home

Hjem kjære hjem

Det Norske Teatret. Scene 3: «Bu betre»

Av Line Mørkeby (tekstutvikler), Trine Wisbech (dramaturg) og Charlotte Munksø (instruktør),
Omsetjing: Runa Kvalsund
Tilrettelagt av Catrine Telle og ensemblet
Regi: Catrine Telle
Med Espen Reboli Bjerke, Agnes Kittelsen, Hilde Olaussen og Per Schaaning

Småvittig og fornøyelig cabaret som nok mangler litt brodd

Aldri har vi vel vært så opptatt av å skape det fullkomne hjem som i disse velstandstider. Vi kaster oss over interiørmagasiner som «Bo bedre», der vi ifølge google kan finne «de siste trendene, de hotteste shoppingtipsene, de beste stylingideene og ikke minst de mest inspirerende hjemmene».
Det danske teatret Mungo Park har grepet tak i denne trenden, og hatt stor suksess med satiren «Bo bedre» som Det Norske Teatret nå setter opp på Scene 3. Men i en tilrettelagt norsk utgave: det understreker åpningsnummeret der ensemblet kommer inn og synger «Millom bakkar og berg». Senere får vi også høre om «dei gamle fjell i syningom». 
I en kort time følger vi drømmen om det perfekte hjemmet gjennom en stadig veksling mellom korte sketsjer, enkelte rene oppramsinger av gode råd og tips som de fleste av oss nok vil kunne nikke gjenkjennende til. Her er satiren over overflodssamfunnet treffsikker og vittig. I sketsjene som beskriver konkrete situasjoner er også flere typer lett gjenkjennelige – perfeksjonisten som aldri blir helt fornøyd med husets tilstand, beboerne som hver gang de skal slappe av, brått husker noe de har glemt å gjøre hjemme, eller det nervøse ekteparet som rydder frenetisk mens gjestene er på vei opp trappen.
Den egentlige hovedpersonen i stykket er «Hjemmet», på Scene 3 symbolisert både med et bittelite dukkehus, og med en erotisk rød plaststol – selve hjemmets sjel? Men en dag går alt i oppløsning, det viser den vittige, litt melankolske sluttscenen der barnebarnet skal følge sin aldersdemente bestefar til gamlehjemmet.
«Bu betre»s revystil har tydeligvis vært en morsom og annerledes utfordring for de fire skuespillerne, og de gjør en overbevisende innsats som yter teksten rettferdighet, både enkeltvis og i ensemblespillet.
Utgangspunktet for stykket er i og for seg interessant, i og med at hjemmet jo er et sentralt uttrykk for vår personlighet, og slik jeg opplever det, er hjemmets plass i våre liv, på godt og på vondt, selve poenget ved «Bu betre». Men det spørs om ikke nettopp det kan være årsaken til at menneskene som framstilles i sketsjene blir for endimensjonale, hvilket igjen fører til at satiren mangler den skarpe brodden som er selve forutsetningen for en treffsikker og effektiv samfunnskritikk.
Forestillingen er en småvittig og til tider riktig fornøyelig cabaret, men likevel innfrir den ikke helt forventningene.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 16. mars 2015

Publisert: 17.03.15 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (5):

Lillian Bikset15.04.15 12:29
Hvis Viktor (eller noen andre) har lyst til å lese flere åpent tilgjengelige anmeldelser av 'Fugletribunalet', har jeg nå i dag lagt ut min (Dagbladets) i mitt åpne bloggarkiv. I motsetning til Anette mener jeg forestillingen er noe av det mest vellykkede jeg har sett på teater i år, så denne anbefaler jeg varmt både til Viktor og IdaLou. Dere trenger ikke å ha lest boka for å forstå oppsetningen, men det kan tenkes at opplevelsen utvides om dere har det. Jeg mener teaterversjonen er sterkere enn romanen, og det er jo noe en vanskelig kan vurdere om en ikke også har lest forelegget. http://lillianbikset.blogspot.no/2015/04/mars-2015-fugletribunalet.html
IdaLou Larsen24.03.15 11:01
Dette skriver Anette som svar på ditt spørsmål: Jeg legger anmeldelsene mine ut på nett her: http://anettetheresepettersen.tumblr.com/ Jeg er litt usikker på hvorvidt det egentlig er en fordel å ha lest boka først eller ei - jeg var ikke så veldig begeistret for den forestillingen, men tror egentlig ikke det hadde vært annerledes om jeg ikke hadde lest boka først heller... alt godt, Anette
Viktor24.03.15 03:47
Ok. Jeg ser frem til å lese anmeldelsene av de tre forestillingene du nevner. Sweeney Todd så jeg på den første prøve-forestillingen, før premieren. Jeg ser at Det Norske i sitt programhefte for "Våren 2015" sammenligner den litt med "Shockheaded Peter", som jeg skal se i mai måned. Hva angår "Sweeney Todd", synes jeg den mangler de iørefallende låtene, hvis man sammenligner med enkelte andre musikaler. Men jeg likte likevel forestillingen, grunnet en fascinerende handling og mange fargerike karakterer, fremstilt av dyktige skuespillere som Charlotte Frogner, Geir Kvarme og Silja Nymoen m.flere. Jeg har oppfattet av hva jeg har lest om "Shockheaded Peter" at den inneholder noen riktig melodiøse låter. Er du av samme oppfatning? Hva angår "Fugletribunalet", finner jeg ikke anmeldelsen til din kollega på klassekampen.no. Finnes den på nett? Eller kun i papir-utgaven? Det hadde vært interessant å få vite om det er en fordel å ha lest boken, for å ha utbytte av teater-forestillingen. Kanskje du kan forhøre deg med henne om det, og gi meg en tilbake-melding her?
IdaLou Larsen24.03.15 00:03
"Fugletribunalet" har jeg dessverre ikke sett, det er min medkritiker Anette Pettersen som anmeldte den. "Bu betre" er grei nok, men heller ikke mer, iallfall slik jeg ser det. Men du vet, humor er det mest subjektive av alt! Imorgen legger jeg ut "Morgon og kveld" - den bør du absolutt se, noe av det sterkeste jeg har opplevd på lenge, "Skylight" og "Sweeney Todd".
Viktor23.03.15 16:46
Jeg er litt usikker på om jeg skal bestille billett til denne forestillingen. Jeg oppfatter at den inneholder enkelte morsomheter. Men du skriver også at den ikke helt innfrir forventningene. Er dette noe du kan anbefale? Eller kan man like gjerne "stå han over"? Så ser jeg frem til din anmeldelse av "Fugletribunalet". Jeg har ikke lest boken. Og lurer på om det er et handicap for å ha utbytte av forestillingen på Det Norske? Imøteser ditt svar!
Bu betre

Bu betre

Per Schaaning, Agnes Kittelsen og Espen Reboli Bjerke

Foto Dag Jenssen