home

Annerledes Shakespeare-hyllest

Det Norske Teatret, Scene 3: «William i lyst og last ― ei forteljing om Shakespeares sonettar»

Omsetjing: André Bjerke, Erik Bystad, Per Olav Kaldestad, Åse Marie Nesse og Ragnvald Skrede
Manus, utvalg og regi: Ola B. Johannessen
Musikk: Gisle Kverndokk
Kostymedesign: Unni Walstad
Med Ola B. Johannessen, Ingrid Jørgensen Drevland og Oddgeir Thune

Shakespeare selv står sentralt i Ola B. Johnnessens tolkning av sonettene.

I år er det 450 år siden Shakespeare ble født. 23. april skal visstnok være både hans fødsels- og hans dødsdag, og Det Norske Teatret hadde derfor valgt å legge premieren til William i lyst og last ― ei forteljing om Shakespeares sonettar til nettopp denne datoen.

I februar feiret også Nationaltheatret jubileet med en forestilling over sonettene, i regi av franske Laurent Chétouane. De to oppsetningene er svært forskjellige. Chétouane så bort fra sonettenes biografiske perspektiv, og brukte diktene til å vise Shakespeares tidløse skildring av kjærlighetens irrganger.
Ola B. Johannessen tar derimot utgangspunkt i nettopp det biografiske aspektet, og vektlegger at sonettene er det eneste i Shakespeares forfatterskap som kanskje sier oss noe om ham som menneske. Men bare kanskje ― vi vet for eksempel fremdeles ikke hvem han var, den vakre unge mannen storparten av sonettenes kjærlighetsdikt er rettet til. Hypotesene er mange, og Ola B. Johannessen slutter seg til de som mener han var William Herbert, den tredje jarl av Pembroke.
I Ola B. Johannessens konsept skifter perspektivet stadig mellom forelesning og teater, og de tre skuespillerne veksler uanstrengt mellom å være seg selv, og sonettenes personer: den vakre unge mannen (Oddgeir Thune), Shakespeare selv (Ola B. Johannessen) og Den mørke Damen (Ingrid Jørgensen Dragland). Hun spiller for øvrig også unge Pembrokes mor som fortviler over at sønnen ikke vil gifte seg, og som skal ha gitt Shakespeare i oppdrag å skrive sonettene der en en ung mann oppfordres til å inngå ekteskap og forevige seg selv.
I god klassisk teatertradisjon lar Ola B. Johannessen sin kunstneriske forelesning spille på både komikk og alvor, aller tydeligst i åpningsscenen der de tre skuespillerne skal presentere sitt prosjekt, og åpner med «Happy birthday to you».
Men sentralt står naturligvis Shakespeares sonetter, og her åpner forestillingen sterkt med «No longer mourn for me when I am dead» i André Bjerkes utmerkede gjendiktning « Når jeg er død, sørg ikke lenger,» og fortsetter med samlingens kanskje mest kjente dikt, «Kan du da lignes med en sommersdag», også dette i Bjerkes gjendiktning. Et pluss for oppsetningen at teatret ikke har krevd hensyn til språknorm, slik at Johannessen og ensemblet fritt har kunnet lete seg fram til de, etter deres mening, beste norske oversettelsene.
Gisle Kverndokks renessansemusikk, vakkert framført av Ingeborg Christophersen på blokkfløyter og cembalo og Vegard Lund på teorbe, er en fryd for øret, og gir en tidsriktig ramme. Det gjør også grepet med å la skuespillerne gi lavmælte sangversjoner av flere av sonettene, men det gjør det dessverre enda vanskeligere å følge diktenes mange sinnrike paradokser.
Som Shakespeare er Ola B. Johannessen sin egen oppsetnings bærende kraft, og hans sonette-tolkninger utgjør kveldens høydepunkter. Etter en noe svak oppstart, som nok for en del skyldes at Pembroke først skal være en komisk figur, blir Oddgeir Thune mer overbevisende. Ingrid Jørgensen Dragland virker derimot noe malplassert i dobbeltrollen som mor og lidenskapelig elskerinne.
På ganske vellykket vis gir William i lyst og last forståelse for sonettenes betydning i Shakespeares forfatterskap, og blir dermed et artig kommenterende tillegg til Nationaltheatrets rene scenelek.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen fredag den 25. april 2014

Publisert: 28.04.14 av IdaLou Larsen Bookmark and Share
William i lyst og last

William i lyst og last

Ola B. Johannessen som Shakespeare

Foto Siren Høyland Sæter

William i lyst og last

William i lyst og last

Oddgeir Thune og Ingrid Jørgensen Dragland 

Foto Siren Høyland Sæter