Den sjette DUS-festivalen
Kvaliteten på de sju nyskrevne stykkene som ble spilt under årets DUS-festival er vekslende. Men alle de unge skuespillerne imponerer.
Torsdag, fredag og lørdag vrimlet det av ivrige, engasjerte ungdommer på Det Norske Teatret: 12 grupper, fra Alta i nord til Kristiansand i sør, var blitt valgt ut til å presentere sine oppsetninger på årets DUS-festival, den sjette i rekken.
Stadig flere er med i Den Unge Scenen: I 2005 deltok 27 grupper, mens totalt 77 grupper fra alle landets fylker, bortsett fra Sogn og Fjordane, i år har presentert sine forestillinger på 12 regionale festivaler. Styringsgruppen i DUS har deretter plukket ut produksjonene som i helgen ble vist på Det Norske Teatrets Scene 2 og Scene 3.
Det helt spesielle ved DUS er at de unge deltakerne bare spiller nye tekster. Fem av dem skrives på bestilling av norske dramatikere, i år av Hans Petter Blad, Ragnar Hovland, Torunn Lian, Lars Mæhle og Olaug Nilssen, mens den sjette er vinneren av DUS’ egen dramakonkurranse for ungdom. I år ble denne første plassen delt, og dermed fikk de unge hele sju stykker å velge mellom.
Det er gruppene selv, sammen med instruktøren, som bestemmer hvilket stykket de vil sette opp. 18 grupper hadde valgt prisvinner Sunniva Lovise Harboes «Forandring fryder», der vi følger sju klassekamerater den dagen de er ferdige med skolen, og står på terskelen til et ukjent, på mange måter fristende, men også farlig voksenliv. Slik jeg opplevde teksten, manglet den dramatisk spenning, men de springende dialogene må være tatt på kornet, og ha vakt gjenkjennelse hos de unge, siden stykket ble årets mest populære.
16 grupper hadde valgt Torun Lians på en og samme tid poetiske og realistiske «Bønn for Anna» der Døden spiller en viktig rolle, og 14 hadde gått for Olaug Nilssens både vittige og innsiktsfulle «Jenta som ingen kunne mobbe», som angriper mobbing fra en ny og uventet vinkel. Under festivalen ble det vist flere ulike produksjoner av disse tre mest populære stykkene, men tiden tillot meg dessverre bare å se en versjon. Det er derfor vanskelig å bedømme instruktørenes betydning for oppsetningene.
Men en ting er sikker: uansett hvor gode eller dårlige jeg opplevde de sju tekstene, ble jeg hver eneste gang like gledelig overrasket og imponert over de unge skuespillerne. Selv om spesielt jentene slet med diksjonen, evnet samtlige likevel å gi et presist scenisk liv til så vel store som mindre roller: mimikk, kroppsspråk, innlevelse – alt overbeviste.
Noe av hensikten med DUS er å gi dramatikere nye muligheter. Personlig ble jeg skuffet over Ragnar Hovlands «Julekveld», ikke minst fordi jeg fremdeles minnes ham som en av Norges mest lovende unge dramatikere på slutten av 80-årene, og Lars Mæhle overbeviste heller ikke helt. Hans Petter Blads «Skyggene ser oss», framført av Kristiansand Barne- og Ungdomsteater, ble derimot festivalens aller beste opplevelse, både som dramatikk og som teksttolking.
Og uansett – jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: DUS er det mest spennende som skjer innen ungdomsteater i Norge».
Denne kommentaren sto i Klassekampen tirsdag 12. mai 2015
Publisert: 13.05.15 av IdaLou LarsenDin kommentar:
Kommentarer (10):
IdaLou Larsen | 31.05.15 22:58 |
Helt enig! Ble bare så imponert over at du er årvåken døgnet rundt! à propos - Claude Regy, en av Frankrikes mest kjente regissører, gjeste nylig Black Box med en Vesaas-dramatisering, og såvidt jeg kan se er Klassekampen den eneste avisen som skrev om det! Legger ut anmeldelsen min imorgen! | |
Viktor | 30.05.15 19:37 |
Jo da, jeg sover alltid! Men muligens på en annen tid av døgnet enn du. Jeg ønsker ikke å kommentere dette ytterligere, da jeg mener det er uinteressant på hvilket tidspunkt av døgnet disse kommentarene skrives. | |
IdaLou Larsen | 29.05.15 11:27 |
Et lite spørsmål til slutt? Sover du aldri? | |
IdaLou Larsen | 29.05.15 11:27 |
Det har ikke blitt skrevet noen steder, men stoff om scenekunst nedprioriteres. Flere aviser anmelder ikke oppsetninger som går på de små scenene som Malersalen eller Scene 3, enda det ofte er der de mest innovative og spennende oppsetningene spilles.På kultursidene er Aftenposten for eksempel langt mer opptatt av dataspill enn av teater. Merkelig nok for jeg tror at teatret vil overleve lenger enn kinoen! | |
Viktor | 29.05.15 04:04 |
Takk for din tilbakemelding! Når man skriver disse kommentarene, er det alltid interessant å lese dine tilbakemeldinger. Jeg har full forståelse for at ditt svar denne gang kommer litt senere enn normalt, hvis du har hatt travle dager. Det viktigste er jo at det kommer et svar! Jeg har ikke fått med meg det som er skrevet i pressen om at scenekunst ikke er viktig. Kan jeg spørre hvor og når du har lest dette? | |
IdaLou Larsen | 28.05.15 15:23 |
Takk for hyggelig gratulasjon! Og beklager som sagt sent svar, men har hatt travle dager. Jeg kunne virkelig ønske at flere skrev i kommentarfeltene, for en skikkelig debatt hadde vært utrolig interessant - spesielt i disse dager hvor det ser ut til at pressen mener at scenekunst ikke er så viktig. Det spennende med enighet og uenighet er at begge deler bygger på vedkommendes genuine opplevelse! | |
Viktor | 26.05.15 05:01 |
Det er synd at det ikke er flere mennesker som skriver i disse kommentar-feltene! Hvis flere hadde uttrykt seg her, kunne det ha blitt en riktig spennende debatt, med forhåpentlig mange interessante innspill. Jeg synes det er meget interessant å kommentere, etter å ha sett forestillingene, da man noen ganger vil være enig, andre ganger uenig. Det er vel uenigheten som ofte skaper den mest spennende debatten. Synes du ikke? Jeg har skrevet en ny kommentar under forestillingen "Skylight", som jeg så for få dager siden. Her er jeg stort sett enig med deg i din beskrivelse av forestillingen. Jeg likte den ikke spesielt godt. Synes den ble noe "blodfattig" og litt kjedelig, faktisk. | |
Viktor | 20.05.15 02:51 |
GRATULERER SÅ MYE MED DAGEN, DEN 19.MAI 2015! | |
Viktor | 15.05.15 20:15 |
NB! Jeg har skrevet en ny kommentar til forestillingen "Frå Landevegen" Se kommentar-feltet under "Grevlingens time". | |
Viktor | 15.05.15 01:50 |
Nå har jeg sett forestillingen "Frå Landevegen" på Det Norske Teatret. Jeg har skrevet en kommentar om min opplevelse av denne forestillingen i kommentar-feltet under din anmeldelse av "Grevlingens time". |