home

Løfterikt samarbeid

Oslo Nye Teater, Centralteatret «Anakonda»

av Sarah Doyle
Oversatt av Hilde Hannah Buvik
Produsenter: Blendwerk Teater/Hilde Hannah Buvik
Regi: Monica Borg Fure og Terje Ranes
Scenografi/ kostymer: Bård Lie Thorbjørnsen
Med blant andre Ola G. Furuseth og Mads H. Jørgensen

«Anaconda», Oslo Nye Teaters første samarbeid med en fri gruppe, lover godt for framtiden

Å åpne dørene for frie grupper som mangler en scene til sine produksjoner, er en del av teatersjef Kim Bjarkes program for Oslo Nye Teater, og han starter høstsesongen med en oppsetning produsert av Blendwerk Teater. Monica Borg Fure og Terje Ranes dannet Blendwerk i 2005, i den hensikt «å være en sterk og kritisk stemme i samfunnet», ta opp «samfunnsaktuelle tema og problemstillinger og (la) kunsten fortelle de viktige historiene som bør bli hørt». De har laget forestillinger om blant annet vold blant tenåringsjenter, norsk asylpolitikk og vold i ekteskapet, og de har også tidligere gjestet Oslo Nye Teater, men dette er første gangen de spiller på en av teatrets store scener med en av teatrets ledende skuespillere i hovedrollen.
Med «Anaconda» har Blendwerk Norgespremiere på et sterkt og interessant stykke som i 2012 hadde stor sukess under Hollywood Fringe Festival. Dramatiker Sarah Doyle er nå bosatt i USA, men hun er født og oppvokst i Australia, og «Anaconda» bygger på en sann historie fra en kostskole for gutter i Sidney, der tenåringsgutter utsatte kamerater for brutale seksuelle overgrep, mens andre medelever ikke deltok i mishandlingen, men nøyde seg med å se på. Etter hvert kom saken opp, men den ble mer eller mindre tiet i hjel.
I stykket utspiller handlingen seg i New York der en ung vellykket advokat ønsker pro bono å påta seg forsvaret av en mann som har myrdet en jevnaldrende med 53 stikk fra en pigghakke. Det viser seg at advokaten har kjent både morderen og hans offer siden skoledagene, og gjennom realistiske og troverdige samtaler mellom advokaten, hans kone, morderen og en homoseksuell skolekamerat rulles fortiden opp: Morderen viser seg å ha vært offer for brutal seksuell mishandling, utført av blant andre mannen som nå er myrdet. Advokaten deltok ikke i overgrepene. Men fem ganger var han til stede da de ble utført, og fulgte fascinert med i det som skjedde. Er det på tide at han påtar seg ansvaret for å ha vært et taust vitne? Og morderen ― bør også han innrømme at han engang var et offer?

Etisk viktige og vanskelige problemstillinger, og slik jeg skjønner «Anaconda» ― for øvrig navnet kostskolens elever ga dildoene i tre som de laget på sløyden, og brukte til å mishandle kamerater med ― gir ikke Sarah Doyle noe direkte svar på spørsmålene hun stiller. Stykket slutter brått uten at vi får vite om advokaten tar stilling til om han vil påta seg sin del av ansvaret eller ikke.

Sarah Doyle er en interessant dramatiker som behandler ett ømtålig og komplisert tema med både intellektuell distanse og emosjonell innlevelse. Stort sett yter oppsetningen teksten rettferdighet. Ola G. Furuseth er nyansert og overbevisende i den sentrale rollen som advokaten, og han får god støtte av Mads H. Jørgensen som Morderen og Martin Lotherington som homofil bareier, mens Hilde Hannah Buvik spiller advokatens hustru med til tider litt for voldsomt engasjement.
Men hovedinntrykket er klart: «Anaconda» er en original og annerledes forestilling, og det skal bli spennende å følge teatersjefens samarbeid med flere frie grupper.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 23. august

Publisert: 26.08.14 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Anaconda

Anaconda

Morderen (Mads H. Jørgensen)

Foto Tanja Steen

Anaconda

Anaconda

Advokaten (Ola G. Furuseth) og hans kone (Hilde Hannah Buvik) 

Foto Tanja Steen

Anaconda

Anaconda

Advokaten (Ola G. Furuseth) og bareieren (Martin Lotherington)

FotoTanja Steen