home

Lenge leve monarkiet?

Det Norske Teatret, Hovudscenen: «Halve kongeriket – norsk politikk – the musikal!»

Av Are Kalvø og Ingrid Bjørnov
Regissør: Marit Moum Aune
Scenograf: Even Børsum
Musikkansvar og kapellmeister: Svenn Erik Kristoffersen
Med blant andre: Charlotte Frogner, Ola G. Furuseth, Niklas Gundersen, Bartek Kaminski, Pål Christian Eggen og flere

Ellevill og morsom, men også tankevekkende politisk musikal der Are Kalvø driver vellykket harselas med hulheten i den norske toleransen

Helt siden suksessrevyen «Tusen år og like blid» i 1998 har Are Kalvø gjort den politiske cabaret’en til en særegen teaterform på Det Norske Teatret: i 2005 med en ny revy, «Det folk vil ha», og i fjor med «Kalvø – en time av livet ditt du aldri får tilbake», en monolog som fikk Komiprisen og fremdeles trekker publikum.
I år går han lenger. Sammen med komponist Ingrid Bjørnov satser han dristig og helhjertet på noe ganske nytt, iallfall her hjemme, «norsk politikk – the musikal».

Musikal-sjangeren stiller imidlertid sine krav, den skal jo ha en handling, helst en romantisk sådan, og Kalvø tar derfor utgangspunkt i den mest romantiske begivenheten i Norge i den senere tid: kronprins Haakons og Mette Marits bryllup i 2001, for øvrig også oppsetningens åpningsscene. Men her blir biskops Stålsetts (Jonas Fuglevik Urstad) tale til brudeparet brått avbrutt: Martin Kolberg (Niklas Gundersen) tar ordet og forkynner at det er på høy tid å fortelle hele historien om bryllupet, en historie som ifølge ham egentlig handler om Stortingets kontroll-og konstitusjonskomité. Tonen er gitt: Virkeligheten, men også intrigen, må vike for en oppdiktet fantasiverden der den politiske satiren har hovedrollen.
Mesteparten av «Halve kongeriket» utspiller seg altså i Kontroll-og konstitusjonskomiteen, der den nyvalgte representanten Anne fra Søndre Gløpen (Charlotte Frogner) er fast bestemt på å være tro mot idealene sine og sørge for at kjærligheten får større plass i politikken. Til hennes store glede er hennes kolleger ganske enige med henne, det viser seg når en ung amerikansk homse (Bartek Kaminski) dukker opp i komiteen, og forklarer at han vil gifte seg med Kronprinsen (Ola G. Furuseth). Han er klar over at grunnloven forbyr ekteskap mellom likekjønnede, og ber derfor komiteen om å endre loven.
Dette er utgangspunktet for en rekke absurde og vittige opptrinn der Are Kalvø nok en gang står fram som en humorens mester. Men, tydeligere enn i sine tidligere stykker, viser han seg her også som en skarpsynt samfunnssatiriker. Underfundig men ytterst presist får han fram hulheten i vår kjærlighetsfylte norske toleranse: naturligvis tar vi avstand fra fordommer mot for eksempel homofile og islamister – men ville vi godta at kronprinsen 17. mai sto sammen med en mannlig partner eller en kvinne i hijab og vinket fra slottsbalkongen?
«Ikkje kødd med Kongen» har visstnok vært Ingrid Bjørnovs formaning til Kalvø. Kødde gjør han kanskje ikke, men «Halve Kongeriket» er likevel et treffsikkert angrep på monarkiet som styringsform. Ved enhver anledning kommer Kronprinsen med klisjéfylte, politisk korrekte kommentarer som er totalt intetsigende, men han har makt, og i sluttscenen som utspiller seg i 2025, bruker han denne makten til å avgjøre Norges framtid.
Artige sketsjer med blant andre Kjell Magne, Erna, Siv, Jens og Jonas tar politikerne på kornet og får samtidig fram deres manglende vilje til å ta selvstendige standpunkt, mens siste nummer før pause, en festlig utlevering av biskoper og imamer, er et høydepunkt både musikalsk og innholdsmessig.
Musikalsk fungerer «Halve Kongeriket» utmerket, Ingrid Bjørnovs mange låter bringer ekko av tidligere tider samtidig som de er friske og innovative. Med god støtte fra orkestret under erfarne Svenn Erik Kristoffersens ledelse skaper det 11-mann sterke ensemblet med Ola G. Furuseth og Charlotte Frogner i spissen utrolig mange treffsikre og vittige skikkelser og parodier, mens Marit Moum Aune har en sikker hånd om regien.
Ingen tvil: «Halve Kongeriket» er en festlig og vittig opplevelse, men den vekker også foruroligende anelser om Norge, landet som stadig kåres til verdens beste. 

 

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen tirsdag 11. september 2015

Publisert: 11.09.15 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Halve kongeriket

Halve kongeriket

Charlotte Frogner (i midten) spiller rollen som  Anne Gløpen. Her i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. 

Foto Dag Jenssen