Medrivende og sterkt
Regi: Mette Brantzeg Scenografi og kostymer: Eirik Annar Evensen I rollene Marit Østbye, Huy Le Vo, Besim Jakupi, Terese Mungai, Sara Baban
Erlend Sandems originale scenespråk og spennende ikke-etnisk norske skuespillere gjør «Zivil» til en sterk opplevelse.
Teatersjef Ellen Horn ønsker at teatret skal engasjere seg i dagens virkelighet. Med fjorårets «Lampedusa» angrep hun vår arroganse mot alle med en annen kulturell bakgrunn enn vår egen, i år retter hun søkelyset mot krigens konsekvenser for sivilbefolkningen. Heller enn å forsøke å aktualisere en klassiker ba hun dramatiker Erlend Sandem om å skrive et nytt stykke. Dette viktige temaet kan øke forståelsen for den smertefulle bakgrunnen til mange flyktninger, og ved et merkelig sammentreff viste det seg at Sandem allerede hadde begynt å samle materiale om krigsrammedes erfaringer. Erlend Sandem debuterte med et sterkt familiedrama i klassisk tradisjon, «Ned til sol», i januar 2006, og litt senere samme år, under Festspillenes Samtidsdramatikkdager, satte Den Nationale Scene opp hans neste stykke «Strekkode». Som en av seks dramatikere er han også blitt bedt om å skrive for Den Unge Scenens mønstring i 2009, og hans bidrag har fått tittelen «Blowing Bubbles».
Allerede i «Ned til sol» viste Erlend Sandem en imponerende evne til å skrive replikker, og det kjennetegner alle hans stykker. Han bruker et krast og brutalt språk, og kan kunsten å karakterisere sine personer gjennom ordvalg og setningsbygging. Slik er det også i «Zivil». Brutalt, usentimentalt og direkte gjør stykkets personer rede for sine tidligere utålelige opplevelser, og paradoksalt er det nettopp det enkle, korthugde gatespråket som gjør grusomhetsskildringene troverdige, og enda mer rystende fordi opplever dem som realistiske.
Dette er stykkets styrke. Erlend Sandem lykkes ikke like godt i sitt forsøk på å bygge opp en slags handling omkring Ivan og Miriam, og personenes små monologer om sitt liv bryter iblant med den stakkato og aggressive rytmen som kjennetegner «Zivil». Men samtidig er de nødvendige, fordi de forklarer hvorfor det enkelte kan ha vanskelig for å bygge opp menneskelig samhold.
Marit Østbye gir en minneverdig skildring av den råsterke Fedka som har vært nødt til å tøye grensene for sin menneskelighet meget langt for å kunne hjelpe sin neste, og som elsker de to barna hun ikke selv har født, men på sin måte har gitt livet. Ellen Horn har med stort hell gitt plass til ikke etnisk-norske skuespillere i rollene som de fire unge. Besim Jakupi, skuespillerutdannet fra Skopje, spiller den aggressive og ulykkelige Ivan med intensitet og kraft, og har et sterkt scenisk nærvær. Vietnamesiske Huy Le Vo er Fredrikstad-utdannet, og meget overbevisende som den livredde Gaspar. De to kvinnene har mindre roller men både Terese Mungai, som mange vil huske fra «Lampedusa», og Sara Baban skaper overbevisende skikkelser som henholdsvis Miriam og Esther. Mette Brantzeg har instruert med finstemt sans for Erlend Sandems egenartede replikk-kunst.
«Zivil» er blitt en sterk og medrivende opplevelse.
Denne anmeldelsen sto i "Klassekampen" tirsdag 1. oktober
Publisert: 03.10.08 av IdaLou LarsenDin kommentar: