerte. Det gjelder "Cabaret" på Oslo Nye, og "Overføring" på Det Norske Teatret. Men først må du våkne fra "Tornerose-søvnen"! Takk!
Viktor29.03.17 21:53
Jeg ser at jeg har kommet i skade for å oppgi feil tidspunkt for Peer Gynt oppsetningen i min siste kommentar nedenfor. Den hadde premiere på Nationaltheatret i 1985. Ikke på slutten av 70-tallet, som jeg har kommet i skade for å skrive. Når det er sagt, vil jeg også nevne en annen Peer Gynt oppsetning. Også den med Edith Roger som regissør. Denne hadde premiere på Nationaltheatret i 1975. I den versjonen var det tre skuespillere som fremstilte Peer Gynt. Den unge Peer ble spilt av Svein Sturla Hungnes, den middelaldrende Peer av Tor Stokke. Knut Wigert fremstod som den aldrende Peer. Mor Åse ble den gang spilt av Evy Engelsborg. Jeg har sett begge oppsetningene. Gedigne teater-opplevelser, må jeg innrømme! Når det er sagt, skal det ikke "feies under en stol" at den Peer Gynt oppsetningen som gikk på Nationaltheatret for et par år siden med Aleksander Mørk Eidem som regissør, også var en meget stor teater- opplevelse. Den var meget annerledes, hvis man sammenligner med de to oppsetningene nevnt ovenfor. Man kan vel si at den siste Peer Gynt oppsetningen var mer "show-preget" og, på en måte, mer modernisert enn de to oppsetningene på 70- og 80-tallet. Så kan man jo spørre hvorfor det er nødvendig å fravike så mye fra den opprinnelige Peer Gynt versjonen, les: Ibsens original-tekst? Vel, mitt viktigste poeng her er likevel å få frem at det fantes regissører av det store formatet også i "gamle dager", les: 70- og 80-tallet. Det må du vel være enig med meg i, Idalou?
Viktor28.03.17 22:48
Hyggelig å høre fra deg igjen, Anne! Du later til å vite mye om teater og da hadde det vært fint å få høre hva du mener fra tid til annen. Ja, det er riktig at "Overføring" blir satt opp igjen til høsten. Og da synes jeg Idalou bør benytte seg av den muligheten. Selv skal jeg se den i april. Gleder meg! Så har selvsagt Idalou rett i at gode tekster og dyktige regissører er viktig for å kunne skape gode forestillinger. Og det er ingen tvil om at det finnes flere dyktige regissører i dag! Samtidig er jeg ikke enig i at regissørene var så mye dårligere på 70- og 80-tallet. Av regissører som skapte flotte forestillinger den gang kan jeg nevne bl.a: Jørn Ording, Edith Roger, Barthold Halle og Kirsten Sørlie. Samtidig var vel både Stein Winge og Kjetil Bang-Hansen også i aktivitet den gang. Jeg husker spesielt forestillingen "De Unges Forbund" av Henrik Ibsen, regissert av Jørn Ording. Har aldri noen gang sett en så god versjon av "De Unges Forbund", som for øvrig settes opp relativt sjelden på teatrene. Fantastisk gode og morsomme rolle-prestasjoner, blant annet av Henki Kolstad som gårdbruker Lundestad og Ole Jørgen Nilsen som Stensgaard. Husker også at Knut Wigert var veldig morsom i sin rolle. "De Unges Forbund" hadde premiere på Nationaltheatret i 1978, for øvrig. Men Jørn Ording regisserte også flere andre flotte forestillinger på Nationaltheatret. Husker også den flotte Peer Gynt forestillingen i regi av Edith Roger med Toralv Maurstad som Peer og Wenche Foss som Mor Åse. Mener å huske at den ble spilt på slutten av 70-tallet på Nationaltheatret.
IdaLou Larsen28.03.17 22:38
Men da skal jeg komme! Om jeg bare anmelder den for idalou.no, for Kk var tydeligvis ikke interessert! Men takk for opplysningen!
Anne28.03.17 20:17
"Overføring" skal spilles til høsten også, IdaLou! I likhet med Victor synes jeg det var merkelig med så få anmeldelser, når publikumsinteressen var så stor allerede før premieren.
IdaLou Larsen27.03.17 15:11
Beklager sent svar, men travel familiehelg! Jeg håper virkelig ikke at min skepsis til regissør Angelina Stojčevskas tolkning. Og helt enig! Bra med unge mennesker i teatret. Grunnen til at jeg ikke har sett "Overføring" - vil kanskje prioritere den hvis den går lenge nok - er at jeg, i motsetning til deg, er mer opptatt av tekst og regi enn av skuespillerne. Jeg er født i Frankrike og bodde der til jeg var ferdig med artium (baccalauréat latin grec anglais) og husker at jeg tidlig ble svært imponert over kvaliteten på norske skuespillere, men desto mer skuffet over regissørene! Det er lenge siden og vi har heldigvis mange spennende regissører idag. Men det er nok årsaken til at jeg er mindre opptatt av skuespillerne enn du er. Til slutt: Det er klart at såvel anmeldere som kommentatorer må gi åpent og ærlig uttrykk for sin opplevelse!
Viktor25.03.17 01:31
Apropos sci-fi-satsingen på Torshov, er det mitt håp at hverken Idalou ved sin anmeldelse av R.U.R., eller undertegnede ved mine kommentarer nedenfor, oppleves som noen form for "festbems" i anledning denne satsingen. Samtidig er det vel slik at for både anmelderne og for de såkalte kommentatorene, er det viktig at man på en ærlig, oppriktig og subjektiv måte gir uttrykk for sine meninger. Når det er sagt, vil jeg gjerne få tillegge: Det er flott at ungdommen møter opp i teateret!
Viktor22.03.17 21:42
Min spådom om at sci-fi temaet muligens vil ekskludere det av teaterpublikumet som er over 50 år, er basert på samtaler jeg har hatt med enkelte teater-gjengere innenfor den alders- gruppen, som uttaler at dette temaet hverken er deres første eller annen prioritet, når de skal velge blant hovedstadens mange tilbud av ulike teater-forestillinger. Som jeg skriver nedenfor, var de fleste av tilstedeværende publikum neppe fylt 35 år den kvelden jeg så forestillingen "R.U.R" på Torshov. Om det var slik også på forestillingens øvrige kvelder, vet jeg ikke. Men min spådom vil altså være at dette temaet vil tiltrekke en større andel av det yngre teater-publikumet enn det eldre. Tiden vil vise om min spådom blir riktig. Selv ser jeg imidlertid frem til neste sci-fi oppsetning på Torshov med stor forventning og entusiasme! Hvis det er godt teater som spilles, er jeg åpen for de fleste temaer innenfor teaterets verden! For øvrig er jeg forundret over at du velger bort "Overføring", som vil være en av vårens store høydepunkter for meg. Jeg gleder meg til å få oppleve Toralv og de andre veteran- skuespillerne på Det Norske Teatrets Scene 2 i april. Pussig at det er publisert så få anmeldelser av denne forestillingen, forresten. Dog var Aftenpostens anmeldelse v/Mona Levin svært positiv og entusiastisk. Hun anmoder teatrene om å bruke de pensjonerte skuespillerne mye mer enn hva tilfellet er i dag. Ikke minst på grunn av den lange teater- erfaringen de besitter. Bidraget fra de pensjonerte skuespillerne vil jo også kunne skape en bedre forestilling. Ikke sant? Jeg er hjertens enig med Mona Levin hva angår dette. Det er viktig at teaterpublikumet får mulighet til å oppleve de pensjonerte skuespillerne fra tid til annen! Til tross for at det later til å vokse frem mye bra talent på hovedstadens teater-scener om dagen, vil jeg faktisk hevde at enkelte av veteranene fortsatt er de beste.
IdaLou Larsen22.03.17 12:34
Beklager sent svar! Jeg tror jeg er uenig med deg hva angår et eldre publikum. Det er jo mange av oss som nettopp er interessert i framtidsscenarier. Men der skuffet altså R.U.R. i en tid hvor robot'ene ser ut til snart å kunne overta mange oppgaver. Han ennå verken sett "Barnet" eller "Overføring" - men iallfall "Barnet" skal jeg gjøre mitt beste for å rekke!
Viktor18.03.17 22:03
Hei og takk for hyggelig hilsen! Hva angår R.U.R, har jeg skrevet litt om den forestillingen i et av kommentar-feltene litt lenger ned på denne siden. Som jeg skriver, ble jeg imponert over utførelsen og energien til skuespillerne, i en særdeles krevende fysisk forestilling. Når det gjelder selve stykket og innholdet i dette, vil jeg nødig benytte meg av tilsvarende superlativer. Jeg mener det er et meget modig tema-valg Torshovgruppa har tatt for de neste to årene, med tanke på at man muligens vil ekskludere en stor del av det publikum som er over 50 år, når det gjelder interessen for et slikt type tema på teater-scenen. Den kvelden jeg var på Torshovteatret, er mitt anslag at 90 prosent av det tilstedeværende publikum var under 35 år. I likhet med deg, ser jeg imidlertid, med stor forventning, frem til neste forestilling innenfor denne sjangeren på Torshov! Jeg ser også frem til å lese hva du mener om forestillingene "Barnet" og "Overføring", som du tidligere har nevnt at du snart skal se! Når kommer dine anmeldelser av disse?
IdaLou Larsen17.03.17 22:26
Hallo! Trodde jeg ville høre fra deg om R.U.R. men du har vært helt taus! Er du på ferietur? Beste hilsen
Viktor10.03.17 17:24
Apropos de store skuespillerne, som jeg nevner nedenfor i kommentar-feltet, og som for mitt vedkommende ofte er et savn på scenen i dagens teater, vil jeg gjerne få trekke frem en av dagens skuespillere som begynner å nærme seg det nivået jeg har savnet. Det gjelder Jan Sælid. Jeg så ham nylig på Amfiscenen i forestillingen "Kongen dør". En fabelaktig rolle-prestasjon, som man sjelden opplever på norske teater-scener i dag. Det skal nevnes at jeg har sett Sælid flere ganger tidligere, og han leverer oftest til karakteren "Særdeles Godt". Men jeg kan ikke huske å ha sett ham så god som i "Kongen dør". Jeg "bøyer meg i hatten".
IdaLou Larsen06.03.17 13:35
Legger ut Edda i kveld- den står i Klassekampen i dag. Litt forvirrende forestilling men jo - den bør absolutt alle teater-interesserte se! Hva angår R.U.R. har det tatt tid fordi PCen min brøt sammen forrige onsdag angrepet av et forferdelig virus som heter CRYPTO-LOCk og ødelegger alle filer. Fikk den først i orden i går, har måttet låne min manns og få orden på en gammel en så derfor har fristen for R.U.R. gått ut på dato!
Viktor05.03.17 21:25
Takk for god redegjørelse og oppklaring av de eventuelle uklarheter som måtte forekomme i din anmeldelse! Tillater meg samtidig å minne om at tidsfristen for din tilbakemelding (reaksjoner) på forestillingen R.U.R. nå har utgått. Nei da, det var en spøk. Ta deg den tiden du trenger! Jeg regner med at ditt liv består av travelhet og flerfoldige viktige gjøremål? (i likhet med mitt). Men jeg må innrømme at jeg er meget imponert over hva dere godt voksne damer (les: anmeldere) rekker over av teaterforestillinger om dagen. Jeg tenker først og fremst på deg og Mona Levin. Hun har allerede anmeldt "Edda" for Aftenposten. Jeg har med stor interesse lest hennes anmeldelse av denne noe spesielle og visuellt spektakulære, les: voldsomme, forestillingen. Hennes total-inntrykk er terning 5. Hun er meget begeistret for skuespiller- innsatsen, som gis terningkast 6. Så er hun også begeistret for formen, som hun mener fortjener terning 5. Innholdet, derimot, er ikke fullt så imponerende, etter hennes mening. Her triller hun kun terning 4. VG er ikke fullt så begeistret som Levin. Her vises kun 4 på terningen. Når det er sagt, er mitt inntrykk at dette er en forestilling de teater-interesserte bør få med seg. Hva mener du?
IdaLou Larsen02.03.17 22:48
Skal si hva jeg mener om R.U.R. imorgen, i dag har jeg slitt med pc-problemer etter at jeg ble angrepet av et forferdelig virus som heter Cryptolock og som krypterer alle filene du har lagret. Vil bare si i dag at jeg må ha uttrykt meg uklart hva Anders Baasmo Christiansen. Jeg synes nettopp det er spennende at han av utseende er svært forskjellig fra det don Juan- bilde vi har gjort oss gjennom århundrene. Jeg mener derfor at en gjennomtenkt, dyktig skuespiller som Anders Baasmo Christiansen som Don Juan er et helt riktig og meget godt valg for å modernisere og aktualisere Molières samfunnssatire. Men så synes jeg at regissør Runar Hodne ikke har fulgt ideen godt nok opp, blant annet fordi han har valgt å komplisere intrigen ved å trekke inn Tirso de Molinas tekst. Nettopp pga Anders Baasmo Christiansen som en moderne kynisk vellysting kunne denne "Don Juan" blitt langt mer spennende hvis Runar Hodne hadde gått lenger. Med andre ord: Jeg vil absolutt ikke ha en annen skuespiller som Don Juan!
Viktor01.03.17 15:10
Ja, jeg hilser på deg hvis jeg får anledning! Men du er vel oftest i teateret på premiere- dagen, i motsetning til meg, som oftest ser forestillingene etter premieren. Men jeg håper at anledningen vil by seg på et eller annet tidspunkt! For det kan vel ikke herske noen tvil om at vi begge har en felles interesse, og således mye å prate om, nemlig norsk teater og norske skuespillere? Men nå vil jeg høre hva du mener om R.U.R. Likte du forestillingen? Jeg har også lest din anmeldelse av "Don Juan" og har et spørsmål til deg i anledning denne. Du skriver at valget av skuespiller til tittelrollen er interessant. Jeg tolker deg slik at du gjerne hadde sett en annen skuespiller i den rollen, siden du skriver at Baasmo ligner mer på en velfødd hedmarking enn en "Don Juan". Jeg tenker at Nationaltheatret har valgt Baasmo i tittelrollen, fordi han er en meget dyktig skuespiller og således et publikums- trekkplaster. Jeg registrerer av hjemmesiden til Nationaltheatret at de har forhåndssolgt vanvittig mange billetter til "Don Juan", da det ser ut som om hovedscenen, på det nærmeste, er utsolgt hver eneste kveld i nærmeste fremtid. Kan jeg spørre deg: Hvilken av Nationaltheatrets skuespillere mener du ville ha passet bedre i rollen som "Don Juan"? Jeg imøteser din tilbakemelding på overnevnte spørsmål!
IdaLou Larsen27.02.17 22:51
Jeg ser R.U.R i morgen - klarte akkurat å få billetter! Gleder meg og er veldig spent! Legger ut "Don Juan" i dag eller i morgen tidlig - den sto i Klassekampen i dag! Veldig glad for å høre fra deg! "Overføring" skal jeg se senere, akkurat som "Barnet" og kanskje også DNTs "Åstaddiktning". Vi snakkes - og kanskje du hilser på meg en dag?
Viktor25.02.17 19:10
Kjære Idalou! Jeg håper du rekker å se R.U.R. før den blir tatt av! I følge hjemmesiden til Nationaltheatret er siste mulighet tirsdag førstkommende, 28.februar. Men du har vel hatt det travelt denne uken siden det har vært premiere på tre forestillinger? Er imponert over at du rekker over så mange forestillinger og at du fortsatt er svært aktiv som anmelder. Og din hjemmeside er unik, synes jeg! Du skriver at du skal anmelde både "Hvem har æren" og "Don Juan". Men hva med "Overføring", samarbeids- prosjektet mellom Nationaltheatret og Det Norske Teatret, som hadde premiere på Det Norske denne uken? Jeg registrerer at den jevnt over har fått meget gode anmeldelser. Det er en forestilling jeg gleder meg mye til å se! For øvrig må jeg innrømme at jeg er svært overrasket over at "Don Juan" har fått såpass lunken mottagelse både av Aftenposten og VG. Mona Levin skriver at den var en gedigen skuffelse. Jeg ser med stor forventning frem til å lese hva du mener om "Don Juan"!
IdaLou Larsen19.02.17 17:36
Beklager at jeg ennå ikke har fått se R.U.R, og det blir nok ikke denne uken heller, for nå har jeg både "Hvem har æren" og "Don Juan" som jeg skal skrive om denne uken - men jeg rekker det! Ser fram til å se den!Jeg har sett mye Ibsen, det er sant, og han er ikke min yndlingsdramatiker, jeg er gladere i Tsjekhov, men hver gang noen får noe nytt og uventet av personene hans, uten å gå løs på selve teksten, da blir jeg glad og interessert. Og det gjorde du, Herman B. med Tesman.
Viktor15.02.17 16:02
Hei Herman! Nå har jeg sett "R.U.R. Etter å ha sett forestillingen, må jeg innrømme at jeg er imponert over den fantastiske energien og innsatsen til samtlige skuespillere. Dere var meget flinke alle sammen! Må innrømme at jeg, bl.a. lot meg imponere av den fantastiske akrobatikken til Janne Heltberg i første akt, hvor hun gikk rundt i luften og landet på beina. Imponerende kropps- beherskelse, må jeg innrømme! Men det må da være svært krevende å spille dette stykket hver kveld, med så mye fysisk utfoldelse på scenen, spesielt med tanke på at dere har prøver på neste forestilling, "Nostalgi", på dagtid? Nå håper jeg at Idalou kommer seg opp på Torshov, slik at også hun kan få oppleve denne forestillingen! Takk for ditt svar, Herman! Vi snakkes!
Herman Bernhoft15.02.17 14:15
Hei igjen! Beklager mitt sene svar, det er mye å gjøre på Torshov for tiden med prøver på vårt nye stykke på dagtid, og R.U.R. på kvelden. Viktor, jeg forstår godt hva du mener med "de store", og flere av de du nevner er jo skuespillere jeg selv syns det er fantastisk å få oppleve på scenen. Det er åpenbart at levd liv og ulike erfaringer bidrar til kloke, gode og nyanserte skuespillere! Kjære Idalou, takk for hyggelige ord om Jørgen Tesman - en av mine favorittkarakterer. Jeg forstår at du har sett din andel Ibsenforestillinger i ditt liv, og vel så det, men jeg må innrømme at jeg elsker å spille i stykkene hans, og håper jeg får flere anledninger etterhvert. :)
Viktor10.02.17 23:05
Hei Peer! Jeg skulle gjerne ha sett forestillingen du skal sette opp på DNS i Bergen. Men siden jeg har et meget tett teater-program her i hovedstaden, spesielt i mars, april og mai, da jeg skal se 2 eller 3 forestillinger hver uke, er jeg redd det blir vanskelig å få programmert inn en tur til Bergen i det tidsrommet. Forresten, så har jeg nå sett både "Songfuglen" og "Inkognito", og jeg hygget meg under begge. Meget gode prestasjoner av skuespillerne, må jeg innrømme. Hva angår Den Nationale Scene, har jeg vært der også. Det var på slutten av 70-tallet i anledning av at jeg besøkte et familie- medlem som bodde der på den tiden. Jeg så "Jan Herwitz" av Wiers-Jensen, på Hovedscenen. I tillegg har jeg sett en forestilling på Lille Scene, som jeg i farta ikke husker navnet på. Men jeg erindrer at Per Gjersøe medvirket i den forestillingen. Han var en skuespiller av et relativt stort format, som gjorde et formidabelt inntrykk på meg i den forestillingen, med sin spesielle underfundige form for humor. Til lykke med din regi-oppgave i Bergen! Vi snakkes!
Peer Perez Øian10.02.17 17:36
Der gikk det fort i svingene. Jeg er vel strengt tatt "husregissør". Hva en "husreggisør" er må gudene vite... :)
Peer Perez Øian10.02.17 17:33
Hei Viktor, jo jeg er heldig og har mange spennende oppgaver å se frem til, både på Det Norske Teatret (hvor min husreggisørstilling innebærer 2.5 premierer i året :) og andre steder! Neste prosjekt er dansk samtidsdramatikk i Bergen, på DNS: http://www.dns.no/program/2017/familien-som-kunne-snakke-om-alt/ Men det blir kanskje en litt lang tur selv for en teaterelsker som deg? Og ja, jeg har faktisk vært/er på reisefot et par uker nå. Arbeidsopphold i Amsterdam og Berlin. Mye interessant å se i begge byer. Alt godt, Peer
Viktor09.02.17 20:09
Konklusjonen på denne samtalen må være at det nok vil være håp for mange av dagens yngre talentfulle skuespillere til å vokse seg store og "blomstre" på teaterscenen. Nå håper jeg ikke at jeg gir inntrykk av å være alt for antikvarisk i mitt teatersyn. Men det kan vel vanskelig "feies under en stol" at noen av de virkelig store skuespiller- personlighetene som Per Aabel, Henki Kolstad, Wenche Foss, Espen Skjønberg, Gisle Straume og Lars Andreas Larssen, for å nevne noen, er mangelvare på norske scener i dag? Det vil si: Espen Skjønberg er jo fortsatt der, til tross for en relativt høy alder. Når det er sagt: Det spilles mye bra teater i dag også. Det må det ikke være noen tvil om. I den sammenheng velger jeg, nok en gang, å trekke fram Ole Ivars Musicalen "En får væra som en er". Denne forestillingen kommer veldig høyt opp på min liste over de beste jeg noen gang har sett. Med fantastiske skuespiller-prestasjoner, innenfor både den humoristiske og musikalske sjangeren! Her var det mye bra talent! Og hvorfor brukes ikke Henriette Steenstrup mer av teatrene? Jeg trodde hun var i den faste staben på Nationaltheatret? Og hva med Lena Kristin Ellingsen? Har sett henne i "Ole Ivars", "Ungen" og "Martyrer". Hun har imponert meg mye! Er hun fast ansatt på National nå? Når det er sagt, gleder jeg meg spesielt til å se "Kan nokon gripe inn" på Det Norske Teatret denne våren. Folk jeg har snakket med, som har sett den, skryter fælt av denne forestillingen. Jeg kan evt. komme tilbake med noen betraktninger når jeg har sett den. Hvis du, Idalou, eller noen andre, har noe å tilføye her, er jeg "lutter øre". Takk!
Viktor03.02.17 17:05
Du har nok rett i at "det sceniske nærværet" eller evnen til "å erobre scenen og publikum" ofte er noe som enkelte skuespillere, med talent, kan utvikle først på et senere tidspunkt i karrieren. Ofte er det vel slik at et talent vil bli utviklet mer og mer i løpet av en skuespiller-karriere, etter hvert som man blir eldre og tilegner seg mer erfaring, både av skuespilleri og livserfaring. Er det ikke slik? Hvis du tar Espen Skjønberg og Lars Andreas Larssen som eksempler, vil jeg si at for mitt eget vedkommende, var det etter etableringen av Torshovteateret i 1977, at jeg ble gjort oppmerksom på at disse skuespillerne også hadde et stort komisk talent, i tillegg til deres øvrige skuespiller-kvaliteter. Mitt inntrykk er at for Larssens vedkommende, så var han en ganske ordinær skuespiller før etableringen av Torshovteateret. Men han utviklet seg voldsomt i løpet av tiden på Torshov og senere i karrieren. Hva angår Espen Skjønberg, må man vel også kunne si at det var i perioden på Torshovteateret fra 1977 at spesielt hans komiske sider som skuespiller ble synliggjort?
IdaLou Larsen03.02.17 14:14
Interessant samtale om skuespillerens betydning og viktighet. Du har rett i at både Maurstad og Skjønberg har scenisk "Nærvær" - présence som vi sier på fransk. Wenche Foss hadde det også de siste gangene jeg så henne - jeg husker fremdeles hennes Madam Helseth i "Rosmersholm" i 1998. Men gjorde hun like sterkt inntrykk som ung -. eller er det helst eldre skuespillere som får denne magiske présence'n? Jeg husker forøvrig med glede din originale og overbevisende tolkning av Jørgen Tesman på Hedmark Teater for et par år siden, Herman B. Og jeg kommer snart og ser "R.U.R"
Viktor01.02.17 00:29
Når "Voltor" kom opp i navne-feltet, lurte jeg først på om det var elektronikken som hadde spilt meg et puss. Om det skyldes en teknisk, en menneskelig eller en såkalt "Freudiansk" glipp, velger jeg å overlate til "de synske" å strides om. Nei, jeg visste ikke at Voltor betyr "gribb" på spansk. Men det er ingen tvil om at spansk er et spennende og mangslungent språk. Når det er sagt, er det hyggelig at du melder deg på igjen, Peer! Og hva skjer på dine kanter om dagen? Kan man spørre om Ulfsby har klart å "hoste" opp noen ny spennende regi-oppgave til deg? Eller har du tatt deg ferie?
Peer Perez Øian31.01.17 21:15
Voltor er "gribb" på spansk. En Freudiansk glipp? :)
Viktor31.01.17 19:15
P.S! Jeg ser at jeg har kommet i skade for å skrive "Voltor" i navne-feltet nedenfor. Det skyldes en skrive-feil. Beklaget dette! Hilsen Viktor
Voltor31.01.17 19:07
Hei igjen, Herman! Takk for god og lærerik informasjon! Og takk for ditt engasjement og din deltakelse i debatten her på Idalous hjemmeside! Det setter jeg stor pris på! Mitt håp er at flere av dere som er profesjonelle aktører innenfor teaterets verden, kan skrive noen ord her i kommentar- feltene, hvis dere har noe på hjertet som dere ønsker å formidle. Når jeg skrev at jeg savner enkelte av våre store skuespillere, som nå enten er avdøde eller pensjonerte, var det ikke min mening å gi uttrykk for at jeg mener at dagens skuespillere ikke er gode nok, eller noe i den retning. Jeg regner med at det er noen som tenker slik, når jeg skriver dette. Men du er vel enig med meg i at enkelte skuespillere har en egen evne til å erobre scenen og publikum straks de entrer scenen? Eksempler på slike skuespillere er de to jeg navngir i kommentar-feltet nedenfor. Samt mange av de store skuespiller-personlighetene som nå dessverre har gått bort. Men det finnes også eksempler på skuespillere av den yngre generasjonen, altså dagens skuespillere, som jeg opplever som store lysende talenter, som også har et utviklings-potensiale, slik jeg oppfatter det, etter å ha sett dem på scenen. Så vidt vites, har jeg ennå ikke fått oppleve deg på scenen, Herman. Men det kan skyldes at du har spilt på teatere utenfor hovedstaden, blant annet på Teateret Vårt i Molde. Du medvirket vel også i "Tida og Rommet" på Det Norske Teatret for noen år siden? Den fikk jeg dessverre ikke anledning til å se. Men jeg ser frem til å oppleve både deg og de øvrige skuespillerne i Torshovgruppa i R.U.R. og de andre forestillingene dere skal sette opp i tiden fremover! Alt godt til deg også! Vi snakkes!
Herman Bernhoft31.01.17 17:06
Hei, Viktor! Du har rett i at det er en svært viktig egenskap for en skuespiller å kunne nullstille seg fra både dagsform og den virkelige verdenens begivenheter. Mange vil nok også si at det er et minstekrav, så det er nok ikke forbeholdt de aller beste. I den moderne teaterkunsten kan man dog stille spørsmål ved om det er hensiktsmessig å benytte denne egenskapen hver gang. Det kommer i alle fall veldig an på formen regissøren jobber innenfor. For mange vil det å stå på en scene og være ærlig om hvem man er og gi av sitt personlige indre liv, være fryktelig skremmende, og det krever et voldsomt mot. Som publikummer er det likevel når dette (vidunderlige) skjer, at jeg har mine største teateropplevelser. Når jeg ser teater der aktørene gjemmer seg bak form, fiksjon eller en oppfatning av hvordan teater spilles, blir jeg ofte skuffet. Derfor vil jeg freidig ta til orde for at det å tørre å IKKE lukke alt ute, er den moderne skuedpillerens viktigste egenskap. Var det veldig abstrakt? :) Alt godt, Herman
Viktor29.01.17 00:15
Det er meget interessant å lese hva Herman skriver her, blant annet at karakterene som skuespillerne spiller kan endre seg litt etter skuespillerens dagsform. Da kan nok publikums opplevelse av karakteren, eller forestillingen, være litt forskjellig fra gang til gang. Noe Idalou også nevner i sin kommentar nedenfor. Selv har jeg sett enkelte forestillinger flere ganger,og hatt den samme opplevelsen som Idalou, nemlig at min opplevelse av forestillingen har vært litt forskjellig fra gang til gang. Men jeg har lest at enkelte av de virkelig store skuespillerne har en egen evne til å koble alt rundt seg ut, og gå ett hundre prosent opp i sin rolle. Således vil nok publikums opplevelse av hans eller hennes tolkning være tilnærmet like sterk hver kveld i teateret. Må innrømme at jeg savner enkelte av våre store skuespillere, som nå enten er avdøde eller pensjonerte. Derfor er det flott å oppleve at pensjonerte skuespillere som Toralv Maurstad og Espen Skjønberg fortsatt kan oppleves på hovedstadens teater-scener! Når Idalou nevner at hun savner mer norsk dramatikk av nyere dato, er jeg enig. Men jeg savner også at teatrene spiller mer eldre norsk dramatikk! På slutten av 70-tallet så jeg "Anne Pedersdotter" av Hans Wierss-Jensen på Det Norske Teatret (den gang med adresse Stortingsgata). Det var en fantastisk flott og minnerik opplevelse, med en meget ung Grethe Ryen i hovedrollen som prestekona som skulle brennes på bålet. Til orientering medvirket også Tordis Maurstad (mor til Toralv) i den forestillingen. Denne forestillingen er en av flere forestillinger jeg opplevde for mange år siden som har gjord et særdeles sterkt inntrykk. Og som jeg fremdeles husker godt. Jeg kan ikke erindre å ha sett noe av Wierss-Jensen på noen av hovedstads-scenene siden 70-tallet. Han har også skrevet komedien "Jan Herwitz" som er en folkekomedie fra Bergen. Jeg så den på Den Nationale Scene i Bergen for mange år siden. Så vidt jeg vet, har ikke dette stykket vært spilt noen gang i Oslo,(til tross for at det bor mange bergensere her i byen) bortsett fra urpremieren i 1913 på Nationaltheatret. Hvorfor i all verden kan man ikke spille noe av Wierss-Jensen i Oslo i dag? Og hvorfor spilles aldri noe av Nordahl Grieg eller Amalie Skram i Oslo? Jeg savner også at man spiller noe av Aleksander Kielland i hovedstaden. Han spilles jevnlig på Rogaland Teater i Stavanger. Men aldri i Oslo, til tross for at det bor mange rogalendinger her. Hva angår Nordahl Grieg og Amalie Skram, settes det opp forestillinger jevnlig av disse forfatterne i Bergen. Men aldri i Oslo. Nå må Det Norske Teatret eller Nationaltheatret se å få satt noe av overnevnte forfattere på spilleplanen snarest!
Herman Bernhoft27.01.17 14:22
Kjære IdaLou! Ja, du har helt rett, hver forestilling er ofte svært forskjellig fra dag til dag, og personlig er mine favorittforestillinger å spille i de som er litt løse i formen og lar meg som skuespiller få være skapende og fri i spilleperioden. Vi mennesker har jo ofte ulike sinnstemninger fra dag til dag, så da burde vel karakterene vi spiller også endre seg litt etter skuespillerens dagsform? R.U.R. er nettopp en slik forestilling. Det er utrolig gøy, og veldig utfordrende, å være 6 skuespillere på en scene som innenfor den gitte rammen er relativt frie. Her er det ikke nødvendigvis bestemt hvor vi skal stå IG gå til enhver tid, ikke en gang alltid hva vi skal si. Da blir det veldig levende hver kveld, og det er som om vi på scenen opplever det som skjer sammen med publikum, i stedet for at vi viser det fram. Det morsomme er at publikum ofte tar helt feil når de prøver å gjette på hva som er improvisert og hva som er satt. Spennende! Ang. ny dramatikk er jeg enig. I Science fiction-repertoaret har vi 3 norgespremierer og 1 urpremiere, samt 2 nye dramatiseringer av klassikere. Vi vil etterhvert også gjøre lesninger av flere stykker vi ikke fikk plass til innenfor rammene. Følg med!
Viktor25.01.17 17:52
Til Herman Bernhoft: Takk for god og nyttig informasjon om forestillingen R.U.R. samt din begrunnelse for valget av temaet "science fiction" for den nye Torshovgruppas oppsetning av forestillinger på Torshovteateret de neste to sesongene! Som jeg skriver nedenfor, har jeg tenkt å se forestillingen R.U.R i løpet av meget kort tid. Som sagt, så har ikke "science fiction" vært et tema som har interessert meg mye tidligere. Men det kan jo tenkes at jeg får en a-ha- opplevelse etter å ha sett R.U.R. eller noen av de andre forestillingene dere nå skal sette opp innenfor denne genren på Torshov. Apropos Torshovteateret, må jeg innrømme at jeg har hatt mange flotte og berikende teater- opplevelser der oppe. Det skal bli spennende å se om dere klarer å "trylle" fram den samme "magien" som jeg har opplevde flerfoldige ganger tidligere på dette unike teateret! Så er jeg enig med Idalou i at 3 timer og 10 minutter nok kan oppleves som lenge for en del mennesker. Spørsmålet er vel også hvor engasjerende teater dere klarer å skape? Hvis det er en engasjerende forestilling, er det nok liten mulighet for at man (les: jeg) vil oppleve lengden på forestillingen som noe stort problem. Så kan man jo stille spørsmål om dere kunne ha startet forestillingen en halv time tidligere, slik at de av publikum som skal opp tidlig neste morgen,og som er avhengig av offentlig transport hjem fra teateret, har mulighet for å komme i seng før midnatt. Det skal dog sies at for undertegnede, som er et utpreget b-menneske, er dette intet problem, siden jeg relativt sjelden har for vane å starte dagen gry-tidlig. Som sagt: Det skal bli spennende å se om dere klarer å skape noe som er i nærheten av den samme "magien" som jeg har opplevd ved så mange tidligere årganger på Torshov!
IdaLou Larsen23.01.17 20:26
Kjære Herman Bernhoft! Beklager sent svar, men har hatt det familietravelt en stund! Sånt som skjer med fire barn, ni barnebarn (mange med samboere) og to oldebarn! Jeg må innrømme at jeg synes litt over tre timer er langt, spesielt vinterstid på Torshov.Men jeg er veldig spent på det nye Torshov- prosjektet. Når du skriver at det er spennende for dere på scenen å merke forskjellen hos ulike publikummere, er det noe jeg også synes er spennende. Jeg har sett samme forestilling to ganger, men opplevd den veldig forskjellig pga at dere på scenen også blir påvirket av reaksjonene i salen. Jeg kunne virkelig ønske at det oppsto mer diskusjon om teater - det er noe jeg savner, og derfor er jeg så glad for at Victor skriver så mye bra på hjemmesiden min. En ting jeg virkelig savner er flere oppsetninger av ny norsk dramatikk. Er et stykke av en nålevende norsk dramatiker blitt satt opp en gang på ett teater i Norge, skal det mye til for at dette stykket settes opp igjen. Det er synd, både for publikum som ikke får oppleve dramatikk som er blitt satt opp i en annen by enn den de bor, og for dramatikeren. Og jeg begynner å bli skrekkelig lei alle de ulike Ibsen-tolkningene! Ikke minst Ibsen-festivalen!Greit nok da Stein Winge oppfant den, men nå er det gått over 25 år! Det likte jeg så godt med Stubø, han satset bevisst på ny norsk dramatikk!
Herman Bernhoft19.01.17 15:39
Kjære IdaLou og Viktor! Det gleder meg stort å følge deres meningsutvekslinger her på denne hjemmesiden. Et genuint engasjement for teater varmer hjertet! Og jeg skulle ønske vi som lager teater oftere hadde mulighet til å diskutere forestillinger både med anmeldere og engasjerte publikummere. Som en av skuespillerene i R.U.R., og i Torshovgruppa, vil jeg ønske dere begge hjertelig velkommen til forestilling! Jeg kan ikke garantere at den vil falle i smak hos alle, men det er en av mine favorittkvaliteter med oppsetningen: elsket av noen, hatet av andre. Det gjør at man må ta stilling til det som skjer, og det er spennende for oss på scenen å merke forskjellen hos ulike publikummere. Angående lengden er det riktig at premieren varte i 3 og en halv time, men dette skyldtes i hovedsak at det var så fullt at bar og billetører slet med å få unnagjort alle kundene i tide, slik at pausen ble nesten 15 min lengre enn planlagt. Forestillingen har nå en lengde på ca 3 timer og 10 min inkludert pause. Science Fiction er en relativt uprøvd sjanger på teaterscenen, og vi mener det gir mulighet for tankekkende og grensesprengende scenekunst, som kan stille de virkelig store spørsmålene om mennesket, samfunnet og universet - kort sagt hele vår eksistens. Ingen skal si at vi ikke har ambisjonene i orden! :) Alt godt, Herman Bernhoft
Viktor19.01.17 14:17
Apropos R.U.R, har jeg lest anmeldelsen til Therese i Klassekampen. Hun skriver, blant annet, at regissør Stojcevska har uttalt at hun ikke skjønte hvor dårlig manuset til Capek var før det var for sent. Dette er en ganske oppsiktsvekkende uttalelse, synes jeg. Hennes uttalelse kan tyde på at man, i ettertid, har angret på at man i det hele tatt har valgt å sette opp denne forestillingen. Therese skriver også at "ekstremsport" er et viktig element i forestillingen. Av Thereses anmeldelse har jeg dessuten merket meg at hun mener at forestillingen mangler bakgrunns- informasjon, noe som kan virke irriterende og distraherende om man ikke kjenner originalteksten. Mitt inntrykk er dog at dette er en meget original og annerledes oppsetning med meget gode skuespiller-prestasjoner. Derfor pirrer den min nysgjerrighet så mye at jeg velger å se den. Det skal dog sies at jeg har vært noe skeptisk til Torshovgruppas tema-valg denne gang, siden jeg ikke er veldig begeistret for "Science fiction" på et generellt grunnlag.
IdaLou Larsen19.01.17 11:40
"Inkognito" har jeg jo sett og meldt. Jeg skal se "Barnet". Vet ikke om jeg orker "RUR" som visstnok varer i tre og en hakv time og er altfor langt. Skal se og skrive om "Dekameronen" både i KK og på hjemmesiden, også om "Det er Ales". Pluss Molière osv.
Viktor18.01.17 23:05
Jeg glemte å nevne "Inkognito", som jeg skal se straks etter R.U.R. Deretter blir det "Barnet" av Jon Fosse. Premierene står jo i kø fremover nå. Hvilke av disse har du tenkt å skrive om på din hjemmeside?
Viktor18.01.17 22:59
Takk for hyggelig hilsen! Jeg har sett forestillingen i kveld, faktisk. Og ja, Kjosås klarte seg meget godt! Det skal sies at jeg likte forestillingen svært godt! Spesielt etter pausen tok forestillingen seg opp, synes jeg. Hva angår "Kan nokon gripe inn", så skal jeg se den først i mars måned. Derfor vil det ta noe tid før jeg avlegger rapport om denne. Men du skal få en tilbakemelding! Og jeg gleder meg til å se den! Neste forestilling for meg nå, blir R.U.R på Torshovteateret og deretter "Barnet" på Amfiscenen. Skal du anmelde noen av disse?
IdaLou Larsen18.01.17 22:14
Ja, her kan jeg ikke hjelpe deg! Men jeg skulle tro at den fremdeles er god, Frank Kjosås er jo megetflink! Godt Nyttår forresten! Og har du sett "Kan nokon gripe inn"? Er spent på hva du vil synes.
Viktor17.01.17 19:01
Denne forestillingen har jeg ennå ikke sett. Planen er å få sett den i nær fremtid før den blir tatt av plakaten. Du fremhever Emil Johnsen og hans tolkning av Christopher som en viktig årsak til at forestillingen har blitt godt teater. Du skriver at regissøren har valgt å la de øvrige av stykkets karakterer, med unntak av faren i Espen Reboli Bjerkes tolkning, fremstå som ganske endimensjonale. Siden premieren, har både Johnsen og Bjerke samt enkelte av de andre skuespillerne blitt skiftet ut med andre skuespillere. Mitt spørsmål nå er om forestillingen vil være like severdig med nye skuespillere? Det hadde vært interessant å få noen tilbakemeldinger fra deg, eller noen andre, som har sett forestillingen både med de opprinnelige og de nye skuespillerne! Takk!
Det merkelege som hende med hunden den natta

Det merkelege som hende med hunden den natta

Christopher (Emil Johnsen)

Foto Dag Jenssen

Det merkelege som hende med hunden den natta

Det merkelege som hende med hunden den natta

Christopher (Emil Johnsen) og hans far (Espen Reboli Bjerke)

Foto Dag Jenssen

Det merkelege som hende med hunden den natta

Det merkelege som hende med hunden den natta

Christopher (Emil Johnsen) og hans mor (Ingunn Beate Øyen)

Foto Dag Jenssen