home

Massemord som underholdning

Det Norske Teatret, Hovudscenen: «Sweeney Todd»

Musikk og songtekstar: Stephen Sondheim
Manus: Hugh Wheeler
Omsetjing: Ragnar Hovland
Regi: Erik Ulfsby
Scenografi: Arne Nøst
Musikalsk ansvarleg/arrangement: Svenn Erik Kristoffersen
Kostymedesignar: Ingrid Nylander
Med bl.a. Frank Kjosås, Charlotte Frogner og Silya Nymoen

«Sweeney Todd» – en ambisiøs og dristig, men ikke helt vellykket satsing

Sweeney Todd, demonbarbereren fra Fleet Street, dukket opp for første gang i «The String of Pearls» (Perlekjedet), en engelsk skrekkføljetong fra midten av 1800-tallet som en rekke ganger ble ført over til scenen.
I sitt stykke fra 1973 fant den britiske dramatikeren Christopher Bond på å gi barbereren et motiv for sine misgjerninger: I hans versjon har en korrupt dommer som begjærer Todds kone, fått ham dømt til 15 års forvisning i en australsk straffekoloni for forbrytelse han ikke har begått. I utgangspunktet er det et for så vidt forståelig behov for hevn som driver Sweeney Todd, men etter hvert utvikler han seg til den rene lystmorder. Komponist Stephen Sondheim og manusforfatter Hugh Wheeler har fulgt Christopher Bonds fortelling i sin bloddryppende musikalversjon av historien.
Fortellingen om Sweeney Todd har med andre ord i snart 200 år vært god folkelig underholdning, og bør være midt i blinken for vår tid som jo er opptatt av død og fordervelse.
Paradoksalt nok er Stephen Sondheim på mange måter en vanskelig komponist, han er ikke den som glimrer med hit-låter. Som Svend Erik Løken Larsen skriver i programmet, er hans musikk «ofte på grensa til det som blir kalla «ny musikk»». Og slik jeg opplevde en del av ariene var de mer i slekt med opera enn med musikalsjangeren, ikke minst fordi det altfor ofte ble nesten umulig å følge med i det som ble sunget. Her hadde teksting vært en stor fordel, ikke minst fordi det nettopp er i sangene at Sondheims spesielle vidd kommer til uttrykk.

Jeg synes faktisk ikke at historier om massemordere er spesielt lystbetonte, men regissør Erik Ulfsby og hans medarbeidere har vært opptatt av «å utarbeide ei framsyning der historia kombinerer det makabre med det morosame», for nok en gang å sitere programmet. Slik jeg opplevde det, er ikke resultatet helt vellykket, det blir altfor ofte anstrengende og masete. Langt fra å være skikkelig morsom, er for eksempel scenen der den onde dommeren sitter på do med buksa ned på knærne, og ender opp med å onanere, bare plump og pinlig.

En stort pluss ved oppsetningen er derimot den oppfinnsomme scenografien til Arne Nøst som, sammen med Torkel Skjærvens kreative lysdesign, elegant og virkningsfullt gjenskaper et frodig og skikkelig teatralsk London fra 1800-tallet.

Ensemblet skaper også en rekke artige skikkelser: Frank Kjosås er egentlig for ung til å spille den halvgamle barbereren, men den voldsomme sminken får ham til å se ut som en levende død: mimikk, kroppsspråk, alt tyder på at dette er en mann som har holdt opp å utvikle seg etter at ulykken rammet ham, og som blindt følger sine morbide impulser. En gjennomført prestasjon. Charlotte Frogner er en samvittighetsløs og forelsket Mrs.Lovell, både skruppelløs og ond av naturen. Både hennes og Kjosås’ sangnumre er en fryd å følge, ikke minst fordi vi skjønner omtrent alt de synger! Heidi Gjermundsen Broch er sjarmerende som den unge Tobias og Geir Kvarme har en fornøyelig, men dessverre svært kort, opptreden som falsk italiener. Litt forvirrende er det at Silya Nymoen skal spille en fortellerstemme som ikke finnes i originalteksten, samtidig som hun skal være Lucy, Sweeney Todds tidligere kone, en slags heks som etter dommerens overgrep er blitt både tiggerske og gammel hore.
Erik Ulfsby og teatret har satset stort på denne oppsetningen, og Ulfsby har tidligere signert flere glimrende musikal-oppsetninger, sist en tankevekkende tolkning av «Spelemann på taket». Her synes jeg ikke han lykkes like godt. Det blir spennende å følge med og se hva publikum synes.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 23. mars 2015

Publisert: 24.03.15 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!