home

Når dikt blir teater

Hamar Kulturhus: Medbøe Prosjekter presenterer: «Kjente jeg deg? Rolf Jacobsen», et dokudrama

Manus: Liv Borg Thorsen, Wenche Medbøe, Toralv Maurstad og Barthold Halle
Regi: Liv Borg Thorsen
Musikk: Amund Maarud og Kim Edvard Bergseth.

"Kjente jeg deg? Rolf Jacobsen» er en teateropplevelse som bør få glede mange

En helt spesiell teaterbegivenhet fant sted i Hamar Kulturhus torsdag: I innovativt samspill med den dyktige blues/rockemusikeren Amund Maarud presenterte de to kjente, og anerkjente, scenekunstnerne Wenche Medbøe, Toralv Maurstad, noe så uvanlig som en teaterbiografi. Gjennom dikt, dagboknotater, brev og personlige kommentarer vandrer de i litt over en time gjennom livet til en av våre store lyrikere: Rolf Jacobsen som da han i 1933, 26 år gammel, debuterte med diktsamlingen «Jord og jern» ble hilst som vår første modernistiske dikter, «en ny stemme for en ny tid».
På scenen får diktene brått nytt liv som spennende teatertekster: vi ser for oss altetende gravemaskiner som «svinger med kjeftene på lange skaft», bussene på stasjonen som står og «lengter hjem», «byens jernkledde innvolder» som «arbeider» mens «oppe i lyset etsteds står» dikteren selv og ser «hvordan/cigarettens blå sjel flagrer som en kysk engel/gjennom kastanjeløvet mot det evige liv». Men naturen vil overleve alt, om tusen år «vipper myrstrå/bøyer seg mot øst og vest/og hvisker», og visste vi at «taigaen/det euroasiatiske barskogbelte,/jordklodens grønne skjerf rundt halsen./Som ikke ender før i Stillehavets bølger, ved Vladivostok» egentlig begynner ved Ånestadkrysset i Løten? Sterkere dikt-framføring har jeg ikke opplevd. Her trengs ingen «tolkning», ordene tolker seg selv!
Men Maurstad og Medbøe tar også opp Rolf Jacobsens eget liv, ikke minst forholdet til kona Petra, en kjærlighet som varte livet ut. Men også hans uforståelige overgang til nazismen: I 30-årene hadde han vært Mot Dags utsending i Berlin, og tatt sterk avstand fra Hitlers voksende makt. Fem år senere ble han selv nazist, gjennom hele krigen var han redaktør for den tyskvennlige Glåmdalen, og han ble dømt til over tre års straffearbeid. Det ser ut til at han aldri tok noe oppgjør med denne tiden i sitt liv, men da han hadde sonet ferdig, konverterte han til katolisismen.
Han skrev bare to diktsamlinger før krigen, men hans tvilsomme krigsfortid til tross, nølte ikke Gyldendals Harald Grieg med å gi ut «Fjerntog», hans tredje samling, i 1951. Dette ble en ny start for hans dikterkarriere. I 1985 kom hans siste bok, «Nattåpent» der han blant annet skriver om sin kjærlighet til Petra, og sin sorg over hennes død. «Blant de vakreste kjærlighetsdikt i hele den norske litteratur», skrev Finn Jor den gangen.
Med total innlevelse, og på hver sin måte, makter de tre kunstnerne på scenen å levendegjøre både et gåtefullt menneske og en stor og allsidig dikter. En egenartet og annerledes oppsetning som bør få et langt teaterliv og glede og berike mange, både unge og gamle.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen lørdag 8. november 2014

Publisert: 10.11.14 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (2):

IdaLou Larsen20.11.14 10:37
Beklager sent svar. skyldes influensa!Produsent er medbøeprosjekter som håper de skal få teatre interessert i oppsetningen. VG anbefalte den varmt overfo r Riksteatret.Skal du vite mer, bør du henvende deg til medbøeprosjekter, wenche@medboeprosjekter.no!
Viktor10.11.14 22:50
Jeg kan ikke se av din anmeldelse hvem som er arrangør av denne forestillingen. Er det Riksteateret? Eller Teater Innlandet? Vet du om forestillingen blir satt opp i Oslo? I så fall: Når kommer den til Oslo? Hvor henvender man seg for å få tak i billetter?